Herhaalbaarheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 36

Herhaalbaarheid

De formule voor herhaalbaarheid is in Chemometrie van andrie en de Vries

r = t* wortel2*s

waar staat de t en de s voor?

Berichten: 2.399

Re: Herhaalbaarheid

s is de standaardafwijking

t- is een tabel waarde dat samenhangt met het aantal metingen wat je hebt gedaan.

Berichten: 59

Re: Herhaalbaarheid

De t staat voor t-waarde (betrouwbaarheidsgrens => zie blz. 254). De s staat voor de standaarddeviatie. Als ex-student van dhr. de Vries is dit er goed ingestampt.

Berichten: 36

Re: Herhaalbaarheid

Wanneer 1 monster oplossing twee maal op een HPLC systeem is geinjecteerd kan er dan iets over de herhaalbarheid gezegd worden?

Berichten: 2.399

Re: Herhaalbaarheid

Nee, als je al een t-waarde vindt dan is die mega groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Herhaalbaarheid

Voor de herhaalbaarhied heb je toch echt wel meer monsters nodig van de zelfde waarde om daar een oordeel over te geven. Hoe meer waarde hoe lager te t-waarde als een lage standaard standaard afwijking hebt.

MVG Ron

Berichten: 1

Re: Herhaalbaarheid

Waar vind ik de tabel voor t?

Berichten: 47

Re: Herhaalbaarheid

Een tabel met students t-waarden vind je gemakkelijk op internet, gewoon even googelen op 'student t' en je vind er genoeg.

Wel even opletten :

- Om een deftige herhaalbaarheid te berekenen heb je volgens mij minstens 3 metingen nodig. Je verliest sowieso al 2 vrijheidsgraden om je gemiddelde en je s te berekenen.

- weet wel met welke betrouwbaarheid je je herhaalbaarheid wilt kennen. 99% of 95% en enkel-of dubbelzijdig.

Berichten: 28

Re: Herhaalbaarheid

poeder schreef: De formule voor herhaalbaarheid is in Chemometrie van andrie en de Vries

r = t* wortel2*s

waar staat de t en de s voor?
ik heb in men eindwerk de herhaalbaarheid gedaan met :

2.77 * stdev en dan vergeleken met de grens in astm-norm, waar de 2.77 van komt ben ik nog aant zoeken maar da heeft iets met die t te maken denk ik

is dit fout dan, nee toch é

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Herhaalbaarheid

Die 2,77 is 1,96 * wortel 2.

1,96 is de t-waarde voor 97,5 % betrouwbaarheid en oneindig veel metingen.

De vraag is of dat in jouw geval de juiste t-waarde is

Berichten: 31

Re: Herhaalbaarheid

Het kan er ook door een nader formule de herhaalbaarbeid van de meting te kunnen bepale. Het is dan toch door RSD(%) relatieve standaarddeviatie;

RSD(%)=SD/Gem. *100

SD staat voor de standaarddeviatie(afwijking tussen de metingen t.o.v. het gemiddeld) dit kun je uit de statistiek bepalen.

gem. staat voor het gemiddeld van de metingen. ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: let je even op de datum van het topic voordat je gaat reageren? Dit topic is al een tijd terug behoorlijk afgerond.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer