Springen naar inhoud

Massaspectrum verklaren

• Log in om te kunnen reageren

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 09:14

Ik moet een massaspectrum verklaren van myrtenol ofte 6,6-dimethyl-bicyclo[3.1.1]hept-2-ene-2-methanol

Ik heb nog maar 2 kleine piekjes kunnen verklaren en had gehoopt dat een meer ervaren organicus mijn een handje kon toesteken.

spectrum

Geplaatste afbeelding

Veranderd door Dante, 03 april 2006 - 17:56

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 12:15

Inderdaad geen eenvoudig voorbeeld.... Bijna alle fragmentaties vragen tenminste twee breuken in dit molecuul, of een omlegging.

Je kunt aan de bovenkant beginnen, en aan de onderkant. Je vertelt niet wat je zelf al hebt beredeneerd. Wat zou je er graag uit willen zien gaan? Wat wil je graag aan fragmenten overhouden?

Die piek bij 79, wat zou daar de compositie van zijn? C6H7? Welke C's zijn dat dan?

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 12:30

M/S 91 valt ook altijd meteen elke chemicus op: tropylium-ion!

Betekent echter inderdaad ook een omlegging ;)

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 15:37

M/S 91 valt ook altijd meteen elke chemicus op: tropylium-ion!

Betekent echter inderdaad ook een omlegging ;)

Idd, dus C7H7.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 15:58

Een van de oplossingen die ik heb, is dat we dus water uitstoten. Dus daar krijgen we een mini-piekje bij X-18.

Verder ben ik er ook van uitgegaan dat de CH2OH+ groep uitgestoten kan worden en gedetecteerd ==> piekje bij 31.

Dan heb ik ook nog het radicaal en de positieve lading over de dubbele binding verdeelt en enkele splitsingen en omlegging geprobeerd. Omdat we met een bicyclische verbinding te maken hebben leidt 1 splitsing helaas niet tot fragmenten. Er zijn minimaal 2 splitsingen nodig. En daar zit ik dus een beetje vast.

Herman,
Bij 91 dacht ik ook direct aan het tropylium-ion, maar ik denk dat 91 niet altijd voor een tropylium staat, want ik heb nog geen mogelijkheid gevonden om die structuur eruit te halen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 16:17

Betekent echter inderdaad ook een omlegging  ;)

Daarom uitte ik het vermoeden dat dit gevormd wordt door een omlegging.... in veel organische moleculen vindt je niet alleen "brokstukken" (d.m.v. fragmentatie gevormd) van het molecuul-ion, maar ook structuurfragmenten die door omleggingen gevormd moeten zijn.... je doet dan eigenlijk niets anders dan "electrochemische synthese"! :)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 17:17

Bedoel je dan zoiets als een Diels-Alder reductie?
Kan je misschien eens tonen hoe zo'n omlegging werkt?

Verder wou ik ook nog even op Rwwh reageren,
Ik zou niet weten hoe ik aan C6H7 zou moeten komen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:51

Nou, de details zijn zoals vaak bij dit soort vliegende syntheses heel moeilijk. Wat ik erbij denk is dat na de methanol het "kruis" het molecuul verlaat. En wordt vervangen door een dubbele binding. Je houdt dan in het middel een cyclohexadieen over. Dat kruis zal bij meer omleggingen spelen: als je geen methanol maar water uitstoot en dan het kruis houd je bijna tropyliumion over (de details laat ik aan je eigen fantasie).

Dat kruis is door de cyclobutaan ring nogal gespannen, zeg maar. Daardoor kunnen daar makkelijk omleggingen beginnen.

Overigens moet je wel realiseren dat het zeldzaam is als bij de fragmentatie het radikaal en het ion bij hetzelfde deel blijven! Water en koolzuur zijn als ik me dat goed herinner de gebruikelijke uitzonderingen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 21:46

Er zal sowiezo water afsplitsen omdat vrije elektronenparen en л-bindingen lekker instabiel zijn en dus goed ioniseren ;)

Sjaeqx

Sjaeqx

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 23:56

Er was toch iets van een regel dat als het moleculaire ion een oneven massa heeft, dan is een piek met een oneven massa het product van een omlegging...

Zoiets meen ik mij te herinnner, maar weet het totaal niet zeker ;)

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 07:22

Nou, de details zijn zoals vaak bij dit soort vliegende syntheses heel moeilijk. Wat ik erbij denk is dat na de methanol het "kruis" het molecuul verlaat. En wordt vervangen door een dubbele binding. Je houdt dan in het middel een cyclohexadieen over. Dat kruis zal bij meer omleggingen spelen: als je geen methanol maar water uitstoot en dan het kruis houd je bijna tropyliumion over (de details laat ik aan je eigen fantasie).

Dat kruis is door de cyclobutaan ring nogal gespannen, zeg maar. Daardoor kunnen daar makkelijk omleggingen beginnen.

Overigens moet je wel realiseren dat het zeldzaam is als bij de fragmentatie het radikaal en het ion bij hetzelfde deel blijven! Water en koolzuur zijn als ik me dat goed herinner de gebruikelijke uitzonderingen.

Ok hier kan ik wel iets mee beginnen, ik ging er altijd van uit dat je lading en radicaal ofwel over de dubbele binding verdeelt werden of bij de hydroxylgroep. Maar ik had nog niet aan de gespannen cyclobutaanring gedacht.
Ik ga me er effe tegenaan gooien en zal straks wel eens een figuurtje posten met wat ik eruit kan maken.

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 08:03

Geplaatste afbeelding

Ik weet niet of het goed is wat ik nu gedaan heb, misschien kunnen jullie becommentariëren van wat je wel of niet denkt dat goed gedaan is en hoe ik misschien verder kan werken.

Owja de piek bij 69 is ook niet echt groot ;)

Veranderd door Dante, 05 april 2006 - 08:05

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 13:52

Heeft er toevallig geen enkele chemicus zo'n programma waarmee je alle brokstukken kan verklaren.
AMDIS32 zou dit naar het schijnt wel doen?

Dante_CF

Dante_CF

• >250 berichten
  • 592 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 07:25

Heeft er toevallig geen enkele chemicus zo'n programma waarmee je alle brokstukken kan verklaren.
AMDIS32 zou dit naar het schijnt wel doen?

Niemand heeft gereageerd, dus niemand weet hoe het moet??
en niemand heeft dat programmaatje?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures