DNA elektroforese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 41

DNA elektroforese

Hallo,

Wij hebben bijna ons project af van DNA, maar uit een paar vragen komen we niet uit.

1) Wat is de functie van de moleculaire standaard?

2) We gebruiken bij de gelelektroforese 0,8 % agarose opgelost in de gel die we hebben gemaakt. Waarom hebben we deze concentratie moeten nemen en niet een andere?

3) Het DNA is gedurende de scheiding steeds in een buffer. Wat is hier de reden van?

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 740

Re: DNA elektroforese

De agarose concentratie hangt af van je monster.

Heb je veel kleine stukjes DNA, dan kan je beter een hogere concentratie (1,5% ofzo) gebruiken. De stukjes gaan dan minder snel de gel en worden dan dus beter gescheiden.

Berichten: 41

Re: DNA elektroforese

Hallo,

ik kom uit deze vraag niet uit: Het DNA is gedurende de scheiding steeds in een buffer. Wat is hier de reden van?

Als ik deze vraag kan beantwoorden is eidenlijk ons project af Afbeelding

kan iemand hier antwoord op geven?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: DNA elektroforese

Heb je ook al ontdekt waar DNA nu eigenlijk uit bestaat? Ja uit A,T en G,C, maar wat hebben die gemeen met elkaar?

Berichten: 106

Re: DNA elektroforese

de buffer gebruik je om een elektrisch veld te maken waardoor je DNA over je gel gaat lopen.

Berichten: 106

Re: DNA elektroforese

je had die vraag ook staan bij DNA elektroforese.

dus deze zorgt dat er en elektrisch veld ontstaat en dat het DNA "loopt" over je gel.

Berichten: 2.399

Re: DNA elektroforese

Een buffer gebruik je om zure of basische groepen te protoneren/deprotoneren, zo kan het elektrischveld een kracht uitoefenen op het DNA

Bedoel je met een moleculaire standaard een ladder?

Berichten: 41

Re: DNA elektroforese

ik heb geen idee wat ik met die moleculaire standaard moet. ik weet niet eens wat het inhoud, laat staan de functie.

wat bedoel je met ladder dan?

liefs

Reageer