[scheikunde] verdund fosforzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] verdund fosforzuur

Hey,

Vraagjes ivm. de monografie van verdund fosforzuur:

We deden proeven in het labo voor anorganische farmaceutische scheikunde. Nu was ik aan het verslag bezig en stelde me de volgende vragen:

-Bestanddelen neergeslagen met ammonia: we vergeleken het volgende

Aan 10ml oplossing S 8ml verdunde ammonia R1 toevoegen. Enige troebelheid in de oplossing is niet intenser dan deze in een mengsel van 10ml oplossing S en 8ml water R.

Resultaat: Geen neerslag, beide identiek kleurloos.

Chemische verklaring:

We vergelijken wat er gebeurt met oplossing S samen met ammonia R1 enerzijds en met water R anderzijds.

In alkalisch milieu slaan bepaalde stoffen neer (Zn, Mg, Al,…) hier zijn deze dus niet aanwezig gezien die substanties zouden neerslaan met ammonia.

VERDERE VERKLARING??

-Hypofosforzuur en fosforzuur. Aan 5ml oplossing S 2ml zilvernitraat oplossing R2 toevoegen en 5 minuten verwarmen op een warm waterbad. De oplossing vertoont geen verandering qua uitzicht.

Resultaat: conform

Chemische verklaring: identiteit fosfaten

H3PO4 + 3 AgNO3 → ↓ Ag3PO4 + 3 HNO3



Deze neerslag is oplosbaar in zuur midden.??

geel, oplosbaar in NH4OH [Ag(NH3)2]3 PO4

VERDERE VERKLARING???

-Weet iemand nog interessante links met figuren voor onze powerpoint presentatie (cribierapparaat bij grensreactie arseen, ...)???

alvast bedankt

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Ik heb je dubbele vraag in het Internetforum verwijderd, crossposten is niet toegestaan!

Reageer