Butylacetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Butylacetaat

Voor een schoolopdracht moet ik onderzoek doen naar de productie van butylacetaat op fabrieksschaal. Het standaard proces gaat uit van een synthese van azijnzuur en butanol, wat onder ene zure katalysator butylacetaat en water vormt. dmv een azeotropische destillatie kan zo het butylacetaat gezuiverd worden, en de reactie worden beinvloed op de meeste vorming van butylacetaat.

De vraag die mij werd gesteld was of er ook een alternatief was.

Nu ben ik zelf op het volgende gekomen:

CH3COCl + CH3CH2CH2CH2OH --> CH3CO2CH2CH2CH2CH3 + HCl (gas)

Voordeel is dat het HCl als gas vrijkomt, waardoor er dus geen destillatie nodig is. EN het is geen evenwicht.

Echter, kan ik nergens vinden hoe het zit met de commerciele verkrijgbaarheid van de zuurchloride. Ik vermoed dat deze wel duurder is dan azijnzuur, maar de vraag is een beetje hoeveel. Dan kan ik een afweging maken of 100% zuiver butylacetaat haalbaar is, met een een hogere prijs.

Eventueel zou ik ook zelf de zuurchloride kunnen maken uit azijnzuur en fosfortrichloride, maar dan heb ik EN meer chemicalien nodig, en nog een derde stof.

Berichten: 857

Re: Butylacetaat

Ik kan het niet op www.acros.be vinden dus denk ik (pin me er niet op vast) dat je de zuuchloride zelf moet maken mbv thionylchloride of fosfortrichloride. Denk er hierbij wel om dat als je de chloride te snel toevoegt dat het mengsel nog wel eens zeer heet wordt.

EDIT: Toch gevonden...bij acros moet je dan zoeken op CH3COCl en niet op C2H3OCl ;) :) :) :D

Acetylchloride gegevens via www.acros.be

Berichten: 7

Re: Butylacetaat

Was ook absoluut niet van plan om het op labschaal uit te proberen. Eventueel zou op fabrieksschaal de vrijgekomen warmte wel weer nuttig te gebruiken zijn.

Mijn probleem was dus ook of de zuurchloride ergens verkrijgbaar was, gezoch had ik ook al. Weet iemand of het ook mogelijk is om de evt. bijproducten te recyclen tot beginstoffen.

Hiermee doel ik op HCl en H3PO3

Dit zijn stoffen die ontstaan, waar ik in dit proces niets aan heb. Dan zou ik ze wel als nevenproducten op de markt kunnen brengen, maar het zou mooi zijn als ik hiermee iets kan fabrieken om bijv. weer fosfortrichloride te kunnen produceren, evt. met behulp van weer een derde goedkope stof.

Edit: Dat prijsverschil valt mij best nog wel mee. Dan is het dus een prima alternatief voor het standaardproces. En bespaard even 2 destillatiekolommen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Butylacetaat

Acetyl chloride is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld Acros. Maar wanneer je het proces op industriële schaal uit zou voeren zou je waarschijnlijk een bulkleverancier zoeken, en dat is allicht goedkoper.

Op labschaal is het omzetten van azijnzuur naar acetyl chloride gemakkelijk te doen met thionylchloride of fosfor(oxy)chlorides, maar op industiele schaal zijn dit te dure reagentia en leveren ze zwaveldioxide of fosforzuur als bijproducten.

Met HCl kun je azijnzuur omzetten in acetylchloride. Hiervoor zou je de HCl die vrijkomt bij de vorming van de ester kunnen hergebruiken. Zowel HCl en azijnzuur zijn goedkope chemicalïen. Ook kun je de energie die vrijkomt bij de productie van de ester (exotherm) kunnen gebruiken bij de omzetting van azijnzuur in acetyl chloride (endotherm).

Berichten: 7

Re: Butylacetaat

Danku, dat was eigenlijk precies wat ik zocht. Alleen heb je voor mij nog iets meer informatie over het omzetten van het azijnzuur in acetylchloride, met behulp van HCl, iets van een reactievergelijking, en evt. voorwaarden ?

Berichten: 2.035

Re: Butylacetaat

De RV is:

CH3COOH + HCl -> CH3COCl + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Butylacetaat

Voorwaarde? Proberen zo snel mogelijk het water kwijt te raken omdat het anders terugreageert ;)

Berichten: 7

Re: Butylacetaat

Dat lijkt mij logisch ;-)

Reageer