Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 162

Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

De laatste tijd zijn er allerlei personen die nogal dubieuze vragen hebben omtrent het hoe en waar verkrijgen van bepaalde chemicaliën en/of hoe die te synthetiseren. Hoe moeten we daarmee omgaan ? Soms denk ik dan: wat moet jij in hemelsnaam met die producten en dan wordt er een draai aan gegeven waar ik grote twijfels over heb. Kwik, salpeterzuur, bepaalde polyolen etc. Heel verdacht allemaal, maar misschien ben ik een beetje paranoia ;) .

Berichten: 104

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Hoi Apotheker,

het is natuurlijk wel zo dat er informatie opgevraagd wordt over mogelijk gevaarlijke/explosieve stoffen, maar ik denk zelf dat het van veel mensen maar een beetje interresant doenerij is. Als je echt iets fouts wil doen, hoef je hier geen info te vragen, op het web is genoeg te vinden.

Wat mij betreft; als iemand iets "verdachts" vraagt, reageer ik er gewoon niet op.

Groeten Ruud

Berichten: 238

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

gebruik je gezonde verstand

wanneer je een specifieke vraag krijgt over 'ongezonde' spulletjes en je hebt er verstand van (en je kunt dus antwoorden), dan kun je denk ik redelijk goed inschatten wat de vraagsteller er mee wil. Ik laat het afhangen van

1. wie het vraagt: bekende van chemieforum of een haastige nieuwe,

2. de achtergrondinformatie bij de vraag: "weet iemand waar ik kaliumnitraat kan halen?" klinkt heel anders dan de vraag waar iemand een paar gram KNO3 kan halen voor zijn of haar aquarium.

3. je kunt altijd vragen wat de bedoeling is.

Daarbij is de informatie die hier op chemieforum staat niet uniek. Informatie over bommen, vergiften etc is overal op www te vinden.

Toch vind ik wel dat je een goed punt aansnijdt hier, ik denk dat de moderatoren hierin ook een taak hebben te boel wat te bewaken.

Ik heb echter niet het idee dat er veel vragen gesteld worden op het vlak van 'gevaarlijke stoffen/experimenten.

Ik heb het ook niet zo op paranoia, HUH?!

;)

Berichten: 2.035

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Juist omdat info over chemicalien, wat ermee te doen, en waar het "normaal" (Sigma, Acros etc) te koop is, overal op het net te vinden is, is voorzichtigheid hier geboden.... het feit dat ze hier komen vragen waar ze het kunnen krijgen betekent inderdaad dat de bedoelingen vaak niet koosjer zijn [!]

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Zelf let ik ook wel op de manier, waarop mensen iets vragen. Het is al vrij snel duidelijk of iemand bijvoorbeeld wil knallen met chloraten of nitraten of gewoon een serieuze chemiehobbyist is, die wat experimenten wil doen.

Als voorbeeld wil ik die vraag van Nernst over kwik(II)chloride noemen. Ik heb hier een serieus antwoord op gegeven (en op een ander forum ook een synthese voor gepost, die hier werd aangehaald door Chemaster), met de nodige waarschuwingen waarin ik aangeef dat je echt heel voorzichtig moet zijn met kwik(II) verbindingen. Je kunt dit soort vragen gewoon negeren of iemand afkafferen, maar experimenteren doen ze toch. Als iemand toch al beschikt over een beetje kwik, dan gaat hij er toch wel mee bezig en laten we dan gewoon duidelijk zijn en zeggen wat de risico's zijn.

We moeten ook niet te paranoia zijn. Bedenk wel, dit is een chemieforum en inderdaad, sommige dingen uit de chemie kunnen gevaarlijk zijn. Niet alles is idiot-proof en kleuter-bestendig. Als er echter geen vragen meer gesteld mogen worden over potentieel gevaarlijke stoffen (eigenschappen, syntheses, experimenten, e.d.), dan houdt wat mij betreft het bestaansrecht voor een forum als dit op. Echte wetenschap komt nu eenmaal met bepaalde risico's. Wat mij betreft zou chemieforum hier veel ruimhartiger in mogen zijn.

