Naamgeving esters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Naamgeving esters

Afbeelding

wat is de naam van deze ester?

volgens mij staat er een verkeerde naam in mijn cursus

bedankt!

Berichten: 183

Re: Naamgeving esters

Volgens mij is het ethyl 2,2-dimethylbutanoaat .

Berichten: 17

Re: Naamgeving esters

moet daar nog niet bij op welk C-atoom die zuurstof staat?

Berichten: 1.122

Re: Naamgeving esters

Ik denk het niet. Je weet dat de ether gevormd wordt met de zuurgroep én dat bij de naamgeving van een moelcuul de telling begint bij de zuurgroep. De koolstof van de (oorspronkelijke) zuurgroep is dus C1.

Anders gezegd: uit de naam van de esther kun je meteen afleiden dat de esther gevormd is uit ethanol en 2,2-dimethylbutaanzuur. Dan is er maar 1 mogelijkheid voor de de positie van de dubbelgebonden zuurstof. Afbeelding

Grtz

Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving esters

moet daar nog niet bij op welk C-atoom die zuurstof staat?
Nee, want bij 2,2-dimethylbutanoaat ligt de lokatie van de zuurstoffen al vast in de naam.

[edit]Bas! nou heb ik voor niks een antwoord getypt... ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Naamgeving esters

Ik had toch écht even netjes gecheked of er niet al iemand aan het antwoorden was.... (had jij dat ook maar moeten doen:-) ;)

Berichten: 857

Re: Naamgeving esters

karelguillemyn schreef: Afbeelding

wat is de naam van deze ester?

volgens mij staat er een verkeerde naam in mijn cursus

bedankt!
Aan de de O zitten aan de ene kant 2 C atomen. Deze komen van het alcohol en wordt Ethyl genoemd. Aan de andere kant is een rechte keten van 4 C-atomen zichbaar met op de 2de C-atoom 2 methyl groepen. Dit is het zuur gedeelte wat 2,2-Dimethylbutaanzuur is.

Combinerend geeft dit Ethyl-2,2-Dimethylbutanoaat

Berichten: 2.035

Re: Naamgeving esters

bteunissen schreef:Ik denk het niet. Je weet dat de ether gevormd wordt met de zuurgroep én dat bij de naamgeving van een moelcuul de telling begint bij de zuurgroep. De koolstof van de (oorspronkelijke) zuurgroep is dus C1.

Anders gezegd: uit de naam van de esther kun je meteen afleiden dat de esther gevormd is uit ethanol en 2,2-dimethylbutaanzuur. Dan is er maar 1 mogelijkheid voor de de positie van de dubbelgebonden zuurstof.  Afbeelding

Grtz

Bas
Gebruik van de naam "esther" (i.pv. "ester") is niet aan te raden.... ik weet dat het (heel) soms nog gebeurt, maar als je mistypt (zoals hier in:"Je weet dat de ether gevormd wordt met de zuurgroep") heb je het al gauw over hele andere klassen van verbindingen ;)

Verder niets dan lof voor je uitleg Bas!

Berichten: 17

Re: Naamgeving esters

kheb het intussen gevonden

het is:

ethyl 2-methyl-2-butaancarboxylaat

toch bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Naamgeving esters

Grappig, ik zou nl. verwachten dat de regels zouden voorschrijven om een naam met '-oaat' te laten prevaleren boven carboxylaat.

Misschien dat een die-hard organicus dit weet?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 857

Re: Naamgeving esters

Beryllium schreef: Grappig, ik zou nl. verwachten dat de regels zouden voorschrijven om een naam met '-oaat' te laten prevaleren boven carboxylaat.

Misschien dat een die-hard organicus dit weet?
Ik ben geen diehard organisch chemicus maar bij mij heeft het ook de voorkeur. Het -oaat gedeelte duidt meteen op het feit dat de stof een ester is. Bij de carboxylaat naamgeving is dit voor mij onduidelijker, maar dat zal wel aan mij liggen.

Zoals reeds gezegt zou ik de stof Ethyl-2,2-Dimethylbutanoaat noemen.

Berichten: 17

Re: Naamgeving esters

Dit is wat ik heb gezien van regels:
De naam van een carbonzuur, R-COOH, van een geconjugeerde base van een carbonzuur, een carboxylaatanion R-COO(-), van een zuur halogenide, R-COX, van een primair amide, R-CONH2, en van een nitril, R-C≡N, wordt bekomen door aan de naam van de koolwaterstof R-H, die als stamverbinding gekozen wordt, respectievelijk de achtervoegsels "carbonzuur”, "carboxylaat”, "carbonylhalogenide”, "carbonamide"en "carbonitril"te voegen. Bij deze bijzondere naamgeving wordt het koolstofatoom van de carboxylgroep in al deze organische functies nooit meegeteld in de nummering van de hoofdketen van voornoemde stamverbinding. Carbonzuren hebben de hoogste voorrang onder de organische functies, hier onmiddellijk in gevolgd door de carbonzuurderivaten.

Berichten: 1.122

Re: Naamgeving esters

The Herminator schreef:Gebruik van de naam "esther" (i.pv. "ester") is niet aan te raden.... ik weet dat het (heel) soms nog gebeurt, maar als je mistypt (zoals hier in:"Je weet dat de ether gevormd wordt met de zuurgroep") heb je het al gauw over hele andere klassen van verbindingen  ;)

Verder niets dan lof voor je uitleg Bas!
Je hebt helemaal gelijk Herman. Nogal slordig dat ik die fout over het hoofd heb gezien.....
kheb het intussen gevonden. Het is:

ethyl 2-methyl-2-butaancarboxylaat
Ik zou absoluut de naam Ethyl-2,2-Dimethylbutanoaat prefereren. Daaruit kan ik meteen de structuur afleiden en in het tweede geval is dit veel te onduidelijk. Bovendien ben ik er bijna zeker van dat in het geval van esters altijd het achtervoegsel -oaat gebruikt wordt.

Bas

Berichten: 17

Re: Naamgeving esters

in mijn cursus staat:
naamgeving van esters

De naam van een ester, R-COO-R", wordt vernoemd naar de naam van de substituant R", gevolgd door de naam van het carboxylaat R-COO. Hierbij mag er geen koppelteken staan tussen de naam van R" en die van het carboxylaat R-COO, en moeten de twee namen los van elkaar staan.

Berichten: 2.035

Re: Naamgeving esters

Het is maar wat je wilt..... de IUPAC-regels schrijven -oaat voor als officiele naam, en dat betekent dat alle andere namen, in welk boek ze dan ook staan, tellen als triviale namen! ;)

Overzicht IUPAC-namen van organische verbindingen -> klik!

Reageer