Mitochondrien-DNA

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Mitochondrien-DNA

Ik kan het niet laten, maar heeft een mitochondrië nu volledig ander DNA, ander DNA of gewoon GEEN DNA ???

aangezien aangetoond is dat Mitochondria eigenlijk afkomstig zijn van een bacterië...
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mitochondrien-DNA

Ik weet enkel dat mitochondrium een klein beetje DNA van jezelf bevatten, dus ik denk dat het DNA gewoon hetzelfde is dan het DNA die in je celkern voorkomt ...

Gebruikersavatar
Berichten: 18

Re: Mitochondrien-DNA

Ik weet enkel dat mitochondrium een klein beetje DNA van jezelf bevatten, dus ik denk dat het DNA gewoon hetzelfde is dan het DNA die in je celkern voorkomt ...


bedankt :roll: ik zou het denk ik ergens logisch vinden dat er toch IETS van DNA moet aanwezig zijn. Hoe zouden er anders celdelingen plaatsvinden? Die mitochondriën kunnen anders onmogelijk toch waarnemen wanneer en hoe ze zich moeten vermenigvuldigen? Er moet tenminste Mrna aan te pas komen denk ik...(boodschapperDNA)
Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts. [Albert Einstein]



If I have seen further than others, it is by standing upon the shoulders of giants[Sir Isaac Newton]

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Mitochondrien-DNA

Mitochondriën hebben hun eigen DNA dat anders is dan het DNA uit de kern. Het DNA codeert vooral voor eiwitten die te maken hebben met de energieproductie in de mitochondriën.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Mitochondrien-DNA

Mitochondriën hebben hun eigen DNA dat anders is dan het DNA uit de kern. Het DNA codeert vooral voor eiwitten die te maken hebben met de energieproductie in de mitochondriën.


Dit wist ik niet, ook nooit geleerd op school :roll:

Berichten: 15

Re: Mitochondrien-DNA

De mitochondrien zijn inderdaad 'ontstaan' uit vroegere bacterien die in een simpele cel zijn gaan zitten. Het DNA van deze bacterien is dan ook nog aawezig in de mitochondrien (natuurlijk niet in de zelfde vorm).

Het leuke is dat niet in elk organisme de mitochondrien nog DNA bevatten! Sommige organismen hebben in de loop van tijd het DNA in de mitochondrien verplaatst in het DNA van hun celkern! Bij de mens is dit ook een proces waat gaande is (denkt men).

Berichten: 11

Re: Mitochondrien-DNA

Klopt,

Mitochondriën hebben zelf hun eigen DNA dat codeert voor hun eigen deling en voor de verbranding (van glucose). De mitochondriën die men heeft, zijn uiteindelijk afkomstig uit de eicel van de moeder. Het mitochondriën-DNA is dus hetzelfde als het mitochondriën-DNA van de moeder. De vader heeft zijn mitochondriën DNA nooit door.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Mitochondrien-DNA

Een mitochondrie is een ander organisme dan de mens of zijn cellen.

Wij leven in harmonie met dit organisme (mutualisme).

Wij geven de mitochondrie onderdak en constante aanvoer van "voedsel".

In ruil daarvoor geeft de mitchondrie ons de energie die we nodig hebben in ons lichaam.

Toch blijven we twee heel verschillende organismes.

Een mitochondrie is gewoon een beestje in onze cellen, daarom heeft het zijn eigen DNA.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Mitochondrien-DNA

Dat lijkt mij wat te overdreven voorgesteld. Ooit was dat waarschijnlijk zo, maar inmiddels zijn er zoveel genen van het mitochondrium naar de kern verhuisd dat het geen zelfstandig organisme meer is maar echt een onderdeel is van de cel.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mitochondrien-DNA

Nu beginnen we over 'hokjes'. Biologen (en mensen in het algemeen) hebben de neiging om alles in hokjes onder te brengen, terwijl dit met lang niet alles goed te doen is.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Mitochondrien-DNA

@Wouter Masselink:

In alle wetenschappelijke takken zijn we toch bezig alles te ordenen, m.a.w. in geëtiketteerde hokjes te plaatsen? :roll: Zodat we dankzij de orde logica zien, en inzicht krijgen in het systeem?

Zouden we dit dan niet mogen begrijpen als genetische info die in de loop van de millennia beetje bij beetje overgeheveld wordt van de gast naar de gastheer? Dus onderweg van het ene hokje naar het andere? Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Mitochondrien-DNA

Tuurlijk mag dat, echter zolang je bezig bent om de info van het ene hokje naar het andere hokje over te hevelen, dan kan je het niet duidelijk in 1 hokje plaatsen. 'leven' is een heel dynamisch iets, in hokjes stoppen is dan ook een moeilijke opgave.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Mitochondrien-DNA

Bij de eukaryoten bevindt het grootste deel (>99%) van het DNA zich een apart organel nl. de kern. Een héél klein deel in de mitochondriën en ook (bij planten) in de chloroplasten.

:roll:

Berichten: 17

Re: Mitochondrien-DNA

Mitochondriën hebben hun eigen DNA dat anders is dan het DNA uit de kern. Het DNA codeert vooral voor eiwitten die te maken hebben met de energieproductie in de mitochondriën.
Yep, dit is een ander DNA. Zebezitten ook eigen ribosomen (om eiwitten aan te maken) enzovoort. Ze staan vooral in voor de ATP (adinosinetrifosfaat: Biologische energie)...

Berichten: 11

Re: Mitochondrien-DNA

Toevoeging: Planten hebben ook mitochondrien

Reageer