Voor wat betreft bronnen van bepaalde k3wl-gevoelige stoffen mag chemieforum wat mij betreft juist weer veel strenger zijn. Op chemixtry geldt een algemeen verbod op het posten van bronnen voor k3wl-gevoelige stoffen (dit zijn dus alle gangbare oxidatoren, metaalpoeders, zwavelpoeder, diverse giftige stoffen en nog een rijtje andere stoffen). Uiteraard mag je daar best vragen om een bron voor bijvoorbeeld germanium voor een elementen collectie, of om bijv. natrium thiosulfaat voor foto-experimenten, maar vragen om een bron voor kaliumchloraat of aluminiumpoeder wordt daar keihard afgebrand. Mensen die echt serieus chemie willen bedrijven leren op een gegeven moment wel anderen kennen op forums en dan kan altijd via PM's of mail informatie worden uitgewisseld. Op deze manier wordt een soort afkoelperiode ingebouwd en de meeste kewls ontgroeien dan het roken en knallen stadium wel voordat ze de echt gevaarlijke chems in handen krijgen.

Berichten: 111

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Ik sluit me volledig aan bij de mening van Woelen.

Vaak kan je al iets te weten komen over een vraagsteller als je kijkt naar welke vragen die nog heeft gesteld. Zo vond ik bijvoorbeeld dat Oxygene (door wie deze discussie waarschijnlijk is ontstaan) al gevraagd heeft waar hij stearinezuur - "Stearic Acid" kan kopen. Als iemand een component van napalm wil kopen en even later salpeterzuur valt je frank wel (voor de Nederlanders onder ons: heb je het wel door ;) ).

Berichten: 1.122

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Ik ben het met Woelen eens. Maar ik denk dat het wel ontzettend overdreven is om van een persoon te denken dat hij napalm wil maken als hij in December 2005 een vraagje stelt over de molecuulformule van stearinezuur en in maart 2006 een vraag stelt over salpeterzuur.....

Ik ben het met je eens dat voor sommige gebruikers wel erg duidelijk is dat ze rare dingen gaan doen als ze in een paar dagen om verscheidene chemicalien vragen maar het moet niet te erg worden.....

Bas

Berichten: 111

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

bteunissen schreef: Ik ben het met Woelen eens. Maar ik denk dat het wel ontzettend overdreven is om van een persoon te denken dat hij napalm wil maken als hij in December 2005 een vraagje stelt over de molecuulformule van stearinezuur en in maart 2006 een vraag stelt over salpeterzuur.....

Ik ben het met je eens dat voor sommige gebruikers wel erg duidelijk is dat ze rare dingen gaan doen als ze in een paar dagen om verscheidene chemicalien vragen maar het moet niet te erg worden.....

Bas
mijn vraag luid: wat is de formule van Stearic Acid en waar kan ik het halen.
Hij vroeg niet alleen naar de structuurformule, ook waar hij het kan halen, maar misschien ben ik een beetje paranoia. ;)

Berichten: 2.035

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

valt je frank wel (voor de Nederlanders onder ons: heb je het wel door ;) ).
Bij ons heet dat "het kwartje is gevallen", al bestaat die munt sinds de invoering van de Euro niet meer! :)

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Hij vroeg niet alleen naar de structuurformule, ook waar hij het kan halen, maar misschien ben ik een beetje paranoia.  :)
Als er drie maanden tussen die twee vragen zit, dan vind ik het inderdaad wel heel erg paranoia. Laten we er nou maar gewoon van uit gaan dat hij wat proefjes wou doen met de verschillende stoffen. Bovendien, stearinezuur is toch niet bepaald een gevaarlijk goedje lijkt mij. De eerste de beste witte kaars (de goedkoopste) bestaat hier toch uit ;) ??

Maar ook, stoffen als HNO3 zijn niet zo ongewoon bij een hobbyist thuis hoor. Dan heb ik nog wel wat andere spullen staan :) . Uiteraard geldt voor het vragen naar bronnen voor particulieren van dergelijke gevaarlijker stoffen inderdaad wel dat de desbetreffende persoon eerst wat vertrouwen heeft moeten kweken. Maar goed, wat betreft vrijgeven van bronnen, daar ben ik al op ingegaan in mijn vorige post.

