Kwantitatieve titratie Fe&Sn

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Kwantitatieve titratie Fe&Sn

Beste chemici,

We moeten voor een analyseproject het Fe en Sn gehalte in appelmoes bepalen door te titreren.

De vraag is, wat voor titratiemethode is hiervoor het best te gebruiken?

alle tips zijn welkom!

Bedankt, Vince

Berichten: 915

Re: Kwantitatieve titratie Fe&Sn

Als je het Fe gehalte gaat onderzoeken, wat houdt dat dan in? Metallisch ijzer of ijzerionen?

Ijzerionen (Fe2+; Fe3+) kan je titreren m.b.v. een NaOH-oplossing, best dat je hem even stelt door eerst te titreren met oxaalzuur (4 cijfertjes na de komma zijn altijd ideaal hé).

Fe2,3+-ionen slaan neer met de OH--ionen van het sterke NaOH. (FeOH2,3)

Zit je met metallisch koper, dan zou ik zeggen: alles de mixer in, veel water toevoegen, volle kracht, en dan met een sterke magneet alles bijeen gaan zoeken. (Of natuurlijk het Fe in oplossing brengen met een redoxreactietje (HCl, H2SO4??) en dan gaan titreren met bovenstaande werkwijze.

Wat ik ook leuk vind, is het hele boeltje te verassen (bunsenbrander, kroesje, trekkast...) tenzij je natuurlijk een moffeloven onder de trekkast kunt krijgen. (Wat een luxe toch in een labo) (Microgolfoven is ook heel leuk, wel oppassen dat de glazen plaat waar het kroesje op staat niet smelt...)

Voor Sn vind ik niet direct een reactie, maar waarschijnlijk moet je deze er eerst uit halen, omdat ze zullen interfereren met de OH--ionen in de oplossing. Misschien dat SnPO4 niet neerslaat? (Als je bv de NaOH in voorgaande proef vervangt door Na2PO4.

Dat zou ik ervoor bedenken Afbeelding

Reageer