Naamgeving (organische)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Naamgeving (organische)

Afbeelding

wat is de naam van deze stof?

1-chloor-2-hydroxybenzeen

of

2-chloor-1-hydroxybenzeen

volgens mij is het optie 2, want een alcohol heeft toch voorrang op een halogenide. Of ben ik verkeerd?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Naamgeving (organische)

o-chloorfenol ;)

Berichten: 17

Re: Naamgeving (organische)

Dat antwoord staat nie bij de mogelijkheden ;)

maar het is natuurlijk wel juist.

khad wel liefst een antwoord gehad uit 1 van de 2 mogelijkheden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Naamgeving (organische)

Kun je er toch uit afleiden? Als de fenol staat voor hydroxybenzeen is o-chloorfenol toch 2-chloorhydroxybenzeen?

Btw dit komt erop neer dat ik dus een huiswerkopgave voor jou hebt gemaakt. Lees je het hoofdstuk van de IUPAC naamgeving nog eens door ;)

Berichten: 17

Re: Naamgeving (organische)

huiswerkopgave?

ik heb geen huiswerk

Mag een mens al niet meer twijfelen ook?

Berichten: 1.122

Re: Naamgeving (organische)

Misschien mag het wel iets vriendelijker FsWd?

Op middelbare scholen mag in de naamgeving soms/vaak geen fenol maar hydroxybenzeen/benzenol gebruikt worden. Ik zou er 2-chloorbenzenol van maken. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Naamgeving (organische)

Leid ik een beetje hieruit af:

Dat antwoord staat nie bij de mogelijkheden ;) (klinkt een beetje als: staat er niet tussen dus is het fout)

maar het is natuurlijk wel juist.

khad wel liefst een antwoord gehad uit 1 van de 2 mogelijkheden

Berichten: 17

Re: Naamgeving (organische)

Ik zei toch dat het ook juist was.

Bij organische naamgeving heb je vaak meerdere juiste namen, maar ik wou gewoon weten welkeen van de 2 gegeven juist is.

Waarom direct kritiek geven en oordelen dat dit huiswerk is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Naamgeving (organische)

Als je naar de rangschikking van atomen naar atoomgewicht kijkt (IUPAC) krijg je 1-chloor-2-hydroxybenzeen.
Op middelbare scholen mag in de naamgeving soms/vaak geen fenol maar hydroxybenzeen/benzenol gebruikt worden. Ik zou er 2-chloorbenzenol van maken.
Benzenol vind ik eerlijk gezegd bijzonder lelijk als vervanging voor fenol. Hiernaast kan het ernstige verwarring geven met de duitse benaming voor benzeen: 'benzol'.

Als je dan toch geen fenol wil gebruiken gaat mijn sterke voorkeur (en volgens mij ook die van IUPAC) uit naar hydroxybenzeen.

Berichten: 592

Re: Naamgeving (organische)

In de IUPAC regels is er wel een volgorde van belangrijkheid van de functionele groepen terug te vinden. Dus als ik jou was zou ik die eens doornemen.

Berichten: 2.035

Re: Naamgeving (organische)

FsWd schreef:Kun je er toch uit afleiden? Als de fenol staat voor hydroxybenzeen is o-chloorfenol toch 2-chloorhydroxybenzeen?

Btw dit komt erop neer dat ik dus een huiswerkopgave voor jou hebt gemaakt. Lees je het hoofdstuk van de IUPAC naamgeving nog eens door  ;)
DrQuico schreef:Als je naar de rangschikking van atomen naar atoomgewicht kijkt (IUPAC) krijg je 1-chloor-2-hydroxybenzeen.
Lol... wie moet die regels nog eens doorlezen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Naamgeving (organische)

Beiden.... ;)

De regel is dat je de substituenten in alfabetische volgorde noemt.

Berichten: 86

Re: Naamgeving (organische)

Hey!

weet iem toevallig een betrouwbare site met de UIPAC regels?

Berichten: 3.145

Re: Naamgeving (organische)

karelguillemyn schreef: Afbeelding

wat is de naam van deze stof?

1-chloor-2-hydroxybenzeen

of

2-chloor-1-hydroxybenzeen

volgens mij is het optie 2, want een alcohol heeft toch voorrang op een halogenide. Of ben ik verkeerd?
Is o-chloorhydroxybenzeen niet ook een correcte benaming? Hiermee voorkom je dat probleem van die 1 en die 2. Dit werkt ook voor meta en para verbindingen.

Ik zelf zit ook altijd met die namen van organische stoffen en ik heb het idee dat veel mensen het fout doen. Maar aan de andere kant, wat maakt het nu uit of deze stof nu 1-chloor 2hydroxy benzeen of 1-hydroxy 2-chloor benzeen wordt genoemd? Beide namen lijken mij toch wel redelijk duidelijk.

Berichten: 2.035

Re: Naamgeving (organische)

allotp schreef:Hey!

weet iem toevallig een betrouwbare site met de UIPAC regels?
Er staan er in ieder geval een boel hier -> klik! ;)

Reageer