[scheikunde] wijn getitreerd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] wijn getitreerd

Voor een practicum heb ik wijn getitreerd.

Het uitrekenen:

HAc + OH--->H2O+Ac-

H++ OH---> H2O

stel je hebt 9,12 ml 0,1mol NaOH- nodig

9,12 ml *0,1=0,912 mm OH-

[H+]=0,912mml/10mL

[H+]=0,912 ml / 10 L= 0,0912 mol L-1

pH= - log 0,0912

pH=1,040

Dit klopt niet..

Iemand zei dat het ook meerwaardig kon zijn maar wat houdt dat in?(er zijn dus meerdere H+-jes

Het kon ook zijn dat het een wijnsteenzuur was?


Ik zoek wel, maar ik ben echt niet zo goed in scheikunde.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] wijn getitreerd

Je hebt een evenwicht als je dit zuur oplost:

HZ + H2O -> Z- + H3O+

De evenwichtsconstante van deze reactie is dan:

([Z-][H3O+])/[HZ] = Kz

Hielp iemand mij net

Hoe nu verder?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] wijn getitreerd

Ik titreer mijn wijn niet, ik drink het liever ;) .

Maar goed, de zuurte van wijn is best een gecompliceerd iets. In wijn zitten verschillende zuren (wijnsteenzuur, azijnzuur, misschien ook nog wel wat citroenzuur).

Allereerst een aantal vragen.

Jij hebt wijn getitreerd, maar tot welk punt? Tot een bepaalde pH? Of tot het equivalentie punt (even veel OH- ionen als potentieel beschikbaar H+). Titreren tot het laatste is niet bepaald eenvoudig, dit kun je indirect wel redelijk afleiden. Titreren tot het eerste vereist een indicator (daar kun je natuurlijk de wijn zelf voor gebruiken, als het rode wijn is, de omslag is dan wel bij een pH > 7, deze gaat van rood naar blauw).

Als je die laatste methode gebruikt, en je bepaalt dan hoeveel NaOH je hebt toegevoegd, dan krijg je een redelijke indicatie van de potentieel beschikbare H+ ionen.

Bij jouw titratie vind je (ruwweg) een concentratie van beschikbare H+ ionen van 0.091 mol/l. Dit wil echter niet zeggen dat de pH net iets meer dan 1 is. Dat zou alleen het geval zijn als het zuur een sterk zuur is. Daarom schrijf ik ook steeds over potentieel beschikbare H+. In wijn zit die H+ grotendeels gebonden aan het zwakke zuur in de wijn, pas bij titratie met NaOH worden die H+ ionen uit het zuur 'getrokken' en komen ze beschikbaar. De werkelijk concentratie van vrije H+ ionen (of, zo je wilt, H3O+ ionen) bij een bepaalde concentratie van een zwak zuur is veel lager dan de concentratie van het ongesplitste zuur. Om de pH te bepalen heb je inderdaad de Kz waarde van het zuur nodig. Bij wijn heb je een mix van zuren en is het bepalen van de pH op basis van alleen die titratie niet eenvoudig. Je kunt deze natuurlijk wel gewoon meten met een pH-meter in de niet getitreerde wijn.

Jouw titratie/meting zou dus best kunnen kloppen, een concentratie van 0.09 mol/l van een zuur in wijn vind ik heel redelijk overkomen. Het probleem zit hem in jouw berekening van de pH.

Reageer