[scheikunde] reactievergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 147

[scheikunde] reactievergelijkingen

Kan iemand mij de onderstaande 3 reactievergelijkingen geven (van 3 aparte opgaves, dus ze horen niet bij elkaar), zodat ik verder kan met de opgaves.

Voorafgaand aan de vragen heb ik een stukje tekst (misschien is dat handig om te weten voor de reactievergelijkingen, maar volgens mij heb je dat niet nodig).

Kalkaanslag wordt verwijderd met een zure oplossing, zoals antikal of schoonmaakazijn. Kalk is calciumcarbonaat en kan reageren met zuren. In sommige ontkalkers is methaanzuur aanwezig als werkzaam bestanddeel.

1) Geef de vergelijking van de reactie tussen calciumcarbonaat en een oplossing van methaanzuur (HCOOH).

Aluminium is altijd bedekt met een dun laagje aluminiumoxide dat goed gehecht zit op het aluminiumoppervlak en een bescherming biedt tegen oxidatoren. In zuur milieu wordt dit laagje aluminiumoxide echter aangetast en daarmee verdwijnt de beschermlaag. Ook het aluminium zelf kan nu worden aangetast.

2) Geef de vergelijking van de reactie die optreedt als aluminiumoxide in zuur milieu terecht komt.

Het verwijderen van roestvlekken kan echter veel eenvoudiger en bijna zonder kosten gebeuren. Gewoon simpel met wat citroensap. Druppel citroensap op de roestvlekken en laat dat een paar uur op elkaar inwerken en weg is de vlek!! Roest kun je chemisch voorstellen als FeOOH en citroensap bevat citroenzuur, een driewaardig organisch zuur dat we ons vereenvoudigd kunnen voorstellen als H3X. Bij de reactie van FeOOH met H3X blijkt het citroenzuur maximaal twee protonen per molecuul te kunnen afstaan.

3) Geef de vergelijking van de reactie die optreedt als citroensap wordt gebruikt voor het verwijderen van roestvlekken.

Berichten: 111

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Schrijf misschien eerst al je beginproducten op en zoek wat van reacties er kunnen plaatsvinden.

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Zuur + Base => Water en in sommige gevallen ook Koolstofdioxide (afhankelijk van het beginproduct)

Laat ons nou Jou ideën eens zien over hoe de reactievergelijkingen zijn...dan kunnen wij je verder helpen maar probeer het eerst zelf op te lossen.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Kan je de 1e als voorbeeld doen? Dan zal ik 2e en 3e mbv voorbeeld proberen.

Berichten: 31

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

als je bij vraag 1 nu eens eerst kijkt wat er gebeurd als je carbonaten en zuur bij elkaar voegt. Dit kan je op internet heel makkelijk vinden! Dan zou je al een stuk verder moeten komen!

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Kan je de 1e als voorbeeld doen? Dan zal ik 2e en 3e mbv voorbeeld proberen.
Geef de vergelijking van de reactie tussen calciumcarbonaat en een oplossing van methaanzuur (HCOOH).

2 CH2OO- + 2 H+ + CaCO3 -> Ca(CH2OO)2 + CO2 + H2O

Als Ca(CH2OO)2 goed oplosbaar is moet je het even als losse ionen schrijven.

Berichten: 147

Re: [scheikunde] reactievergelijkingen

Ik heb voor die eerste dit:

CaCO3(s) + 2 HCOOH(aq) -> Ca2+(aq) + 2 HCOO-(aq) + CO2(g) + H2O(l)

Voor de tweede heb ik dit:

Al2O3(s) + H3O+(aq) -> Al2+(aq) + O2(aq) + H2O(l)

En voor de derde heb ik dit (maar klopt niet):

FeOOH(s) + H3X(aq) -> ......... ?

H3X is volgende bovenstaande meegegeven tekst.

Reageer