[chemie] specifieke reactiesnelheid en vorderingsgraad

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

[chemie] specifieke reactiesnelheid en vorderingsgraad

Ik was daarnet bezig met oefeningen over Kinetica maar ik geraak er niet uit..

We moeten de volgende reactie beschouwen:

H2(gas) + I2(gas) --> 2HI(gas)

We weten ook dat in een vat van 25 liter de productie van HI bij een temperatuur van 280°C gelijk is aan 3.10-2mol/s.

Nu moet ik met deze gegevens de specifieke reactiesnelheid en de specifieke vorderingsgraad gaan bepalen voor elk deeltje.

Moet ik voor de specifieke reactiesnelheid dan deze formule gebruiken : snelheid= concentratieverandering / tijdsverandering ?

De formule van vorderingsgraag vind ik nergens...

Alvast bedankt als jullie me even op weg kunnen zetten
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Re: [chemie] specifieke reactiesnelheid en vorderingsgraad

volgens mij heb je gegevens te kort om dit op te lossen.

met vorderinggraad wordt gewoon bedoeld hoe ver de reactie is doorgegaan in functie van de tijd. Dit wordt dikwijls weergegeven in een grafiek waarbij in de x-as tijd en in y-as concentratie wordt geplaatst.

kijk ook eens ophttp://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetiek

uitgewerkte oefeningen vind je op

http://www.ufsia.ac.be/~lvanhave/chemproc/kinetiek.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: [chemie] specifieke reactiesnelheid en vorderingsgraad

Kan iemand zeggen of deze uitkomst dan klopt:

VHI = 3.10-2mol/s /25 liter

= 1,2 .10-4

VI2 = 1,2 .10-4mol/s /2

= 0.6 .10-4

idem voor H2
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.

Re: [chemie] specifieke reactiesnelheid en vorderingsgraad

Neen, ik denk niet dat het klopt. Ik zie geen gegevens over de samenstelling van het gasmengsel.

Zeker is dat bij 280 graden Celcius het HJ voor ongeveer 10% gedissocieerd is in waterstof en jodium volgens

2HJ (---------) H2 en J2

Bij dit dissociatieevenwicht zijn er twee gelijke, maar tegengestelde reaktiesnelheden. Het bruto resultaat hiervan is nul. Dat symboliseren we altijd door in de reaktievergelijking twee tegengestelde pijlen van gelijke lengte te tekenen. Twee lange pijlen als er intensief gereageerd wordt, twee korte pijlen als als er maar weinig uitwisseling is.

De drie gasdrukken in het vat blijven constant. Over de snelheid van deze uitwisselingsreaktie weten we niets. Zelfs als we de evenwichtskonstante zouden weten kunnen we de uitwisselingssnelheidsnelheden nog niet berekenen. Want je kunt nu eenmaal geen kinetische waarden ontlenen aan een thermodynamisch gegeven als een evenwichtskonstante. H. Zeilmaker

Reageer