duikboot

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 54

duikboot

wat als je een duikboot die (bv vastgemaakt is aan een schip) reeds aan de oppervlakte laat vollopen met water. en als het u belieft ploffen we er nog een paar personen met duikflessen bij. goed alles klaar om te duiken.

we laten de duikboot los.

maar hoe zit het nu?

hoe diep kan deze duikboot gaan zonder dat onze passagiers (of de duikboot zelf) imploderen.

het water (waarmee we de duikboot aan de oppervlakte hebben gevuld) zorgt toch voor een tegendruik, dus ik zou zeggen dat de duikboot zo diep kan gaan als het hem belieft.

maar zeg eens hoe het echt zit

(begin niet over een tekort aan zuurstoflessen, we stellen dat de passagiers genoeg meehebben)

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: duikboot

Als ik beschrijving van de situatie goed heb begrepen ga ik er van uit dat

je de binnenkant van de duikboot ook laat vollopen met water. Dus in dat

geval heb je eigenlijk eenvoudigweg een boot die je laat vollopen en

zinken (ik wil maar zeggen, het hoeft geen duikboot te zijn...).

Ben ik correct? In dat geval zal er voor de metalen constrcutie volgens

mij niet echt een limiet zijn. De Marianentroch is 11 km diep. Een lege

ijzeren ton wordt daar zonder twijfel ineengedeukt, maar een volgelopen

ton is natuurlijk iets heel anders. De enige vraag die je je dan nog moet

stellen is welke limiet hebben de duikerspakken van de duikers? En of

deze duikers zich in een volgelopen boot bevinden of niet doet volgens mij

niet veel ter zake.

Als je de duikboot laat vollopen zoals het hoort, met andere woorden op

de manier die nodig is om hem onder water te laten gaan, zit je natuur-

lijk in een heel andere situatie. Dan hangt het vooral af van het type

duikboot (militaire onderzeeboot - max een paar 100 meter - of batyscaaf

-maximum een paar 1000 meter).

Kijk misschien eerst eens op howstuffworks over hoe onderzeeboten

werken :

http://science.howstuffworks.com/submarine.htm

Daar kan je via een animatie zien dat onderzeeboten natuurlijk niet hele-

maal worden gevuld met water om ze kopje onder te laten gaan. Enkel

de schotten tussen de dubbele wanden dienen daarvoor.

Berichten: 866

Re: duikboot

@ bennieuwhier

Nog even over de duikflessen. Eenmaal dat je dieper gaat dan de druk in de flessen zal je er niets meer kunnen uithalen, hoeveel flessen je ook hebt.

Op 2000m diepte is de (zee)waterdruk meer dan 200atmosfeer Ik dacht dat dat zo ongeveer de druk is in die flessen. Vanaf die diepte zullen je longen imploderen.

Nog een detail dat ik ergens gelezen heb : Duikers (en brandweerlieden in rookomgeving) nemen geen zuurstofflessen mee maar in eerste benadering samengeperste gewone ademlucht. Voor diepere duiken lost de stikstof uit de lucht te snel op in het bloed en heeft men andere mengsels met zuurstof gevonden, maar zuivere-zuurstof-flessen zijn het toch niet. Daarentegen nemen piloten die geen drukcabine hebben (bijvoorbeeld zweefvliegers) wel zuivere zuurstof mee die dan nog extra droog moet zijn om de ontspanner niet te laten dichtvriezen.

Die zuurstof ademen ze dan vanaf ongeveer 3000 meter hoogte in, samen met de omgevingslucht. Ook zieken met verminderde longfunctie wordt wel een mensel van lucht, verrijkt met zuurstof toegediend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: duikboot

Even practisch gesproken met betrekking tot je duikboot: ik neem aan dat je hem hermetisch afsluit voordat je hem laat zinken. Water is nauwelijks samendrukbaar. Dat betekent dat als de romp een heel klein beetje wordt ingedrukt, dat een geringe afname van het volume van het water in de boot leidt tot een enorme toename van de druk in de duikboot.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...r+samendrukbaar

Hier schrijft Bats:
Bijv. van water, als ik een druk van 100 bar op water zet in een afgesloten cilinder met beweegbare zuiger, dan zal het water voor ongeveer 0,47% gecomprimeerd zijn. Dus als die cilinder helemaal is gevuld met water zonder lucht en andere gassen, dus zuiver water en die cilinder is 1,000 meter lang, dus 1000mm dan zal de hoogte van het water 4,7mm korter zijn dan bij een normale druk. De zuiger is in dit geval 4,7mm ingedrukt. Ervan uitgaan dat de cilinder zelf van een materiaal is die niet samendrukbaar is en elke druk aankan.  

Als ik de druk opvoer tot 1.000bar, dan is het water voor 4,7% samengedrukt, dus is het vloeistofpijl 47mm lager.
In de marianentrog, op 10000 m diepte, zou het volume van de duikboot dus al met 5 % kunnen verminderen. Als het huidoppervlak van de duikboot gelijk moet blijven, betekent dit onvermijdelijk deuken of andere vervormingen. Als we ons de duikboot voorstellen als een cilinder met een cirkelvormige doorsnee dan zal die doorsnede dus ellipsvormig kunnen worden. Een gewone duikboot is niet zo elastisch dat hij zoveel meegeeft, en zal dus indeuken.

In de duikboot zal de druk dus oplopen tot de buitendruk minus de (veer)kracht van de huid-en-spantconstructie van de duikboot. Een gewone duikboot is niet zo sterk dat hij zoveel tegenkracht kan leveren. En aangezien volgens mij de passagiers allang dood zijn voordat zelfs maar ½ % volumevermindering is bereikt, zou ik zeggen: Don't try this at home.........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer