[scheikunde] destillatie - Labo

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] destillatie - Labo

Hallo,

Ik moet een 19 % HCl en 81 % H2O mengsel scheiden 10 ml HCl (37 m%) gebruikt en 40 ml demi water, laat destilleren enzo destillaat is 24 ml wat er overblijft is 26 ml azeotroop. Nu luidt de vraag:

Noteer op het moment dat de azeotropische samenstelling bereikt wordt, de hoeveelheid praktisch bekomen destillaat(24 ml). Bereken nu aan de hand van deze hoeveelheid destillaat de oorspronkelijke concentratie HCl en de hoeveelheid azeotropisch mengsel: de procentuele samenstelling(m%) van de azeotroop. Neem hierbij aan dat de dichtheid vna de azeotroop 1,096 g/ml is. En dichtheid HCl (indien nodig) 1,185 g/ml bij 37 m%

Dan heb ik nog een andere vraag bij destillatie zou je toch verwachten dat je HCl juist het meeste verdampt (kookpunt ligt toch veel lager dan water)? waarom is dit niet zo ?

Alvast bedankt

Groetjes

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] destillatie - Labo

Je noemt zelf het woord al. HCl en water vormen een zgn. azeotroop. Dit is een constant-kokend mengsel, dat zich gedraagt alsof je een zuivere stof overkookt. HCl vormt een azeotroop bij pakweg 20% (precieze waarde weet ik niet).

Stel je hebt een HCl oplossing van lagere concentratie. Als je nu gaat koken, dan zal er eerst relatief veel water overkoken en maar weinig HCl. Op een gegeven moment, wanneer de concentratie dicht bij die 20% komt (vooropgesteld dat de azeotroop concentratie 20% bedraagt), dan neemt de hoeveelheid HCl die mee kookt met het water toe tot 20%. Vanaf dat punt krijg je dus dat er steeds 20% HCl en 80% water wegkookt. De vloeistof zelf wordt vanaf dat punt dus niet verdunder, maar ook niet geconcentreerder.

Stel dat je een sterk geconcentreerde oplossing hebt van HCl (bijv. 30%) en je gaat koken. Dat zal eerst relatief veel HCl gas ontwijken en maar weinig water. De concentratie HCl gaat hierdoor dalen. Echter, wanneer de concentratie dicht bij die 20% komt, dan gaat er relatief steeds meer water wegkoken, totdat er weer 80% water wegkookt en 20% HCl. Dus, de vloeistof zal weer naar 20% HCl gaan.

Dus, als twee stoffen een azeotroop vormen, dan kun je een verdunde oplossing concentreren d.m.v. koken tot de azeotrope concentratie. Een geconcentreerdere oplossing zal dan juist verdund worden tot de azeotrope concentratie.

Dit principe wordt in de praktijk wel eens toegepast. Op deze manier heb ik 50% HNO3 wel eens geconcentreerd tot pakweg 65%, simpelweg door het materiaal te koken en in te dampen tot ongeveer de helft van zijn volume (het vormt een azeotroop bij 68%). Dit werkt verrassend genoeg heel goed, terwijl het kookpunt van zuiver salpeterzuur duidelijk lager ligt dan het kookpunt van water.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] destillatie - Labo

bedankt voor deze interessante uitleg !

Groetjes

crimson

Reageer