Springen naar inhoud

Atmosfeerbepaling van planeten

• Log in om te kunnen reageren

Tovam

Tovam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 12:53

(Sorry als het in het verkeerde forum staat, maar ik wist niet in welk specifiek forum het te zetten)

Wat me opvalt op school is dat ze als ze het over gassen en de atmostfeer hebben, ze altijd alleen over de aarde spreken. Nu vraag ik me af, is de aarde gewoon het gemakkelijkste voorbeeld, of hebben ze werkelijk weinig tot geen gegevens van de atmosfeer van andere planeten?
En als ze er wel gegevens van hebben, hoe bepalen ze die precies? Ik weet wel van spectrometrie om gassen in de zon te bepalen, maar zijn er ook nog andere manieren? Manieren die ze vanuit de aarde kunnen toepassen, of analyses met sondes of zo?
Of als iemand artikels heeft gevonden die hierover handelen, ik zou ze graag willen lezen.

Bedankt

(ja, ik probeer m'n lessen wat interessanter te maken door er een jarenlange obsessie bij te integreren ;) )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 14:00

Van bijna alle planeten en manen in het zonnestelsel zijn de gegevens over de atmosfeer (zover aanwezig!) bekend, en deze worden inderdaad bepaald m.b.v. spectrometrische methoden ;)

Elke sonde die er op uit wordt gestuurd om atmosferische informatie (van een planeet, maan of komeet) te verzamelen, zit dan ook afgeladen met spectro-fotometers van verschillende pluimage!

Voor meer informatie kan je op het internet ongetwijfeld terecht met wat goed gekozen zoektermen! :)

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 16:13

Waarschijnlijk zal de nasa ook wel het een en ander weten: www.nasa.gov

Tovam

Tovam

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 21:28

Ok, bedankt ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures