Springen naar inhoud

warmte op aarde

• Log in om te kunnen reageren

gamzelim

gamzelim

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 18:08

Hallo ;)

Ik heb 2 weken geleden een les gehad over broeikasgassen en hoorde dat deze gassen de warmte op aarde extra vasthouden

en wat we zelf konden doen om de klimaat verandering door broeikaseffect tegen te gaan

iedereen zei minder Auto rijden maar dat vond ze niet genoeg weten jullie misschien meer?

ik heb ook niet kunnen vragen waarom broeikasgassen extra warmte vasthouden kunnen jullie me uitleggen

alvast bedankt Geplaatste afbeelding

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Roy van Heesbeen

Roy van Heesbeen

• >250 berichten
  • 740 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 19:19

http://nl.wikipedia..../Broeikaseffect

Wikipedia: eerste hulp bij vragen over een onderwerp ;)

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 19:47

Het broeikaseffect is een hoax; we zitten gewoon in een periode tussen een paar ijstijden.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 april 2006 - 23:25

En, hoe weet jij dat zo stellig? Zouden al die experts het echt allemaal mis hebben?

Natuurlijk zijn er nog legio vragen en inderdaad zal dat verhaal over die ijstijden ook wel waar zijn, maar er is toch echt wel iets meer aan de hand. De mens heeft op dit moment een enorme invloed op de aarde.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 00:25

Dat er echt wat aan de hand is kun je ook niet zomaar zeggen. De temperatuurs registratie is niet oudgenoeg om echt een model te kunnen bouwen. Het hockeystick model waarop het verdrag van kyoto is gebaseerd is totaal niet waterdicht. Ik heb er een heel verhaal over gelezen van mensen die eens kritisch naar deze resultaten gekeken hebben (bleken de eersten te zijn die dit deden!) en die kwamen tot de conclusie dat het hele model complete larie koek was. Ze bedreven de zelfde statistiek als de makers van dit model en paste dit toe op random noise en dit op 1000 datasets. Uit alle datasets kwam hetzelfde hockeystick model te voorschijn :) . Geen enkel journal wilde deze resultaten publiceren in dit research gebied. Jullie mogen 3x raden waarom..........
Inderdaad de opstellers van het originele model zitten in alle review commisies ;) .

Bij mijn weten is er nog geen hard wetenschappelijk bewijs dat niet weerlegt kan worden. Feit is wel dat de aarde nog nooit op deze manier is belast en dat het zeer waarschijnlijk wel invloed heeft als je het gewoon beredeneert.

Veranderd door Napoleon1981, 06 april 2006 - 03:39

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 06:46

Het broeikaseffect is een hoax; we zitten gewoon in een periode tussen een paar ijstijden.

dat heb ik ook gehoord dat we gewoon weer in een piek zitten maar als je die lijn gaat volgen via een grafiek zie je toch duidelijk dat de piek nu een heel stuk hoger gaat als dat hij normaal doet.

hier kun je al zien dat de temperatuur aan het stijgen is tenopzichte van andere jaren. je ziet eerst overal een min of meer conjuctuur beweging maar de laatste paar jaar gaat de grafiek steeds hoger:

Geplaatste afbeelding

en in de grafiek hieronder is te zien wat de koolstofconcentratie was in de lucht in de afgelopen decennia:

Geplaatste afbeelding

ik denk zelf dat we weer in een piek zitten maar dat wij deze alleen maar helpen door er extra CO2 bij de brengen en natuurlijk ook andere uitlaatgassen endergelijke.

mvg kevin

André B.

André B.

• >250 berichten
  • 292 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 06:57

Ik ben bang dat er niet echt een oplossing is om de CO2 concentratie door minder auto te gaan rijden in Nederland, dito voor schonere energie in Nederland. Het is namelijk dweilen met de kraan open zolang andere landen het niet zo nauw nemen met al die milieuvoorschriften. Weleens smog gezien in New york? Of in Azie? Weleens looswater uit Curaçao getest?

Nederland draaft daarin een beetje door terwijl het vrijwel geen effect heeft. Toch gaan ze eindeloos vergaderen over bijv. 80 km zones die milieu vriendelijk zouden zijn. Tegendeel is inmiddels bewezen...

Veranderd door AndreB., 06 april 2006 - 07:49

4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 06 april 2006 - 08:29

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als iedereen maar zou aannemen dat het geen zin heeft te veranderen, verandert er ook niks.

Ik weet niet of het broeikaseffect bestaat of niet; de curve die Placebo heeft laten zien van de temperatuurstijging de laatste eeuw t.o.v. voorgaande eeuwen vind ikzelf iets te toevallig om daaruit te concluderen dat het effect niet significant is, aan de andere kant weet ik niet hoe er bepaald is wat de temperatuurvariatie is tussen 1000 en 1850.

Trouwens, weet je wat ook een grote producent is van CO2? De mens! Bij elke adembeurt stoot je CO2 uit. En aangezien de wereldbevolking toch wel redelijk is gestegen de laatste paar decennia... ;)

En het verkeer is zeker een belangrijke veroorzaker van CO2-uitstoot, maar zullen we ook de industrie niet vergeten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 08:59

Geplaatste afbeelding

hierin is al te zien hoe de wereldbevolking de afgelopen jaren is gestegen en wat de verwachtingen zijn.

@ beryllium

hieronder kun je zien hoe de temperatuur verandering is in de vanaf 1000 - 1900.

Geplaatste afbeelding

op de laatste is nog de temperatuur verandering vanaf 1990 - 2045 te zien. tenminste het is natuurlijk altijd maar een gok men kan de toekomst niet voorspellen.

Geplaatste afbeelding

mvg kevin.

edit: typfout

Veranderd door Placebo, 06 april 2006 - 09:00

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 09:24

Significante uitspraken kan je pas doen als je gegevens hebt over periodes van duizenden jaren.... zoals het er nu voor staat hebben we simpelweg geen goed vergelijkingsmateriaal over hoe de door de mens geinduceerde veranderingen zich verhouden tot degenen die door "de natuur" (in de breedste zin van het woord!) zelf worden veroorzaakt ;)

Iedereen die echt geinteresseerd is in deze materie kan ik het boek "State of fear" van Michael Crighton aanraden....

Het is een roman, maar wel geboekstaafd met een paar honderd (!) relevante literatuurverwijzingen over "global warming" en het mens vs. natuur-debat, en geeft bovendien aardig inzicht in wat er kan gebeuren als politiek en (milieu-)wetenschap elkaar te veel gaan beinvloeden! Geplaatste afbeelding

Link naar website

Doctor T

Doctor T

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2006 - 10:18

Iedereen die echt geinteresseerd is in deze materie kan ik het boek "State of fear" van Michael Crighton aanraden....

Ja! heb ik gelezen, geweldig.

Methaan zou trouwens een belangrijker broeikasgas zijn dan CO2, termieten produceren evenveel methaan als mensen coolstof-dioxide, dus als je het broeikaseffect tegen wilt houden, moet je alle termieten doodslaan die je ziet.

Verder: pas de afgelopen honderd jaar is men de temperatuur gaan meten, en die zou ik niet al te veel vertrouwen.

De meeste meetpunten bevinden zich trouwens in steden, en die houden warmte vast, door al die verwarmde gebouwen. Geen wonder dus dat die punten een hogere temperatuur laten zien...

Voor wie dit allemaal boven de pet gaat, wil ik wel verwijzen naar State of fear

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures