hogeschool of unif

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

hogeschool of unif

dag allemaal, zoals u ziet ben ik nieuw in deze forum, ik ga nl. deze jaar afstuderen (sec.ond.)maar ik ben aan het twijfelen of ik naar een hogeschool moet gaan of naar een universiteit?

wat is eigenlijk het verschil tussen beide??

alvast bedankt
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 2.399

Re: hogeschool of unif

Over het algemeen kun je zeggen dat het HBO wat meer op de practijk gericht is dan de universiteit. Voorbeeld: op het HBO sta je volgens mij wat meer in het lab en ben je met projecten wat meer bezig op het praktijk werk in een regulier laboratorium. Binnen de universiteit ligt het accent meer op grensverleggend onderzoek, en wordt een stapje dieper op de stof ingegaan.

Ik heb ook het gevoel dat op de universiteit wat meer van de persoon verwacht wordt in het kader van leergierigheid en inzet.

Ik zelf heb de volgende route gevolgt: bachlors op het HBO en nu de master op de universiteit (bijna klaar). Deze optie kost 6jaar waarbij als je rechtstreeks voor een universitaire master gaat je 5 jaar bezig bent. Dit is dus ook een mogelijkheid als je niet kunt kiezen of twijvelt of je universitaire niveau al aankunt.

Berichten: 338

Re: hogeschool of unif

Het grootste verschil tussen universitair en hogeschool is, zoals Napoleon1981 al aangehaald heeft, de hoeveelheid praktijk. Op de hogeschool ligt het aantal uren praktijk vele hoger dan op universitair niveau. Op de universiteit bekijk je alles nog meer theoretischer. Er wordt veel leergierigheid verwacht.

Berichten: 183

Re: hogeschool of unif

Dit is natuurlijk zoiets wat je op voorhand goed moet afwegen.

Zelf ga ik naar de universiteit omdat ik dat 2 jaar geleden het aantrekkelijkste vond. (Ben er trouwens nog altijd tevreden van hoor ;) )

Aan je adres te zien, overweeg je waarschijnlijk de UA of Karel De Grote ?

Zelf zit ik dus aan de UA en in het eerste jaar beperkt de praktijk zich tot 1 dag in de week. (En een voormiddag fysica-practicum, uiteraard niet zo leuk als chemie). In het tweede jaar krijg je 1 dag practica organische chemie/scheidingsmethoden, een namiddag analytische chemie en een halve dag fysica-practicum, wat toch al aardig wat is ...

Als ik jou was, zou ik de site van de UA even bekijken. Misschien op 22 april een bezoek brengen tijdens de opendeurdag (1 Ba Chemie is trouwens aan het werk in het LABO), zodat je eens kan kijken wat de unif jou te bieden heeft.

Veel succes

Berichten: 18

Re: hogeschool of unif

Hoi,

Ik zit nu in mijn laatste jaar graduaat (hoge school dus). Voor het ogenblik doe ik mijn stage op de universiteit in Maastricht.

Ik werk hier dus samen met mensen die ook aan hun stage bezig zijn en aan de unief hebben gestudeerd. Het grote verschil is dat ik praktisch voor ben op hen, maar dat zij theoretisch voor zijn op mij. Tja het heeft beide zijn voor en nadelen.

Ik ben studente aan de KHLim in Diepenbeek:

In het eerste jaar heb ik 25% van de lesuren praktijk gehad, zowel fysica als analytische chemie als organische chemie, kortom een heel pakket. In het tweede jaar het ik 50% van de lesuren praktijk gehad, aangezien ik de optie biochemie gekozen heb kwam er nog microbiologie bij, maar de rest chemie. Nu in het derde jaar heb ik de eerste semester 75% praktijk gehad en het tweede semester heb ik dus stage.

Als je voor unief kiest, kijk dan ook eens hoeveel stage je hebt, want het is toch daar dat je het meeste bijleert.

Zo ik hoop dat je hier wat wijzer uit geworden bent.

MVG

Buckyball

Reageer