Berichten: 162

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Overigens: napalm is een acroniem voor natriumpalmitaat, oftwel: gewone zeep ;) . To confuse the Russians....

Berichten: 1.153

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Ik vind dit een lastig iets.

Wanneer een een dubieuze vraag komt waarin duidelijk is dat het over explosieven, drugs ofzo. waarschuw ik de modjes. Maar wanneer iemand komt met een vraag wat is de structuurformule van bla bla bla. Dan kan er gewoon een antwoord komen. Komt er dan nog de vraag van waar kan ik die en die stof krijgen, komt er een antwoordt waarin er ook duidelijk moet worden gemaakt wat de gevaren zijn etc.

Voorbeeld, een tijdje geleden is er een vraag over boterzuur geweest. Vooral over de productie. Mijn inziens wou de vraagsteller duidelijk een stinkbommetje maken. Dus ik heb nog gezegd hoe hij dit zou moeten maken. Maar als de vraag zoeker gericht zou zoeken op google, kan hij er in 1 vraag de eerste link aan zeer gedetailleerd recept vinden. Waarna hij thuis gaat spelen en zijn kamer een grote

gevaarlijk lab wordt?

Dus moeten wij ons echt onthouden van informatie, zodat de vraagsteller zelf gaat zoeken en dan thuis gaat aanklooien met alle risico's, of moeten we duidelijk maken dat het zeer gevaarlijk is om met zulk soort chemicalieen te gaan experimenteren (en hoe doe je dat dan?)?

Berichten: 2.035

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Dit vind ik een heel goed punt! Bijna alles over chemie, ook "gevaarlijke" chemie, is te vinden op internet.... we moeten hier dus niet denken dat mensen die rare dingen willen doen, allemaal hier op het forum terecht komen, want dat is niet zo!

ALS iemand hier dus een "verdachte" vraag stelt (en dus blijkbaar niet slim genoeg is om de info op het internet te vinden), hebben we de kans om hem/haar op de gevaren te wijzen.... wat waarschijnlijk uiteindelijk beter is dan botweg weigeren te antwoorden, en zo vraagsteller te "dwingen" zelf te gaan experimenteren, met alle gevaren van dien ;)

Berichten: 3.145

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Ik ben het eens met Herman. Als iemand het in het hoofd heeft gehaald om een bepaald experiment te doen, dan zal die persoon dat ook doen. Wat we hier kunnen doen is waarschuwen en richtlijnen geven om het experiment zo veilig mogelijk te doen.

Ik zal niet gauw zeggen dat iemand een experiment niet moet doen, daar schiet je toch niets mee op. Laat iemand het maar gewoon doen, maar dan wel met besef van mogelijke risico's en met richtlijnen hoe die risico's zo klein mogelijk kunnen worden gemaakt.

Alleen als een experiment echt idioot gevaarlijk is zal ik aangeven dat iemand het niet moet doen. Een voorbeeld daarvan was een tijdje geleden het experiment van Pauw met gesmolten NaOH om metallisch natrium te maken. De persoon Pauw was echt niet iemand die dat op een verantwoorde manier kan uitvoeren.

Als iemand voor een gevaarlijk experiment allerlei stoffen nodig heeft, maar die niet in zijn/haar bezit heeft, dan zal ik geen adres geven waar die stoffen te koop zijn, echter wel richtlijnen voor het zo veilig mogelijk uitvoeren van het experiment.

Berichten: 311

Re: Verdachte vragen: hoe mee om te gaan ?

Een ander voorbeeld:

Iemand heeft een synthese op het internet gevonden voor, laten we zeggen, een drug. Nou is dit persoon iemand die chemie in zijn algemeen begrijpt, maar een deelreactie of zijreactie begrijpt dit persoon niet. Hij/zij stelt ons een vraag over deze deel-/zijreactie.

Met andere woorden: een beetje slim iemand trekt niet onmiddelijk de aandacht op dit forum met zo'n soort vraag, terwijl de intenties niet juist zijn. Een moeilijk vraagstuk hebben we hier dus. Ik persoonlijk zou dit niet doorhebben en de vraag gewoon hebben beantwoord. Ben van nature niet erg achterdochtig.

Reageer