Over die quiz-->maizena

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 318

Over die quiz-->maizena

Die maizena in het water vormt een thixotroop mengsel, dat wil zeggen dat naarmate de druk veranderd de aggregatietoestand heel snel kan veranderen.

(of iets in dien aard...)


Wat ik wel nog weet over thixotrope mengsels is dat ooit een Spanjaard daar es degelijke research naar gedaan heeft.

Droge stof, lijkt zo, tenzij je het in de context ziet:


In Napels wordt elk jaar het bloed van de Heilige Januarius aanbeden. Dat bloed zit in een bepaald reliek bewaard, en is een rode geklonterde boel...


Als men dan lang genoeg zou bidden zou een wonder gebeuren, en zou het bloed weer vloeibaar worden...

EN DAT DEED HET OOK!!


Enkele wetenschappers hadden dit al willen onderzoeken (natuurlijk mochten ze de reliek niet openbreken) maar hadden door er bepaalde stralen door te sturen ontdekt dat er Fe in de rode stof zat. Aangezien dat ook in bloed zit moest men (onder hoog gelach van de kerk) aannemen dat het effectief bloed was...


Maarrr... mister spanjard (sorry, naam vergeten) geloofde er niks van, en deed dus verder onderzoek


Hij ontdekte dat je met Fe(III)O en nog enkele stoffen een rode vaste stof krijgt, die de vreemde eigenschap heeft vloeibaar te worden nadat je er enige tijd mee schud... Een thixotrope stof dus...


Het jaar erop stond hij dan ook met een grote glimlach op z'n gezicht in de Kerk van Napels, met een flesje in z'n hand waarin ongeveer identiek dezelfde stof zat als in de reliek.


Maizena zou zich in water ongeveer net omgekeerd gedragen als de rode stof... en dus onder een korte/snelle druk eventjes vast worden ;)


Dat is ongeveer wat ik ervan weet...

Als iemand me zou kunnen verbeteren, a.u.b. ga uw gang!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Over die quiz-->maizena

Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat je vraag nou is, maar ik heb wel een linkje voor je (klik) waar wat meer wordt verteld over het "Bloed van San Gennaro".


rwwh: klik ook werkelijk mogelijk gemaakt.

Berry: dankje, blijkbaar iets fout gedaan ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 238

Re: Over die quiz-->maizena

ehm ja inderdaad leuk verhaaltje

je verteld het op zich wel re-de-lijk goed ook nog

maizena is thixotroop, door er mechanische beweging op los te laten neemt de viscositeit toe naarmate de kracht toeneemt = thixotroop

dit geldt bij sommige polymeren ook


edit: viscEUsiteit.... = snEU

Berichten: 915

Re: Over die quiz-->maizena

Ik neem aan dat je de vraag van HoeZo hebt?

Berichten: 318

Re: Over die quiz-->maizena

Nou, eigenlijk is dit iets dat ik (indertijd) opgevist heb van Jack deKeyzer...


Snorry, leek me gewoon interessant om het even op te frissen!!


;)

Reageer