complexometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

complexometrie

ik heb een labo gedaan en moet van verschillende dingen de hardheid bepalen. de hardheid van leidingwater enzo... en ik begrijp er echt niks van

Na2H2Y → H2Y2- + 2Na+ ionisatie

M2+ + H2Y2- → MY2- + 2H+ complexvorming

H2A- → HA2- → A3-

PH < 7 pH = 7 tot 11 pH > 12

Wijnrood blauw

oranje

M2+ + HA2- → MA- + H+

Blauw rood

Bereiding van de onbekende in een maatkolf van 250ml aangelengd tot 250ml



Bereiding 500ml 0,01M EDTA-dinatriumzout oplossing (Na2EDTA = oertiterstof)

c = 0,00997M

Bereiding bufferoplossing pH = 10

We lengen 350ml 14M NH4OH en 54g NH4Cl aan tot 1liter.

Bereiding NaOH oplossing 2M

112g per liter

Bepalen van de som van calcium en magnesium in het leidingwater. - Pipetter 50ml water in een erlenmeyer

- + 10ml buffer met pH = 10

- + 5 tot 10 druppels 0,1% calmagiet toe

- titreer met 0,01M EDTA tot kleuromslag van wijnrood naar zuiver blauw; er mag geen rode schijn meer waar te nemen zijn

Gemiddelde 10,60 ml

toegevoegd.

hoe doe je dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: complexometrie

Nou je weet dat het 1:1 reageert op je metalen, je weet de molairiteit van je titrant en je weet hoeveel titrant je gebruikt hebt... Lijkt me niet zo moeilijk.

Berichten: 25

Re: complexometrie

wat je berekent is dan de som van ca en mg? en wat dan als je ze apart moet berekenen?

de uitkomst moet uitgedrukt worden in franse hardheidsgraden

n delen caco3 per 100 000 delen water (10mg/l).

hoe doe je dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: complexometrie

Als je getitreerd hebt, is zowel je Calcium als je Magnesium complex gebonden door je EDTA.

Wat je meet is het aantal milliaequivalenten EDTA dat je voor je titratie nodig hebt

Dus je vermenigvuldigt het aantal milliliters uit je buret met de titer van je EDTA.

Alles moet berekend worden alsof het CaCO3was.

De titratie kan niet apart voor Calcium en Magnesium worden gedaan, maar altijd samen.

Voor een berekening van de Franse hardheidsgraden zag ik deze link: http://www.lenntech.com/conversie-calculator/hardheid.htm

Groetjes, Opajuup. ;)

Berichten: 90

Re: complexometrie

Als je enkel Ca2+ wil bepalen, kan je bv eerst calgoncarbonzuur aan je water toevoegen. De magn. zal hiermee binden en niet meer aan de reactie met EDTA deelnemen. Hieruit bepaal je de conc Ca2+ en in een tweede stap ook je conc Mg2+ (totale bepaalde conc calcium+magnes. min de bepaalde conc calcium = conc magnes.)

Je kent de conc calc en magn door je titratie; voor de hardheid in Franse graden te bepalen neem je die conc als de conc voor CaCO3 en reken je verder. wat heb je verder nog nodig? probeer maar eens! succes

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: complexometrie

En nog een kleine opmerking: 2M NaOH is 80 g/l en 2M KOH 112,2 g/l.

Reageer