[scheikunde] onbekend zout bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] onbekend zout bepalen

Ik weet dat als men een zout oplossing heeft en hier een ander zout aan toevoegt men wel of geen neerslagreactie krijgt (afhankelijk van de oplosbaarheid van de verschillende ionen die in de oplossing aanwezig zijn (binas tabel 45 en verder)).

mijn vraag is nu is het mogelijk door het toevoegen van verschillende zouten (en zuren) om vrijsnel tot een conclusie te kunnen komen welk zout het is?

Je kunt natuurlijk gewoon een aantal zouten toevoegen en kijken of er er neerslag ontstaat, maar is er ook een gestructureerde manier?

eerste stap is natuurlijk de kleur van het zout/de oplossing

en lost het zout op, maar daarna?

(natuurlijk vanuitgaande dat je van te voren helemaal geen idee hebt om welk zout het gaat)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] onbekend zout bepalen

De ouderen (50+?) onder ons hebben het zo geleerd: er waren een heleboel proefjes in een duidelijk schema. Zo kon elk zout worden geïdentificeerd. Tegenwoordig zijn er zoveel instrumentele analysemethoden dat het uit het hoofd leren van zo'n schema niet langer zinvol is. De proeven die je op school moet uitvoeren zijn om je te trainen in logisch denken en begrip over oplosbaarheid in combinatie met praktische vaardigheden. Een "systematisch schema" zou het ontwikkelen van begrip alleen in de weg staan!

Berichten: 660

Re: [scheikunde] onbekend zout bepalen

dat schema hebben wij ook nog gehad rwwh. dus waarschijnlijk dat het nog steeds word gedaan. we moesten toen een hele rits proeven uitvoeren en steeds noteren wat er gebeurde en dan naar een volgende waar naar verwezen werd zodat we uiteindelijk bij een antwoord uitkwamen.

mvg kevin

Berichten: 7

Re: [scheikunde] onbekend zout bepalen

nu is mijn vraag dus heeft iemand toevalig dat schema nog?

Berichten: 660

Re: [scheikunde] onbekend zout bepalen

helaas heb ik die bladen niet meer.. als ik ze nog eens tegen kom kan ik ze wel inscannen.

mvg kevin

Berichten: 915

Re: [scheikunde] onbekend zout bepalen

Ik herinner me nog een practicum over neerslagreacties. Als je even logisch nadenkt heb je zo een tabelletje opgesteld waar je eenvoudig kunt aanduiden of je wel of geen neerslag hebt. De stap naar een schema kan dan niet groot meer zijn.

Reageer