een vraagje over mix

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

een vraagje over mix

Goede avond

Ik had een vraag, klopt het dat als ik de vloeistoffen ammoniak en zoutzuur met

mekaar mix dat er dan een hevige rook ontstaat?

en is die wolk dan giftig?

bvd

Berichten: 857

Re: een vraagje over mix

Alles is giftig...Alleen de dosis bepaald wanneer je eraan sterft of niet

Zoutzuur + ammoniak geeft ammoniumchloride...en kijk maar uit want dit is echt originele salmiljak. Hou maar eens flessen geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd ammoniak bijelkaar en er komt "rook" van af.

Dit is salmiljak

Berichten: 660

Re: een vraagje over mix

waarschijnlijk is het dit dat je wil doen ??

kijk dit maar eens door onderaan staan nog wat opmerkingen ;)

mvg kevin

offtopic: kijk hier eens even naar punt 4 :)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: een vraagje over mix

Ik zou de geconcentreerde oplossingen niet bij elkaar doen als ik jou was. Zoiets wordt binnen een seconde loeiheet en kan zelfs gaan koken dacht ik. Je eindprodukt is een stuk minder spectaculair: salmiak
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Re: een vraagje over mix

De reden dat ik het vraag is dit:

Afbeelding

ik weet alleen niet of dit wel een heel tof idee is, beter eerst checken ;)

ik hoop niet dat dit als vuurwerk wordt beschouwed, het komt uit een magic book

Berichten: 2.035

Re: een vraagje over mix

offtopic: kijk hier eens even naar punt 4 ;)
Punt 1.4 bedoel je misschien? Dit experiment demonstreert iedere leraar scheikunde wel eens een keer aan zijn leerlingen, dus het telt nou niet echt als "explosieven"! :)

Teip: zoals Raspoetin al zegt: geen experiment om zonder veel kennis van chemische zaken te proberen.....

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: een vraagje over mix

@ Herman; de topicstarter heeft inmiddels de topictitel aangepast. Eerst stond er "Vraagje"; dus Kevin's post was relevant en correct. ;)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 857

Re: een vraagje over mix

Foutje...excuseer

Re: een vraagje over mix

maar ja, tis dus niet zwaargevaarlijk of zo, behalve de zoutzuur natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: een vraagje over mix

maar ja, tis dus niet zwaargevaarlijk of zo, behalve de zoutzuur natuurlijk
Uhm ammonia ook hoor!

Maar als je echt gevaarlijke K3wl-achtige dingen wilt doen (niet gehinderd door enige chemische kennis) is dit wel een goede link waar je veel aan zult gaan hebben.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 857

Re: een vraagje over mix

maar ja, tis dus niet zwaargevaarlijk of zo, behalve de zoutzuur natuurlijk
Inderdaad Ammonia ook hoor!!!..

Op de mavo heb ik geleerd dat basen eigenlijk nog erger zijn dan zuren.

Kijk maar uit want anders heb je echt die link van Raspoetin nodig

Berichten: 3.145

Re: een vraagje over mix

Maak die jongen nou niet overmatig bang :) ...

Zoutzuur en ammonia zijn redelijk corrosieve goedjes, maar ze zijn nou ook weer niet levensgevaarlijk. Het inademen van de damp is geen pretje, maar je bent heus niet direct dood als je een vleugje inademt. Dan zou er geen metselaar of schilder meer zijn ;) .

Gebruik gewoon je gezonde verstand en werk niet met al te grote hoeveelheden. Gebruik voor het beste resultaat geconcentreerd zoutzuur (30+ % HCl), echter geen geconcentreerde ammonia. Gewone huishoud ammonia (5% NH3) geeft voldoende gas af om een mooie dikke nevel te krijgen van salmiak, NH4Cl, ammoniumchloride. Als je ammonia van 5% gebruikt hoef je niet bang te zijn voor extreme verhitting van de vloeistof, terwijl je wel een spectaculair rook-effect krijgt.

Het zoutzuur moet wel flink geconcentreerd zijn. Het 10% spul van de bouwmarkt geeft te weinig HCl-gas af om een mooi effect te krijgen. Zelfs met geconcentreerde ammonia krijg je dan geen bijzonder sterk effect.

Voer de proef maar eens als volgt uit:

Schenk 5 ml geconcentreerd zoutzuur in een grote glazen pot (jampot, of erlenmeyer van 500 ml) en draai die pot een beetje rond, zodat er veel glas nat wordt.

Schenk hier dan 10 ml 5% ammonia bij in een dunne straal. Je zult versteld staan van de dikke rook van ammoniumchloride.

Deze rook is niet bijzonder giftig, zoals al meermalen aangegeven, het is salmiak.

Berichten: 2.035

Re: een vraagje over mix

@ Herman; de topicstarter heeft inmiddels de topictitel aangepast. Eerst stond er "Vraagje"; dus Kevin's post was relevant en correct. :)
Euh ja... dat kan ik natuurlijk ook niet weten ;)

On-topic: waarom doen we de moeite... we kunnen bij dit soort experimentjes gewoon altijd beter wachten tot Wilco zich met reactievoorschrift en relevante "gevaar"-informatie heeft gemeld!! :)

Berichten: 2.399

Re: een vraagje over mix

Wat is nu precies het doel van die kersbal opstelling? Kapot gooien ofzo?

Berichten: 1.153

Re: een vraagje over mix

ik denk dat de bedoeling is om een rookgordijntje aan te leggen en een goochelaars voorstelling ofzo, immers
het komt uit een magic book

Reageer