Springen naar inhoud

Wanneer hemel, wanneer hel?

• Log in om te kunnen reageren

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 01:51

Wanneer mag je, volgens het Christendom, naar de Hemel en wanneer moet je naar de hel?

Ik geef maar voorbeelden:
-Als je gelooft in God, dan mag je naar de hemel
-Als je nooit iemand bezeerd, dan mag je naar de hemel.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 02:17

Wanneer mag je, volgens het Christendom, naar de Hemel en wanneer moet je naar de hel?

Volgens het christendom zul je nooit een antwoord krijgen. Daar verschillen de opvattingen teveel over.

Maar over het algemeen zullen je twee punten je niet in de hemel brengen.
Punt 1 niet omdat de duivel ook in God gelooft, dat zegt dus niks.
Punt 2 niet omdat de grap nou net is dat je jezelf niet door goede werken in de hemel zult krijgen. Daar gaat nou net dat hele "Jezus is voor je zonde gestorven" verhaal over.

In het nieuwe testament staat dat als je in Jezus gelooft ("Geloven" moet je lezen als "vertrouwen") je eeuwig leven zult hebben. Dus je Jezus aanneemt in je leven en hem wilt volgen. Wat iets anders is als dat het je ook werkelijk lukt. Immers als je een volmaakt mens zou zijn dan zou Jezus ook niet voor je gestorven zijn, maar die bestaan niet volgens de bijbel.

De grap is vervolgens dat er staat hoe je behouden zult worden, niet hoe je niet behouden zult worden. Daar zijn vrij weinig teksten over te vinden.
En daar verschillen de interpretaties nogal over.

Zo zijn er mensen die geloven dat je alleen verloren zult zijn als je expliciet Jezus offer weigert.
Anderen zijn het daar weer niet mee eens.

Iig zijn er teksten zoals in romeinen 2 waar je uit kan concluderen dat je geoordeeld zult worden op wat je wel weet ipv. wat je niet weet. Anders zou dat betekenen dat een Indiaan uit 1200 de hel in gaat omdat die nou eenmaal geen bijbel had.
Je kan het ook verder doortrekken naar mensen die een verkeerd beeld hebben van het geloof en in wezen het niet kennen.
Of zelfs gewoon niet overtuigd zijn van het bestaan van God.
Wel kun je je dan afvragen, stel je zou die zekerheid wel hebben, zou je Jezus dan wel willen volgen? En zo ja, doe je dat dan alleen maar omdat je graag de hemel in wilt, of kies je ook werkelijk voor Hem?
Maar goed, dat is allemaal onduidelijk en het stikt van verschillende uitleggen en je kunt dus niet over "het christendom" spreken.
Waar men het wel over het algemeen over eens is, is waneer je wel zeker behouden bent. Over waneer niet is nogal wat onduidelijkheid, maar daar draait de bijbel opzich ook niet om...
Een duidelijk eenzijdig antwoord krijg je niet.

Een veel grappiger onderwerp is trouwens "wat is de hemel of hel"?
De meeste mensen hebben er echt zo'n middeleeuws Dante beeld bij.
Mijn uitleg zou zijn dat de hel een plek zonder God is voor mensen die niks met God te maken willen hebben en zo hun zin krijgen (wat IMHO daardoor een ware hel is).
Het woord hel verschilt trouwens nogal per bijbelvertaling. Zo komt het woord hel het vaakst in de statenvertaling voor, en het minst in de nieuwe bijbelvertaling voor, nl 0 keer.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

Kyran

Kyran

• >25 berichten
  • 85 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 16:34

Volgens mij is het zo dat christenen stellen dat je hierover niet mag oordelen, omdat alleen God als Rechter dit op de dag des oordeels zal doen. Echter, sommige zeggen dat je naar de hemel gaat wanneer je Jezus aanneemt, maar als je vervolgens alles doet wat God heeft verboden -dat is niet zoveel- neem dan afslag 'highway to hell :roll: ' want je aanname is niet zuiver geweest, al hoewel de balans pas op de jongste dag zal worden opgemaakt :wink:

Sietse

Sietse

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 18:21

Als je het zeker wilt weten moet je eens in de bijbel kijken. Ik kan zo niet een twee drie opnoemen waar het staat, maar ga maar eens naar: http://www.biblija.n...ija.cgi?lang=nl en tik in iets als redding, eeuwig leven, hemel, enz. En je krijgt werkelijk honderden bijbelteksten. Dat de bijbel er dan onduidelijk over is geloof ik niet (zoals hierboven beweerd werd).

Ik ben Christen en zal voor de OP proberen de vraag te beantwoorden.
Het klopt inderdaad dat alleen God weet wie er naar de hemel en hel gaan. Hij zegt van zichzelf dat hij de enige grote en rechtvaardige rechter is, die de mensheid zal oordelen op zijn daden (op de dag des oordeels).
Omdat we beoordeeld worden op onze daden, zou iedereen naar de hel moeten gaan omdat we in ons leven allemaal wel eens een zonde hebben begaan. Volgens de bijbel is er maar één weg naar de hemel, en dat is door Zijn zoon Jezus, die je leven wil kopen in ruil voor zijn bloed dat vergoten is op golgotha. Dan ben je dus zondevrij, God ziet je voortaan met het Jezusfilter, en ziet Hij een perfect mens dat recht heeft op eeuwig leven met Hem. Ook op de dag des oordeels

Veel vragen kan je met bovenstaande 'formule' dus oplossen:
1. Jezus heeft mijn zonde op me genomen. Ik heb een lang en goed leven gehad maar heb ook in mijn christen zijn wel eens gezondigd. Hiervoor heb ik vergeving gevraagd. Hemel? Lijkt me wel.
2. Ik heb mijn hele leven lang me hard ingespannen voor de armen, heb veel weeshuizen gesticht in afrika, en heb veel mensen over God verteld. Echter dat Jezus mijn zonden zou moeten vergeven vond ik maar onzin, want ik vond dat ik al genoeg goeds had gedaan. Hemel? Ik vrees van niet..
3. Ik ben mijn hele leven aan de drugs verslaafd geweest. Maar een jaar voor mijn dood heeft Jezus me laten zien dat ik ondanks alles een eeuwig leven met hem mocht hebben. Toen ik heb ik me leven aan hem gegeven.
Hemel? Ja, toch echt wel.

