Springen naar inhoud

[scheikunde] Structuurformule pentachloormethylpropeen

• Log in om te kunnen reageren

mikki123

mikki123

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2006 - 17:47

Hey hey,

Ik moet de structuurformule van "pentachloormethylpropeen" geven.. maar ik kom er niet helemaal uit.. propeen zijn 3 C's, met beide een dubbele binding? of 1 dubbele binding.. want er moeten dus 5 Cl aan.. toch?

ik kom er echt ff niet meer uit haha..

kan iemand me helpen?

liefs..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 maart 2006 - 18:10

Het skelet van propeen heeft één dubbele binding: H3C-CH=CH2. Je kunt hier maar op één manier methylpropeen van te maken (anders zou het buteen gaan heten). Ten slotte moeten er 5 waterstofatomen vervangen worden door chlooratomen. Welke dat precies zijn blijkt niet uit de naam pentachloormethylpropeen. Er zouden in de naamgeving nog wat plaatsindicaties voor moeten (bijv. 1,1,3,3,3-pentachloormethylpropeen).

Intuïtief zou ik zeggen dat er bij de naamgeving bedoeld wordt dat de methylgroep géén chlooratomen heeft, maar dat blijkt zeker niet eenduidig uit de naam.

gaat het zo lukken?

mikki123

mikki123

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2006 - 12:11

Het skelet van propeen heeft één dubbele binding: H3C-CH=CH2. Je kunt hier maar op één manier methylpropeen van te maken (anders zou het buteen gaan heten). Ten slotte moeten er 5 waterstofatomen vervangen worden door chlooratomen. Welke dat precies zijn blijkt niet uit de naam pentachloormethylpropeen. Er zouden in de naamgeving nog wat plaatsindicaties voor moeten (bijv. 1,1,3,3,3-pentachloormethylpropeen).

Intuïtief zou ik zeggen dat er bij de naamgeving bedoeld wordt dat de methylgroep géén chlooratomen heeft, maar dat blijkt zeker niet eenduidig uit de naam.

gaat het zo lukken?

Jep gelukt, bedankt ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures