reaktie natriumbisulfiet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

reaktie natriumbisulfiet

wij reinigen stoffen en tapijten. Kregen een tip om voor bepaalde vlekken, waterkringen na-bisulfiet te gebruiken.

Wat doet dit met stoffen? Welke verdunning is toepasbaar. Hebben 35% staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: reaktie natriumbisulfiet

Natriumbisulfiet is een reductor. Sommige soorten vlekken kunnen hiermee verwijderd worden doordat de bestanddelen worden omgezet in andere beter uitspoelbare stoffen. Ook bij sommige nabehandelingen kan natriumbisulfiet worden ingezet, met name na gebruik van een bleekmiddel als bleekwater of waterstofperoxide.

35% is redelijk sterk, maar de meeste stoffen kunnen vrij goed tegen natriumbisulfiet. Op tere stoffen zou ik het verdunnen tot ongeveer 10% en het is uiteraard altijd verstandig om op een onzichtbaar plekje te proberen, zeker omdat sommige kleurstoffen NIET tegen bisulfiet kunnen!.

Altijd uitspoelen met water!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: reaktie natriumbisulfiet

bedankt voor je reaktie. Nog even iets verder > koffievlekken worden die als het ware ook omgezet? koffie bevat de natuurlijke kleurstof tanine welke de bruine vlek geeft. hoe gaat deze reaktie.? en wat zou er kunnen gebeuren op termijn als je na-bisulfiet niet of niet goed uitspoeld?

Wij reinigen vaak tapijt op hoge temperaturen ca. 90 graden. heeft dit ook gevolgen als je van te voren na-bisulfiet gebruikt?

graag reaktie. BvD

Re: reaktie natriumbisulfiet

Er dreigt een misverstand rondom natriumbisulfiet dat ik toch even wil rechtzetten. Je kunt het niet als vaste stof kopen, het bestaat alleen maar in oplossing. Men maakt het door SO2-gas door een soda-oplossing te leiden tot er niets meer wordt opgenomen. Noem het hier: oplossing (1).

Als je oplossing(1) gaat indampen komt er geen NaHSO3 uit maar Na2S2O5, het natriummetabisulfiet, dat onder deze naam in de handel is. Het wordt gevormd tijdens het kristalliseren. Twee moleculen NaHSO3 verliezen daarbij samen 1 molecule water. In vergelijking:

2 NaHSO3 min H2O geeft Na2S2O5

We kennen dit als conserveringsmiddel voor wijn en als "antichloor" in de schoonmaakbranche.

Als we aan oplossing(1) het gelijke volumen van dezelfde sodaoplossing toevoegen kristalliseert er het gehydrateerde gewone natriumsulfiet uit,

dus het Na2SO3. 7 H2O. Dit bestaat dus wel als vaste stof maar is wat minder prettig in het gebruik. Het is alkalischer en minder stabiel. De kristallen verweren gemakkelijk.

Voor de tapijtreiniging denk ik dus vooral aan natriummetabisulfiet. Voor de zekerheid zou je kunnen denken aan een tussenspoeling met water waaraan een weinig azijnzuur is toegevoegd. Dit om te verhinderen dat

het tapijt alkalisch wordt tijdens de negentig graden behandeling. Azijnzuur is vluchtig en verdwijnt daarbij snel. Alkalische stoffen kunnen een gevaar zijn voor de materialen. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: reaktie natriumbisulfiet

Er dreigt een misverstand rondom natriumbisulfiet dat ik toch even wil rechtzetten. Je kunt het niet als vaste stof kopen, het bestaat alleen maar in oplossing.
Natriumbisulfiet = NaHSO3

Je kan het ook als poeder kopen, zie bijvoorbeeld: http://www.acros.com/DesktopModules/Acros_...ium%20bisulfite

Dan de koffievlekken. Die worden zeker niet alleen door tannine veroorzaakt, maar ook door andere kleurstoffen. Mij lijkt oxidatie (bleken dus) de handigste remedie. Na het bleken met een natriumbisulfiet oplossing naspoelen is alleen al nuttig om het bleekmiddel onwerkzaam te maken, een restje bleekmiddel kan schade aanrichten aan textiel.

Goed naspoelen is altijd verstandig, maar ik denk dat een rductor bij de meeste weefsels en kleurstoffen minder kwaad kan dan een oxidator. Bij 90 graden zal het natriumbisulfiet sneller werken, dus misschien toch eerst met een sterkere verdunning experimenteren?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3

Re: reaktie natriumbisulfiet

Hartelijk dank voor jullie reaktie. Hebben hier veel aan, en zullen het uitproberen.

Nog een veel voorkomend probleem, waar misschien ook een antwoord op is:

1. Urine vlekken van huisdieren.

Geur is goed te verwijderen.

Maar na reiniging blijft er soms een licht gelige vlek over.

Komt vooral veel voor in wol (wollen carpetten, zgn. berbers.)

2. Na reiniging van pitjes katoen (is katoenen stof waar nog een deel van de "bruine"zaadjes van de katoenplant in verwerkt zitten) komt er soms een bruinige waas over de stof. dit komt doordat de zaadjes als het ware aflaten.

Kunnen dit vaak redelijk goed herstellen, maar mischien kan het nog beter.

Vergelijkbaar is het aflaten van jute, dit valt wel goed te herstellen.

misschien hebben jullie hier ook een goede tip voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: reaktie natriumbisulfiet

Urinevlekken kan je het beste met verdunde zuren proberen te verwijderen, azijnzuur 10%, of anders oxaalzuur 10%. Het eerste is in de handel als schoonmaak azijn (let op, soms ook maar 5 of 25%!!!), het tweede als ontweringswater (percentage kan ook afwijken). Oxaalzuur is schadelijk voor de gezondheid, dus met de nodige zorg gebruiken. Geen van beide stoffen zijn milieuschadelijk in kleinere hoeveelheden. Uiteraard na behandeling goed naspoelen. Met name oxaalzuur kan sommige kleuren aantasten, dus op een niet al te zichtbaar plekje uitproberen lijkt me zinvol.

Het pitjeskatoenverhaal lijkt me een kwestie van doorlopende kleuren, ik kan me geen oplossing voorstellen die de kleur van de pitjes intact laat en wel de verkleuring verwijdert. Een beetje opbleken zal beide wat lichter doen worden.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer