Springen naar inhoud

broom

• Log in om te kunnen reageren

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:04

Hallo
ik ben van plan om eens dibroom te maken
ik heb al vaak gelezen dat je dit niet mag houden.
Maar kan ik die niet gebruiken voor reacties met andere stoffen (om bv HBr of CuBr te maken)of moet ik die zowizo weggooien?

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:25

Hoe was je dat van plan te maken?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:47

Hallo
ik ben van plan om eens dibroom te maken
ik heb al vaak gelezen dat je dit niet mag houden.
Maar kan ik die niet gebruiken voor reacties met andere stoffen (om bv HBr of CuBr te maken)of moet ik die zowizo weggooien?

alvast bedankt

Broom is niet zo moeilijk om te maken hoor. Zelf heb ik ook een paar ml gemaakt uit NaBr, een sterke oxidator (in mijn geval Ca(ClO)2, calcium hypochloriet, lekker makkelijk aan te komen, zeker nu de zomer er weer aan komt), en verdund zoutzuur. De broom zakt in de vorm van dikke druppels naar de bodem en je krijgt een ongelooflijk dikke rode damp boven de vloeistof. Niet iets om binnen te doen ;) .

Hier is een foto van het resultaat van mijn moeite:

http://woelen.scheik...ds/bromine.html

Als je broom maakt, gebruik het dan wel snel voor experimenten. Ik zou het niet lang bewaren als ik je was, want het vreet binnen een paar weken het dopje van je flesje kapot. Ik zelf heb het broom direct gebruikt voor een aantal experimenten en het heeft dus niet lang in dat potje gezeten.

http://woelen.scheik... Br2/index.html
http://woelen.scheik... Cl2/index.html

Een waarschuwing is hier wel op zijn plaats. Broom is behoorlijk giftig, omdat het extreem corrosief is. De damp tast je ademhalingswegen en je longen in extreme mate aan. De vloeistof is helemaal super corrosief. Laat NOOIT een druppel broom op je huid komen. Ook moet je tijdens de experimenten met broom een potje met een geconcentreerde oplossing van natrium sulfiet of natrium thiosulfaat voor het grijpen hebben (10 ml is meer dan genoeg, je kunt die oplossing niet lang bewaren). Mocht er dan onverhoopt toch iets fout gaan, dan als de wiedeweerga de plek waar het broom op zit behandelen met die oplossing. Dan valt de schade misschien nog mee, als je maar snel genoeg bent.

Met die waarschuwing wil ik dus niet zeggen dat je geen broom moet gaan maken, maar weet alsjeblieft wel waar je aan begint. Ondoordacht zomaar wat aanklooien met broom leidt met grote zekerheid tot ongelukken! Dus, goed voorbereiden en goed nadenken bij wat je doet.

Veranderd door woelen, 03 april 2006 - 19:52

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 20:24

Hallo
bedankt
veilig ben ik hoor
bij elke proef die ik doe draag ik zowizo mijn labojas en veiligheidsbril
en wanneer ik met zuren of bazen werk draag ik daarbij ook nog eens latex handschoenen

ik was van plan broom te maken met kaliumbromide
ik had de werkwijze op een of andere site gelezen, maarik vind die niet meer direct terug
weet soms iemand hoe ik dit het best aanpak

bedankt

ps: woelen, je hebt echt een supper site(y)

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 20:55

Hallo

zou ik in plaats van NaBr en Ca(ClO)[SUB]2 ook KBr en NaClO

groeten

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 21:38

Ik denk van wel, alleen moet je opletten met de molverhouding, aangezien je nu 2x zoveel natriumhypochloriet nodig hebt (dit moet je sowieso in overmaat gebruike, wil je bromide oxideren tot broom).

Sjaeqx

Sjaeqx

• >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 00:01

Ik vraag me af of het wel verstandig is om bromine te maken als je maar een chemlevel van 3 hebt. Het is helemaal niet beledigend bedoeld maar ik als 2e jaars scheikundestudent aan de universiteit mocht laatst bij practicum anorganische chemie niet eens bromine gebruiken maar moest gebruik maken van HBr. ;)

[edit] typo

Veranderd door Sjaeqx, 04 april 2006 - 00:02

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 09:37

Eerlijk gezegd vind ik het nogal slapjes dat je als tweedejaarsstudent niet eens broom mag gebruiken. Veiligheid is belangrijk, maar dit vind ik een typisch gevalletje van overdrijven ;).

Je kunt met NaClO ook zeker wel broom maken, alleen ben ik bang dat het echt isoleren van het element tegen gaat vallen daarmee. Wat je gewoon in de supermarkt kunt kopen is wel erg verdund (maar 4% actief chloor) en daarmee kun je dus wel degelijk broom maken, maar je krijgt een oplossing in water en niet het vrije broom. Je kunt het broom er wel uit destilleren (het kookt al bij minder dan 60 graden), maar dit is zonder goede voorzieningen niet iets wat je gemakkelijk thuis doet (bedenk wel, broom is link spul).

Je moet niet, zoals FsWd aangaf, een overmaat hypochloriet gebruiken. Te veel hypochloriet leidt nl. tot vorming van chloor (als alle bromide op is) en dat reageert weer met broom tot BrCl. Een groot deel van deze stof zal met water reageren tot broomzuur (HBrO3) en HCl. Als je veel te veel hypochloriet gebruikt, dan krijg je een pis-gele oplossing met BrCl en broomzuur.

Eigenlijk moet je precies genoeg hypochloriet gebruiken in een overmaat zuur. Te weinig is ook weer niet goed, omdat broom in een oplossing van een bromide veel beter oplost dan wanneer er geen bromide is. Er vormt zich dan het ion Br3-. Het is echt opvallend hoeveel broom opgelost kan worden in een oplossing van KBr of NaBr en hoe weinig er oplost in water of in water met alleen chloride er in.

