biotine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

biotine

hallo mijn opdracht is..

Welke vorm heeft biotine in water bij ph7? Licht je antwoord toe met de relvante zuur-base vergelijkingen, en een gefundeerde schatting van de pKa waarden. Kan biotine ook een kation vormen door een zuur-base reactie?

Kan iemand me vast een opweg helpen?

Berichten: 2.035

Re: biotine

Hi Judith!

1) Welke vorm heeft biotine in water bij ph7? Licht je antwoord toe met de relvante zuur-base vergelijkingen, en een gefundeerde schatting van de pKa waarden.

Welke groepen zie je in Biotine die geprotoneerd/gedeprotoneerd kunnen worden? Wat voort soort groepen zijn dat, en heb je een idee van de pKa waarbij dit soort groepen ongeveer geprotoneerd/gedeprotoneerd worden? Al je nu die pKa-waardes een beetje redelijk inschat, weet je meteen ook wat voor structuur bij pH 7 dominant aanwezig zal zijn! ;)

2) Kan biotine ook een kation vormen door een zuur-base reactie?

Als je vraag 1 goed beantwoord, heb je deze automatisch ook beantwoord! :)

Is dit genoeg, of heb je meer aanwijzingen nodig? Wat snap je al wel, en wat nog niet?

Berichten: 47

Re: biotine

Ja, je hebt me hier zeker mee op weg geholpen, als ik me er morgen even verder in verdiep moet het lukken. Kun je me dan ook nog iets zeggen over wat hybridisatie is, wan ik moet de hybridisatie geven van alle C, N, O, en S atomen. (van het biotine). Hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: biotine

In feite is hier een heel simpel trucje voor: alle dubbele bindingen tellen per atoom (etheen heeft er dus eentje en ethyn 2), dit noemen we "n" en dan is het gewoon SP3-n + Px,y,z (ook weer n P-orbitalen en vanaf z beginnen. Bij n = 0 is er dus geen los P-orbitaal).

Berichten: 2

Re: biotine

Hier wil ik wel even verder op ingaan.. Ik heb heel toevallig dezelfde vraag en ik dacht dat biotine een zwakke base zou zijn door de 2 amine groepen die eraan zitten. Dan zou Biotine bij pH7 dus in zijn geprotoneerde vorm moeten zijn (allebij de amino groepen of maar eentje?) en is het dus een kation. Maar daarna word er nog gevraagd of Biotine ook een kation kan vormen. Nogal raar om dus eigenlijk 2 keer hetzelfde te vragen. Kan het mischien zo zijn dat de carbonzuurgroep belangrijker is in enige zin zodat biotine een zwak zuur is ipv een zwakke base. Kan iemand mij hierbij helpen? bvd ;)

Berichten: 2.035

Re: biotine

Zoals eerder gezegd, het gaat allemaal om de pKa-waardes van Biotine.... die vertellen je precies hoe het molecuul er uitziet bij elke pH!

De vraag "of het een kation kan worden" suggereert voor mij al dat dat alleen bij lage pH zal gebeuren (dus dat de meest basische stikstof pas bij lage pH protoneert)....

Hoge pH

NH2 NH2 COO-

NH3+ NH2 COO-

NH3+ NH3+ COO-

NH3+ NH3+ COOH

Lage pH

Nu dus even de pKa's opsnorren, zodat je ze in bovenstaand schema in kan vullen! ;)

Reageer