ester

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

ester

Hallo allemaal,

Ik ben al sinds enkele dagen op zoek naar een werkwijzen voor het zuiveren van esters. Voor een project is het de bedoeling dat er meerdere fruitige geuren verkregen wordt.

Nu heb ik al veel hulp gehad aan alle informatie op deze site en ken dus ook de namen van de esters welke ik ga gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld gekozen voor de banaangeur.

In principe weet ik welke stoffen benodigd zijn, maar nu is mijn vraag in welke mate....

butylacetaat (benzyl alcohol + azijnzuur) (banaan)

Hoeveel gram butylacetaat moet er afgewogen oworden en hoeveel azijnzuur wordt er toegevoegd enz.

Deze info kan ik nergens vinden (internet/boeken)

Kan ik aan de hand van de verhoudingsformule uitrekenen welke hoeveelheden met elkaar reageren????? En welke stof ik dus het beste als overmaat kan gebruiken e.d.

Mijn tweede punt is dat elke reactie, naar mijn weten, bij een andere temperatuur uitgevoerd wordt. Hoe kom ik erachter welke temperatuur gebruikt wordt bij welke ester.... Of wordt hiermee het kookpunt bedoeld.

Ik afwachting,

Eva

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ester

butylacetaat (benzyl alcohol + azijnzuur) (banaan)
ik neem aan dat je (ipv benzyl alcohol) butanol bedoeld?
Hoeveel gram butylacetaat moet er afgewogen oworden en hoeveel azijnzuur wordt er toegevoegd enz.

Deze info kan ik nergens vinden (internet/boeken)
Voor het maken van esters zijn er bijzonder veel verschillende voorschriften. In het boek Practical organic chemistry van Vogel staan wel een aantal voorschriften voor het maken van esters die zeer betrouwbaar zijn.

In het algemeen kun je wel zeggen dat bij het maken van simpele esters je de laagstkokende (het zuur of het alcohol) in overmaat gebruikt.
Kan ik aan de hand van de verhoudingsformule uitrekenen welke hoeveelheden met elkaar reageren????? En welke stof ik dus het beste als overmaat kan gebruiken e.d.
Dat kan inderdaad. Bij het maken van de fruitesters reageren het alcohol en het zuur altijd in een verhouding 1:1 met elkaar.
Mijn tweede punt is dat elke reactie, naar mijn weten, bij een andere temperatuur uitgevoerd wordt. Hoe kom ik erachter welke temperatuur gebruikt wordt bij welke ester.... Of wordt hiermee het kookpunt bedoeld.
Meestal worden de reacties bij de kooktemperatuur van de laagstkokende component uitgevoerd.

Berichten: 857

Re: ester

Als je een ester wilt maken maakt het niet zoveel uit wat je in overmaat neemt. een overmaat betekend gewoon dat je 1 reagens in zijn geheel wilt weg laten reageren. Bij een verestering wordt veelal het zuur in overmaat gedaan.

Hoeveel je moet afwegen is afhankelijk van hoeveel je wilt maken. Maar de molverhouding die ik gebruik voor het maken van de bananengeur is alcohol : zuur = 1: 1,5. Je weegt dus je alcohol en je zuur af..(niet de butylacetaat). Deze wordt gemaakt uit 1-butanol (is benzylalcohol hier gelijk aan??) en azijnzuur.

Een ester wordt gemaakt door te refluxen. Dit betekend KOKEN onder terugvloeien. Je maakt dus een refluxopstelling en gaat je ester simpelweg koken.

De temperatuur zou je op www.acros.be kunnen opzoeken. Gebruik dan de engelse naam.

Zelf maak ik bananenolie uit isopentylalcohol en azijnzuur. Je kan nog beter azijnzuuranhydride gebruiken maar voor kwalitatieve doeleinden is dit niet nodig.

Mail me even via mijn profiel en ik zal je dan een voorschrift sturen om de bananenolie te maken..(wel in het engels overgens)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: ester

Deze wordt gemaakt uit 1-butanol (is benzylalcohol hier gelijk aan??) en azijnzuur.
Om verdere verwarring te voorkomen een plaatje ;)

Afbeelding

Berichten: 857

Re: ester

Tevens is benzylacetaat volgens mijn bronnen perzikken geur. Hier valt natuurlijk over te twisten aangezien geur iets subjectiefs is.

De Bananengeur is zeker bij de bereiding met isopentylalcohol ( = 2-methyl-1-butanol) zeer goed waarneembaar.

Reageer