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 11:09

ok
erg bedankt
het ziet er naar uit dat ik een beetje zal moeten experimenteren met de hoeveelheid NaClO en HCl
daarjuist heb ik al eens geprobeerd om broom te maken
ik had inderdaad een bruine vloeistof die vrij snel verdampt, maar wanneer ik die liet reageren met Al was er na 10 minuten enkel nog maar wat gasbelletjes rond het Al
waarschijnlijk heb ik wat te veel NaClO toegevoegd

groeten

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 15:14

Dat experiment van mij was met zuiver broom, niet met broom in een waterige oplossing. In een waterige oplossing zul je zeker geen vuurverschijnselen gaan waarnemen. De reactie zal echter wel redelijk heftig verlopen als je oplossing vrij geconcentreerd is.

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 18:13

Woelen ik heb eens op je site gekeken en vind de experimentjes die je hebt laten zien erg mooi. Ik neem aan dat je een hobbyist bent, daarom vraag ik me af waar je dit allemaal uitvoerd...

Veranderd door AndreB., 04 april 2006 - 18:17

4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 18:20

hallo
zou iemand soms eens de volledige reactie kunnen opschrijven?
die om het broom te maken
ik maak namelijk van alle proeven die ik doe een verslag, met onderandere de reactievergelijking
zelf kom ik er niet uit
bedankt

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 19:31

woelen, een vraagje voor jou
weet je nog de hoeveelheden van de verschillende produkten die je gebruikt hebt om je broom te maken dat zo zuiver mogelijk is
groeten

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2006 - 21:38

@AndreB. : De proefjes doe ik thuis, in een speciaal voor hobbydoeleinden ingericht vertrek, dat tevens dienst doet als doka. Op deze manier heb ik niet overal in huis chemicalien en ik heb een goede afzuiging in dat vertrek, zodat ik experimenten kan doen, waar minder gezonde dampen e.d. vanaf komen. Tevens kan ik op die manier de chemicalien veilig opslaan in kastjes met scheiding van soorten (zuren bij zuren, etc.) en goed achter slot en grendel.
Grotere experimenten, zoals het maken van dat broom, dat je op mijn site ziet, doe ik echter buiten op een winderige dag.

@poef : De reactie van hypochloriet met bromide in zuur milieu gaat als volgt, als het hypochloriet de beperking is (dus overmaat bromide en zuur):

ClO- + 2H+ + 2Br- --> Cl- + Br2 + H2O

Als je te veel hypochloriet toevoegt, dan gebeurt het volgende:

ClO- + 2H+ + Cl- --> H2O + Cl2

Het gevormde chloor reageert met broom:

Cl2 + Br2 --> 2BrCl (dit is dat pis-gele spul)

BrCl heeft een evenwicht met water en zuur. Aanwezigheid van veel zuur drijft de reactie naar BrCl.

3BrCl + 3H2O <--> BrO3- + 2Br- + 3Cl- + 6H+

Hier zie je dus dat bij te veel hypochloriet veel van je broom weer verloren gaat en er bromaat ontstaat (broomzuur: HBrO3).

Om dat broom te maken heb ik een ml. of 10 aan geconcentreerd HCl gebruikt, daar vast NaBr aan toegevoegd (ca. 5 gram) en vervolgens de uitgerekende hoeveelheid calcium hypochloriet toegevoegd. Dit spul wat ik heb heeft 65% zgn. actief chloor. Dat wil zeggen dat 100 gram calcium hypochloriet even veel kan oxideren als 65 gram zuiver elementair chloor. Dan kun je uitrekenen hoeveel van dit materiaal je toe moet voegen aan de NaBr/HCl suspensie. Dit toevoegen moet niet ineens, maar in kleine schepjes en zo nu en dan moet je ook hele kleine beetjes water toevoegen. Op deze manier krijg je vanzelf een dikke broomlaag onderin, welke je met een oogdruppelaartje op kunt zuigen zonder water. In water lost ca. 3.5% broom op (gewichtprocenten), omgekeerd lost er echter maar zo'n 0.05% water op in broom. Het broom dat ik had is dus vrijwel droog. Ionogene stoffen lossen helemaal niet op in broom. Het zal wel redelijk wat chloor bevatten (vast wel een paar procent, als BrCl), maar voor mijn experimenten is dat niet van belang geweest en ik heb geen moeite gedaan om dat er uit te halen (is niet eenvoudig te doen voor een hobbyist).
Dus, mijn broom was afgezien van chloor, behoorlijk zuiver en geschikt voor heel veel leuke experimenten. Met die 2.5 gram die ik had geisoleerd kon ik flink wat leuke experimenten doen. Ik heb het echter niet bewaard. Na een paar uur had ik alles opgebruikt.

Wat echt leuk is, is dat broom en magnesium en ook broom en natrium metaal helemaal niet met elkaar reageren, zelfs een beetje verwarmen doet helemaal niets. Echter zodra er een mini-hoeveelheid water bij komt, gaat het plotseling extreem heftig reageren, vooral natrium met broom. Eigenlijk heel bijzonder dat natrium niet met droog broom reageert. Dit experiment had ik gedaan met 50 mg Na (een klein schilfertje) in een druppel broom (ca. 50 uL). Zodra je deze mix aanraakt met een glasstaafje dat vochtig is, dan gaat de boel los onder extreme vuurverschijnselen (dit moet je dus echt buiten doen!!).

Veranderd door woelen, 04 april 2006 - 21:52

bacillus

bacillus

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 09:35

owk
ik ga het zo meteen proberen
heel erg bedankt

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures