[scheikunde] percentage

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 9

[scheikunde] percentage

2 weken gelede hebben wij op school ene proef gedaan: "bepaling van het carbonaatgehalte in Rennies"

Werkwijze:

-Breng 20ml 6M zoutzuur in de erlenmeyer van 100 ml

- bepaal de massa van de erlenmeyer + zoutzuur.

- weeg 2 rennies nauwkeurig af

- brneg de 2 tabletten in de erlenmeyer. Na 10-15 minutern is de gasontwikkeling gestopt. Je moet tussendoor wel goed blijven schudden

- bepaal nu weer de massa van de erlenmeyer + de inhoud

Ik heb volgende gegevens

- Massa erlenmeyer + 20 ml 6M zoutzuur

- Massa 2 rennie-tabletten is 2,5g

- Massa erlenmeyer + inhoud na afloop is 82,7g

1) Bereken het aantal mol gas dat ontweken is; hoeveel mol CO32- was er dus aanwezig?

2) Bereken het massapercentage in één rennietablet?

3) volgens de bijsluiter bevat een Rennie-tablet gemiddeld 578,1g CaCO3 en 75,5mg MgCO3.

a) bereken hoe groot volgens de fabrikant het totale massa % carbonaat-ionen van 1 rennie-tablet moet zijn

b) verklaar het verschil met de resultaten uit je eigen proef

[als iemand mij hiermee zou kunnen helpe --> zou ik die persoon echt dankbaar zijn ;) ]

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] percentage

Natuurlijk kunnen we je hier mee helpen! Ik zal een aanzetje geven.

1. Welk gas is er ontsnapt (molecuulformule)? Wat is de molmassa daarvan? Hoeveel gram is er ontweken tijdens je experiment? Hoeveel mol gas is dat dus?

2. Als je weet hoeveel mol gas er is ontsnapt, weet je ook hoeveel mol carbonaat er in de Rennies zat, bij elkaar. Hoe denk je dat je daaruit het massapercentage kan berekenen?

3. Doe eerst 1 en 2 maar vast ;) maar ik kan me zo voorstellen dat je minder carbonaat vindt dan de fabrikant aangeeft.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] percentage

de eerste vraag snap ik nu wel, maar de 2e raak ik niet wij uit! Het aantal mol van het ontsnapte gas, is dat gelijk aan het aantal mol carbonaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] percentage

Schrijf eens de reactievergelijking op tussen het zuur en het carbonaat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] percentage

MCO[3] + 2H + 2Cl --> CO2 + H[2]O + M + 2Cl

Berichten: 9

Re: [scheikunde] percentage

hetgeen tussen zo'n [] staat is de index voor alle duidelijkheid ;)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] percentage

M zou een metaal moeten zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] percentage

De reactievergelijking klopt wat betreft de stoichiometrie, maar aan beide kanten staat Cl, dat is niet nodig. Ook mis ik de ladingen.

In de help kan je trouwens terugvinden hoe je subscript en superscript moet gebruiken!

Uit de reactievergelijking kan je dus afleiden hoeveel mol gas er vrijkomt per mol carbonaat. Reken dus eens uit hoeveel mol carbonaat je had?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] percentage

Laat maar ik weet het al via een vriendin, maar ik zou wel graag wille weten waarom het je logisch lijkt dat ik bij vraag 3 minder carbonaat zou vinden dan de fabrikant?

Berichten: 1

Re: [scheikunde] percentage

Hoi.

Ik ben nu ook met vraag 1 bezig.

Ik kom aan 2,26 x 10-2 mol CO2(g)

1.) Kan dit kloppen?

2.) Zouden jullie a.u.b. kunnen vertellen hoe ik dan stap voor stap aan de moleculaire massa van CO3 kom??

Bedankt!

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] percentage

Welkom op chemieforum.nl! Volgende keer mag je best een eigen topic openen, dit is al een beetje oud.

CO3 bestaat niet, wel CO32-. Een molecuulmassa kun je berekenen door alle atoommassa's op te tellen; als een atoom meerdere keren voorkomt moet je het ook meerdere malen meetellen. Een molecuul is als een doos gewichtjes: de massa van de volle doos is de som van de massa van elk van de gewichtjes (de molecuuldoos zelf weegt niets).

Berichten: 8

Re: [scheikunde] percentage

Ik weet dat ik oude koeien uit de sloot aan het halen ben, maar ik moet de proef volgende week ook uitvoeren op school, maar ik snap nog steeds niet echt hoe dit nu precies moet?

Als iemand mij zou kunnen helpen met het berekenen van het massapercentage carbonaat per rennie-tablet, zou ik dat écht heel erg top vinden!!

Alvast bedankt!

Sander.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] percentage

Mja, je had denk ik beter een nieuw topic kunnen openen...

Maar goed. Terug naar je probleem.

Begrijp je hoe de zuur-baseractie? En hoe je uit het gevormde gas kan bepalen hoeveel carbonaat er was?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: [scheikunde] percentage

Nou, ik snap eigenlijk vrij weinig hiervan.

Zou je het misschien, stap voor stap, op een gemakkelijke wijze uit kunnen leggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] percentage

Stel allereerst de reactievergelijking eens op tussen bijvoorbeeld zoutzuur en carbonaat (CO32-)

Reageer