spectroscopy

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

spectroscopy

Hoe kan je uit een spectra ( IR, H NMR of MS) halen waar de dubbele binding van een alkeen zich juist bevindt ?

Dit heb ik tijdens de les niet echt begrepen ...

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: spectroscopy

Daar heb je leraren voor ;) . En meestal is dat gewoon puzzelen :)

DrQuico: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt! Bovendien is dit niet de manier om nieuwe leden op het chemieforum te begroeten.

Berichten: 2.399

Re: spectroscopy

In Electron impact ionisatie van een MS kan bijvoorbeeld een dubbelebinding goed ioniseren en een bepaalde fragmentatie in gang zetten. Het fragmentatie patroon zal dan de plaats van de dubbelebinding beschrijven

H-NMR zul je het moeten zoeken in de doublets en triplets etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: spectroscopy

Alkenen zijn (naar mijn idee) moeilijk enkel op basis van MS te herkennen. Echter in 1H-NMR geven ze pieken in de regio 5-7 ppm en in 13C-NMR in de regio 100-150 ppm. In IR kun je alkenen herkennen aan absorbties in de regio 3020-3100 cm-1 en rond de 1650 cm-1. Daarnaast zijn er nog wat signalen die je kunnen helpen bij het substitutiepatroon van het alkeen.

Let wel op: bij alle methodes kunnen de pieken in de gegeven regio's ook voortkomen uit andere functionele groepen. Het gaat er dus om dat wanneer je bij één van de methodes een alkeen denkt te herkennen, je dit bij de andere spectra controleert. Ik vind het zelf altijd het gemakkelijkst om met de interpretatie te beginnen bij het proton NMR, maar dat is misschien persoonlijk.

Ben je hier al mee op weg geholpen?

Berichten: 2.035

Re: spectroscopy

Met NMR kan je dit bepalen door te kijken naar de chemische shifts van de protonen; deze zullen afhankelijk zijn van de posities van dubbele bindingen.

Bij MS kan je het zien aan het fragmentatie-patroon. Afhankelijk van de plaats van de dubbele binding zal het molecuul bij uit elkaar vallen (fragmentatie) verschillende brokstukken opleveren.

IR is al moeilijker, al is het bij sommige moleculen wel te zien aan de precieze plaats van de strekvibraties.

Heb je hier wat aan? ;)

Berichten: 2

Re: spectroscopy

Bedankt allemaal ;)

Het heeft me goed op weg geholpen.

Reageer