Springen naar inhoud

alkalimetalen + water

• Log in om te kunnen reageren

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 21:00

hey,

ik zat net een (herhaling) van braniacs te kijken. daarbij lieten ze het volgende zien. ze deden een heel klein beetje Rb in een badkuip met water en er volgde en enorme explosie (voor zijn klein beetje) hierna deden ze cesium in een badkuip met water dit gaf een nog grotere explosie. kan iemand mij uitleggen waarom alkalimetalen zo heftig reageren met water. ik geloof dat ik het wel eens eerder heb gehad maar ik kan er niet meer opkomen. en dan nog iets waarom reageren stoffen die lager in de 1e rij van het periodiek systeem staan (bij de alkalimetalen) heftiger met water als de alkalimetalen die hoger staan.

mvg kevin

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 april 2006 - 21:19

Als ik je dit laat zien, wat zou je dan verwachten?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

The Herminator

The Herminator

• >1k berichten
  • 2035 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2006 - 23:26

Dat de reactie heftiger wordt als je "afdaalt" in het periodiek systeem komt doordat het valentie-electron (dat in de reactie verwijdert wordt) steeds "losser" zit.... de aantrekkende kracht van de kern wordt steeds meer afgeschermd door de tussenliggende schillen! En hoe losser dat electron, des te heftiger de reactie...

ps: het is "heftiger met water dan de alkalimetalen " ;)

Veranderd door The Herminator, 12 april 2006 - 23:27

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures