Springen naar inhoud

Formulelijst

• Log in om te kunnen reageren

Patricia1984

Patricia1984

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:11

Help, weet iemand een site waar Chemische formules staan of bestaat er ook een soort woordenboek met formules.....

Groetjes xxx Patricia

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:21

Wat bedoel je precies?

Dat keukenzout bijvoorbeeld NaCl is en soda Na2SO4 is?

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:25

dat was toch www.acros.be .. alleen wel in het engels.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:33

Wat bedoel je precies?

Sinds wanneer is soda Na2SO4 ??? Geplaatste afbeelding

@Patricia: Het is beter om jezelf een systeem aan te leren, om formules af te leiden en om de bijbehorende naam te bepalen. Dit werkt voor organische chemie, en voor zouten. Je hebt een aantal positieve ionen en een aantal negatieve ionen en die kun je combineren. Op die manier hoef je alleen de ionen te leren en niet alle denkbare combinaties daarvan. Dat scheelt een hele hoop. Hetzelfde geldt voor organische chemie. Er zijn allerlei klassen van verbindingen en jij moet een aantal van die klassen kennen.

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:34

Het enige boek dat ik ken, en dat hier een beetje bij in de buurt komt is de "The Penguin Dictionary of Chemistry ", vol met formules, namen en andere chemische informatie. Kost een euro of 15.

Een wat luxer boek is het prachtige "Molecules" van Nobelprijs-winnaar Roald Hoffman... kost wat meer, maar dan heb je ook wat! ;)

Verder kan je zo'n beetje elke bestaande structuur en molecuulformule wel vinden op het internet.....

Bekende sites:

Sirch, verzamelsite van chemische zoekprogramma's
Het NIST Web-book
Cambridgesoft's "Chemfinder"

En zo zijn er nog wel een stuk of 10!

(edit) ps: weer eens allemaal tegelijk bezig :)

Wilco, ik dacht dat het een serieuze vraag was, maar jij hebt blijkbaar wat meer info over Patricia! :)

Veranderd door The Herminator, 03 april 2006 - 19:37

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2006 - 19:58

Herman, ik heb niet meer info over haar dan jij, maar gezien het chemlevel leek het mij voldoende om de basis zaken als zouten en organische verbindingen op middelbare school niveau aan te reiken. Dat boek dat jij noemt is natuurlijk prachtig, maar ik verwacht niet dat dit op een middelbare school van toepassing is.

Laat Patricia zelf maar aangeven of ik het bij het rechte eind heb, of het toch verkeerd heb ingeschat ;) .

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2006 - 21:43

Wat bedoel je precies?

@Patricia: Het is beter om jezelf een systeem aan te leren, om formules af te leiden en om de bijbehorende naam te bepalen. Dit werkt voor organische chemie, en voor zouten. Je hebt een aantal positieve ionen en een aantal negatieve ionen en die kun je combineren. Op die manier hoef je alleen de ionen te leren en niet alle denkbare combinaties daarvan. Dat scheelt een hele hoop. Hetzelfde geldt voor organische chemie. Er zijn allerlei klassen van verbindingen en jij moet een aantal van die klassen kennen.

Ik heb geen kristalwater erbij gezet om het simpel te houden. En volgens mij is soda ook niet NaHSO4 want dat is zuiveringszout ;)

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2006 - 08:16

Wat bedoel je precies?

Ik heb geen kristalwater erbij gezet om het simpel te houden. En volgens mij is soda ook niet NaHSO4 want dat is zuiveringszout ;)

Ik heb geen kristalwater erbij gezet om het simpel te houden. En volgens mij is soda ook niet NaHSO4 want dat is zuiveringszout

Volgens mij haal je de sulfaten en carbonaten door elkaar

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2006 - 11:49

hmmz oeps ja inderdaad, shame on me ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures