Springen naar inhoud

Vloeibaar of gasvormig?

• Log in om te kunnen reageren

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 15:41

Hoi hoi,

Voor het vak transport willen wij weten of het methaan onder een atmosferische druk van 350 vloeibaar of gasvormig is. Ik heb hier al nogal naar gezocht, maar kom er niet uit. Wij denken dat de methaan gasvormig is, maar willen dit theoretisch onderbouwen.
De dampspanning heeft hier zeker invloedt op... maar hoe bereking ik dit.... ;)

Groetjes Luders

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 17:39

Hey Luders,

bedoel je bij een druk van 1 atm en 350 K of 350 °C?
Of toch 350 atm of 350 bar (wat me iets logischer lijkt voor opslag/transport, maar dan spreek je niet meer van atmosferische drukken natuurlijk) en bij laat ons zeggen 25 °C.
Een fasediagram zou je kunnen helpen!

Groeten

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 18:16

Hoi hoi,

Hahah, misschien iets te snel getypt. Het gaat bij ons over een brondruk van 350 Bar bij een temperatuur (aanname) van 300k.
Waar kan ik zo'n specifieke fasediagram vinden? Met deze gegevens?
Nu heb ik al in het boek gelezen bij de fasediagram. Maar ik dacht dat het ook te berekenen is. Nu weet ik alleen niet hoe...

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 18:42

Hoi,

hoe je dat moet berekenen zou ik ook niet weten. Ik geloof ook niet of je dat zomaar in een formule kan gieten met als uitkomst vast, vloeibaar of gasvormig. Je zal nog steeds een fasediagram moeten raadplegen denk ik. Bij die druk en die temperatuur hoort namelijk slechts 1 fase voor methaan. Zo'n fasediagram is trouwens ook opgesteld via experimentele data.

ik heb er eentje gevonden: linkje
maar jouw waarden liggen spijtig genoeg niet in het bereik. Als je de curve beetje in gedachte doortrekt, vermoed ik dat methaan vloeibaar zal zijn (ook logisch, neemt minder volume in - belangrijk naar het transport toe). Ik kan je spijtig genoeg voorlopig niet verder helpen met een betere grafiek. Je kan altijd eens kijken in Perry's Chemical Engineers Handbook van de bib of zo, daar ga je dat wel in vinden. Als ik terug in Antwerpen ben, dan laat ik je iets weten, moest je het nog niet gevonden hebben.
groeten en succes

hmm grafiek eens beter bekeken, beetje te snel geweest ;)
kritische temperatuur: -82.7°C kritische druk: 45.96 bar
Een nog hogere druk zal niet kunnen leiden tot enkel vloeistof, zeker niet als je denkt aan een temp. van 300K, fysisch onmogelijk. Vandaar dat de grafiek vermoedelijk geen groter bereik kent. Dus uiteindelijk gasvormig is mijn gokje..sorry :)

Veranderd door sherpa, 11 april 2006 - 18:57

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 19:02

Hoi hoi,

We wilden dit als extraatje doen voor een paper van transport. Helaas zullen wij er dus niets meer aan hebben wanneer je dit hier zou posten. Althans.. voor de paper. Wel zijn wij erg benieuwd hoe dit zit.
Lezen wij het goed dat het rechts van de lijn vloeibaar is? Dan is onze toestand dus gas :) Gelukkig ;) daar zijn we tot nu toe van uitgegaan.

Groetjes en bij voorbaad dank.

geomario

geomario

• >100 berichten
  • 186 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 19:11

Als ik naar de grafiek kijk zijn je omstandigheden zodanig dat je boven het kritische punt van methaan komt. Als dit gebeurd onstaat er een superkritieke vloeistof, zie hier.

De druk en temperatuur zijn dan zodanig hoog dat er geen sprake meer is van een gas- en/of vloeistoffase.

sherpa

sherpa

• >25 berichten
  • 90 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 april 2006 - 19:13

Hey,

spijtig genoeg voor jullie is links de vloeistoffase en rechts de gasfase ;) .
groeten

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures