[scheikunde] Mol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

[scheikunde] Mol

Ik heb 1 hele korte vraag:

Heeft 1 mol (bijvoorbeeld 1 mol zuurstof; 16,00 u / 16,00 gram) altijd dezelfde grootte, dus altijd 6,0*10^23

Bvd .. ;)

Re: [scheikunde] Mol

JA

Het aantal atomen in een mol noemt men het getal van Avogadro, symbool NA. Dit aantal is ongeveer 6,02 x 1023

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Mol

Ok..dankjewel..dit topic kan dicht.

Berichten: 238

Re: [scheikunde] Mol

ik snap het niet.

wat bedoel je met grootte? het aantal deeltjes??

want dan is het antwoord inderdaad JA.

maar grootte is meer een volumekwestie en dan is het antwoord zeker NEE.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] Mol

Merwinneke schreef:Ik heb 1 hele korte vraag:

Heeft 1 mol (bijvoorbeeld 1 mol zuurstof; 16,00 u / 16,00 gram) altijd dezelfde grootte, dus altijd 6,0*10^23

Bvd ..  ;)
1 mol stof bestaat altijd uit dezelfde aantal deeltjes (constante van Avogadro, 6,02214*1023 mol-1) maar grote verwijst inderdaad naar een inhoudsmaat en die is afhankelijk van het soort moleculen/atomen.

1 mol zuurstof bestaat dus uit 6,02214*1023 zuurstof moleculen en heeft een massa van 32,00 gram (zuurstof: O2)

verder is de bindingslengte van zuurstof 121*10-12 meter daar komt dan nog iets aan lengte bij (dacht 2x de atoomstraal maar weet dit niet zeker).

op dit moment heb je iets van een grote van een zuurstofmolecuul.

vervolgens kun je eventueel de gaswet erbij halen om te kijken welk volume een bepaalde hoeveelheid zuurstofmoleculen innemen bij een bepaalde druk.

dus ik stel voor dat je, je vraag toch iets preciezer stelt.

(gebruik bij getallen ook altijd een eenheid)

Berichten: 88

Re: [scheikunde] Mol

Het volume wat 1 mol inneemt is bij constante druk en temperatuur altijd constant voor een ideaal gas. ( ideale gaswet: pV = nRT )

In de werkelijkheid zullen de volumes altijd wat verschillen omdat gassen zich niet ideaal gedragen ( door interacties tussen de moleculen), maar in de meeste opgaves mag je aannemen dat het gas zich ideaal gedraagt.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: [scheikunde] Mol

Gerard schreef:JA

Het aantal atomen in een mol noemt men het getal van Avogadro, symbool NA. Dit aantal is ongeveer 6,02 x 1023
Maak er maar het aantal moleculen in een mol van, mits je slechts atomen hebt van één soort.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Mol

Een mol is een aantal. Het is eenheidsloos. Je kunt er alles mee tellen. Appels, atomen, moleculen, elektronen, etc. Zelfs sigarettevloeitjes. Zo rekenden wij uit hoe hoog een stapel van 1 mol sigarettenvloeitjes is. Dat is best instructief!

Re: [scheikunde] Mol

Hooooog he

Off topic een mol met zwart haar is ongeveer 15 cm Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: [scheikunde] Mol

Een mol is een aantal. Het is eenheidsloos. Je kunt er alles mee tellen. Appels, atomen, moleculen, elektronen, etc. Zelfs sigarettevloeitjes. Zo rekenden wij uit hoe hoog een stapel van 1 mol sigarettenvloeitjes is. Dat is best instructief!
Leuk, maar toch weet iedereen dat een mol keukenzout niet een mol korreltjes keukenzout is Afbeelding
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Mol

dus ik stel voor dat je, je vraag toch iets preciezer stelt.
:) Waarom zou ze? Haar vraag is al lang beantwoord:
Ok..dankjewel..dit topic kan dicht.
Mijn post is inderdaad ook off-topic, maar dat maakt na merwinneke's laatste post toch niet meer uit (ze komt waarschijnlijk toch niet meer in deze topic kijken!) ;)

Berichten: 27

Re: [scheikunde] Mol

jawel..nu :P

en beter noem je me geen ze :)

doe maar HIJ ;)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] Mol

Leuk dat je nog even komt kijken dan ;)

"Merwinneke" klonk me trouwens wel heel erg vrouwelijk in de oren.... is dat een Belgische jongens-naam?

Reageer