Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

Moderator: ArcherBarry

Gesloten
Berichten: 8

Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

Hey luitjes,

Voor mijn afstuderen ben ik veel bezig met rode fosfor. Veel van de experimenten die ik uitvoer worden bij hogere temperaturen (tot nu toe max 500ºC) gedaan. tot zover geen problemen.

Maar nu weet ik dat rode fosfor onder invloed van wamte 'de-polymeriseerd' weer tot witte fosfor waar het oorspronkelijk van gemaakt is. En om nou te voorkomen dat ik in eens een wit ilumiserend goedje aantref na een van mijn experimenten ben ik gaan zoeken naar de voorwaarden hiervoor... Maar die kan ik nergens vinden...

Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?? Of weet waar het te vinden is??

alvast bedankt!

Groeten

Ted

Berichten: 2.035

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

Op een website vond ik dat "frictional heating" al genoeg is om rood weer naar wit om te zetten....

Op een andere website (deze) vond ik het volgende verontrustende verhaal:

"When red phosphorus burns, it turns into white phosphorus. White phosphorus is extremely difficult to extinguish and auto-ignites when exposed to air. When red phosphorous is heated it emits hydrogen phosphide gas (phosphine). Phosphine is heavier than air and quickly dissipates if air is circulating."

Rood -> wit lijkt dus redelijk makkelijk te gaan, en het is (op zijn zachts gezegd!) geen fris proces ;)

Berichten: 3.145

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

When red phosphorous is heated it emits hydrogen phosphide gas (phosphine).
Dat lijkt mij toch wel vrij sterk. Als ik gewoon droog fosfor poeder heb en dat ga verhitten krijg ik toch echt geen PH3. Waar zou die waterstof vandaan moeten komen?

Ik kan me zo'n reactie wel voorstellen als er ergens brand is, en er wordt geblust met water, terwijl er ook fosfor aanwezig is. Dan zou je natuurlijk best aardig wat fosfine kunnen krijgen.

Rode fosfor wordt inderdaad vrij gemakkelijk omgezet naar witte fosfor. Als je wat in een reageerbuis doet en die flink verwarmt naar een paar honderd graden, dan komt er een soort geest-achtig gloeilicht in de reageerbuis. Dit is oplichtende witte fosfor. Rode fosfor is niet giftig en wordt volledig ongemodificeerd weer door het lichaam afgescheiden als je het binnen krijgt. Witte fosfor is echt ontzettend giftig. Pakweg 50 mg zou al voldoende kunnen zijn om een volwassen persoon te doden.

Berichten: 8

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

 

When red phosphorous is heated it emits hydrogen phosphide gas (phosphine). 
Dat lijkt mij toch wel vrij sterk. Als ik gewoon droog fosfor poeder heb en dat ga verhitten krijg ik toch echt geen PH3. Waar zou die waterstof vandaan moeten komen?
Mogelijke een oxidatie met waterdamp die aanwezig is in de atmosphere??

Dat er 'minder frisse' stoffen onstaan bij het verhitten van rode fosfor is mij bekend. We gebruiken ook afzuiging boven de ovens, dus daar is rekening mee gehouden!

Maar waar het mij om gaat is tot welke temperatuur ik (veilig) rode fosfor (in poedervorm) kan verhitten zonder dat ik witte fosfor ga maken... En of er nog andere randvoorwaarden zijn voor deze omzetting...

Berichten: 86

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

Ik dacht weleens ergens opgevangen te hebben dat bij een bepaalde stap in het methamphetamine proces waar rode fosfor wordt gebruikt, als je het reactiemengsel te veel verhit er inderdaad fosfine (met P2H4) ontstaat. Dit met zeer veel kans op explosies door de zelfontbrandbaarheid van P2H4).

Hier heb ik iets gevonden uit "Comprehensive Treatise on Inorganic and Theoretical Chemistry, vol 8", pag 751

By the distillation of violet phosphorus at 290°, ' yellow phosphorus is obtained, and at ordinary press, the transition-point of the stable violet into the unstable yellow is masked by the vaporization of the phosphorus.

Ik heb het boek even hier beschikbaar gesteld, aangezien sythetikal weereens offline is. Je kan hier nog verder kijken of je wat ziet.

http://zeeland.no-ip.info/MR/

Berichten: 8

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

Thnx voor de moeite!!

Berichten: 1

Re: Wanneer gaat rode fosfor over in witte fosfor?

je kan veel info vinden in de boeken van Wazer.

Deze boeken gaan in zijn geheel over de fosfor-chemie

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: op zich nuttige info, maar het topic is al een kleine 2 jaar oud... deze opnieuw onder de aandacht brengen is misschien iets te.

Ik zet er een slotje op om verder reageren tegen te gaan.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gesloten