Rotatieverdamper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

Rotatieverdamper

Volgens een voorschrift moet ik na extractie het monster indampem m.b.v de rotatieverdamper.

Op het laboratorium is geen rotatieverdamper aanwezig. Dit geldt zowel voor de apparatuur als voor het gelaswerk dat hiervoor nodig is.

hebben jullie sugesties hoe ik een soortgelijke indampproces kanuitvoeren.

De volgende middelen zijn aanwezig:

indampschalen

kroezen

warmwaterbad

trechter

bekerglazen

petrischalen

erlenmeyers

maatkolven

glazen en plastic stoppen

ducktape

maatcilinders

reageerbuizen

papierfilter

brander

kookplaat

Stoof

Berichten: 2.035

Re: Rotatieverdamper

Als de hoeveelheid niet te groot is, en het oplosmiddel niet al te hoog kookt, kan je het zaakje "gewoon" in een stoof zetten en mild verwarmen.... snel gaat het niet, maar het werkt wel! ;)

Zorg dat het oppervlak van de vloeistof zo groot mogelijk is (indampschaal?)...

Berichten: 36

Re: Rotatieverdamper

Het volume is 10 ml. Het oplosmiddel is methanol.

Waar ik aan dacht is in een indampschaal met daarop een een trechter ondersteboven geplaatst en verwarmen op een warmwaterbad.

Is dit ook een optie?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Rotatieverdamper

Als je het een nachtje wegzet in een zuurkast zal de methanol wel verdampt zijn hoor. Als je het op een waterbad verwarmt (100 °C) kan je methanol gaan koken. Aan te raden is dan om het bad op een lagere temperatuur in te stellen (ongeveer 10 tot 20 graden lager dan het kookpunt van methanol).

Maar zoals ik al zei, 10 ml methanol is snel verdampt bij kamertemperatuur.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2.035

Re: Rotatieverdamper

Zeker als het maar 10 ml is blij ik bij de stoof... dat gaat lekker geleidelijk, en vooral de laatste ml kan er (afhankelijk van de erin opgeloste stof) bij kamertemperatuur "aan de lucht" wel even over doen om te verdwijnen!

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Rotatieverdamper

Afblazen met lucht of stikstof via een slangetje met daarin een pasteurpipetje, dan ben je namelijk in 10 mins klaar.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 11

Re: Rotatieverdamper

Afblazen met lucht of stikstof via een slangetje met daarin een pasteurpipetje, dan ben je namelijk in 10 mins klaar.
doe ik ook (vnl met tolueen) ;)

Berichten: 36

Re: Rotatieverdamper

Bedankt voor de sugesties!

Meer zijn welkom!

;)

Reageer