Wat voor jou van toepassing is, weet alleen God. Omdat alleen hij rechtvaardig kan en zal oordelen. Het is niet aan ons om te zeggen 'jij wel en jij niet'. De taak van een Christen is om te vertellen over Jezus.

Hopelijk is het zo duidelijk.

• Gast

Geplaatst op 12 november 2005 - 22:46

Nee, het is niet duidelijk. Want hoe zit het dan met het vagevuur?

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2005 - 23:27

Daar heeft het christendom geen zeggeschap in. Want ze bezitten hemel en hel niet.Ook hun zogenaamde god niet.Simpelweg een leugen.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:00

2. Ik heb mijn hele leven lang me hard ingespannen voor de armen, heb veel weeshuizen gesticht in afrika, en heb veel mensen over God verteld. Echter dat Jezus mijn zonden zou moeten vergeven vond ik maar onzin, want ik vond dat ik al genoeg goeds had gedaan. Hemel? Ik vrees van niet..

Dit vind ik erg. Deze persoon zou de hemel zeker en vast verdienen in mijn ogen.

Daar heeft het christendom geen zeggeschap in. Want ze bezitten hemel en hel niet.Ook hun zogenaamde god niet.Simpelweg een leugen.

Geloof is geen leugen. Als iemand zegt dat hij gelooft in God of de hemel dan liegt deze persoon niet en als God zou bestaan (ikzelf geloof er ook niet in), dan zou de hemel wel zijn bezit moeten zijn aangezien hij het geschapen of gemaakt heeft. Tenslotte kan uw opmerking lastige antwoorden uitlokken die off-topic zijn, maak desnoods een nieuw topic 'God,hemel,hel...een leugen!' of iets dergelijks.

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:05

Geloof is geen leugen. Als iemand zegt dat hij gelooft in God of de hemel dan liegt deze persoon niet en als God zou bestaan (ikzelf geloof er ook niet in), dan zou de hemel wel zijn bezit moeten zijn aangezien hij het geschapen of gemaakt heeft. Tenslotte kan uw opmerking lastige antwoorden uitlokken die off-topic zijn, maak desnoods een nieuw topic 'God,hemel,hel...een leugen!' of iets dergelijks.

En over welke God heb jij het dan? 8) En waar maak jij dat op uit?

Sietse

Sietse

• >100 berichten
  • 197 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:09

Dit vind ik erg. Deze persoon zou de hemel zeker en vast verdienen in mijn ogen.

In mijn ogen ook.

Dat heeft de katholieke kerk bedacht.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:16

En over welke God heb jij het dan? 8)

Doet dat er iets toe in mijn antwoord over welke God het gaat? Het gaat er gewoon om dat het geloven niet als leugen moet beschouwd worden.

En waar maak jij dat op uit?

U bedoelt?

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 00:51

Daar maak je het nog lastiger mee. :roll:

Het vage vuur is een fase tussen hemel en hel in.
Daar zul je gezuiverd worden van al je zonden. En dat kan redelijk lang duren. Dan ga je vervolgens naar de hemel.
Aflaat verkort je tijd in het vagevuur.

Het vage vuur is iets waar Protestanten niet in geloven en volgens mij vooral iets van de RK is.
Het staat volgens mij ook niet in de bijbel maar is iets vanuit de katholieke traditie.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 11:48

veel aflaten kopen, heb je meer kans op de hemel
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Satyr

Satyr

• >100 berichten
  • 139 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 12:22

En over welke God heb jij het dan? 8)

Doet dat er iets toe in mijn antwoord over welke God het gaat? Het gaat er gewoon om dat het geloven niet als leugen moet beschouwd worden.

En waar maak jij dat op uit?

U bedoelt?

Het woord geloven op zich is idd geen leugen,ieder heeft zijn eigen waarheid maar niet de waarheid voor de wereld.Dus is t niet verstandig er teveel hierover uit te wijden.Wat voor de een een regel is kan voor een ander kwetsend zijn.Geloven staat vrij maar berust vaak in theorie niet op waarheid.Zo kan hemel en hel voor sommige precies het omgekeerde zijn.Niemand kan er iets over zeggen want niemand is er geweest.Tenslotte nog een andere verzie van de hemel(grappig bedoeld maar het zou zo kunne zijn :wink: ) ; http://www.geocities...fptfu/borg.html

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2005 - 14:45

veel aflaten kopen, heb je meer kans op de hemel

Aflaathandel is simonie, wat volgens de RKK een doodzonde is.
Dus nee.

Aflaat krijg je wel door te biechten ed.

• Gast

Geplaatst op 13 november 2005 - 19:17

Het vage vuur is een fase tussen hemel en hel in.
Daar zul je gezuiverd worden van al je zonden. En dat kan redelijk lang duren. Dan ga je vervolgens naar de hemel.
Aflaat verkort je tijd in het vagevuur.

Zeg maar zoiets als dat we nu hebben dus... Het dagelijks leven....

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures