additeven bij polymeren

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 106

additeven bij polymeren

Hoi ik moet voor school een tiental additieven opnoemen om polymeren te bewerken. kan dr helaas niet zo veel over vinden op internet. hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

groetjes

Berichten: 677

Re: additeven bij polymeren

Probeer eens bij

specialchem.com

Berichten: 592

Re: additeven bij polymeren

Roet wordt bijvoorbeeld aan het rubberpolymeer in autobanden toegevoegd om slijtage tegen te gaan. Roet is hier een vulstof.

Ben je op zoek naar zo'n voorbeelden?

Berichten: 106

Re: additeven bij polymeren

echt bedankt. zulke voorbeelden zoek ik inderdaad.

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: additeven bij polymeren

Dan heb je nog weekmakers om polymeren soepel te houden.

Vulstoffen: polymeren zijn relatief duur en als je een goedkopere stof kan toevoegen zonder dat de kwaliteit achteruit gaat scheelt dat in kosten. Een voorbeeld is het toevoegen van krijt aan PVC. Dit zijn niet versterkende vulstoffen. Het voorbeeld van roet in autobanden valt onder de versterkende vulstoffen.

UV-blockers: polymeren kunnen gevoelig zijn voor UV-straling waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Om dit te voorkomen gebruik je dus UV-blockers.

Anti-oxidanten: om het polymeer te beschermen tegen ozon en zuurstof.

Pigmenten: om het geheel een kleurtje te geven.

En speciaal voor rubbers heb je nog vulkanisatie-"agents" (weet niet hoe je het in Nederlands noemt). Dit is meestal zwavel, soms ook peroxide. En om het proces in goede banen te leiden heb je nog activatoren en versnellers.

Berichten: 106

Re: additeven bij polymeren

nog een keer bedankt.

groetjes en als ik nog meer vragen heb dan stel ik ze wel

Berichten: 115

Re: additeven bij polymeren

Titaniumoxide is ook een vulstof voor polymeren, je zal even moeten opzoeken waarvoor deze vulstof is dat weet ik niet meer.

Mercy

Reageer