[scheikunde] bijzondere verbindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] bijzondere verbindingen

Hallo,

ik ben op dit moment bezig met een scheikunde PO over het element zilger, Ag+. In de po moet ook een bijzondere verbinding van het element besproken worden. helaas heb ik tot nu toe niets kunnen vinden op internet(ik weet eigenlijk ook niet zo waar ik zoiets moet zoeken) en ook in de binas staat er niet s vermeld.

Kan iemand helpen??!!

Alvast bedankt,

Mieke Schrijvers

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] bijzondere verbindingen

Wanneer vind je een verbinding bijzonder?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] bijzondere verbindingen

Mijn leraar heeft gezegd dat elk element wel een bijzondere verbinding heeft? Hij is daar voor de rest heel vaag over! dus ik wilde op deze manier hulp vragen!

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] bijzondere verbindingen

Inderdaad, wanneer is een verbinding bijzonder? Voor zilver zou je als criterium de oxidatie toestand kunnen gebruiken, maar ik weet natuurlijk niet of de leraar daar op doelt.

Zilver komt in zijn zouten normaal in de +1 oxidatie toestand voor, dus bijv. AgF, AgCl, AgNO3, Ag2SO4.

Zilver kan echter ook in de +2 en +3 oxidatie toestanden voorkomen. Dit is voor zilver inderdaad behoorlijk bijzonder. Het aantal verbindingen in deze hoge oxidatie toestanden is ook vrij klein.

Met fluor kan zilver het zout AgF2 vormen. Dit is een extreem sterke oxidator, welke zelfs water oxideert, onder vorming van zuurstof.

Met zuurstof kan zilver een stof vormen met daarin twee oxidatie toestanden van zilver (ook vrij bijzonder, maar er zijn meer metalen die dat hebben). Het gaat om het oxide Ag2O2. De ene Ag is in de +3 oxidatie toestand en de andere in de +1 oxidatie toestand. Dus eigenlijk kun je beter schrijven AgIAgIIIO2. Dit is een zwart poeder, dat reageert met water, onder vorming van zuurstof.

Je kunt je verhaal ook nog wat kracht bijzetten met een leuk en zeer eenvoudig uit te voeren proefje, dat niet gevaarlijk is. Door een oplossing van zilvernitraat in verdund salpeterzuur te behandelen met een oplossing van natrium persulfaat, kalium persulfaat of ammonium persulfaat, ontstaat een oplossing met daarin Ag3+ ionen (deze zijn bruin), welke vrij snel (minuten) hydrolyseren, zelfs in 1M HNO3 en met nog aanwezig Ag+ leiden tot vorming van zwart Ag2O2. Ook bijzonder is dat zilver dus een gekleurd ion kan vormen, normaliter is zilver ion kleurloos als Ag+.

Als je deze bruine oplossing verwarmt (zonder te koken), dan begint de oplossing te bruisen en de oplossing wordt weer kleurloos. De Ag3+ ionen oxideren water en worden zelf weer omgezet naar Ag+.

Je kunt ook mooi aantonen dat Ag+ een sterke katalysator is voor oxidatie m.b.v. persulfaten. Persulfaat is een zeer krachtige (redox potentiaal ca. 2 V !!) oxidator, waarbij het omgezet wordt naar sulfaat. De oxidator is echter wel erg traag. Zo kan persulfaat het Cr3+ ion oxideren naar dichromaat in zuur milieu, maar in de praktijk zie je dit niet gebeuren. Alleen als je de oplossing flink verwarmt, gaat die reactie lopen en dan nog heel langzaam. Voeg je echter een paar druppels van AgNO3-oplossing toe aan een oplossing van een chroom (III) zout (bijv. chroomaluin of chroomnitraat, geen chroom chloride, omdat je dan neerslag krijgt van AgCl) en een persulfaat in verdund salpeterzuur, dan wordt de oplossing vrij snel oranje, omdat het chroom wordt geoxideerd tot zeswaardig in dichromaat. Er blijft een beetje een bruinige kleur zichtbaar, doordat er Ag3+ in oplossing achterblijft en er ook wat zilver(I) dichromaat wordt gevormd, dus echt helder oranje wordt de oplossing niet.

Het mechanisme hierachter is dat persulfaat Ag+ snel kan oxideren tot Ag3+. Het ion Ag3+ kan op zijn beurt het Cr3+ ion snel oxideren tot dichromaat, waarbij het zelf weer wordt omgezet naar Ag+.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] bijzondere verbindingen

Heel erg bedankt!!

Reageer