reductie ethylacetoacetaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

reductie ethylacetoacetaat

Hey,

Je kan ethylacetoacetaat reduceren met NaBH4 maar waarom moet dit eigenlijk bij 0°C gebeuren? Gaat de reactie dan sneller ofzo?

En bij de enzymatische reductie van ethylacetoacetaat voeg je in de eerste stap natriumdiwaterstoffosfaat toe, mijn vraag is waarom?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reductie ethylacetoacetaat

De reductie met NaBH4 doe je neem ik aan in methanol. Wanneer het geheel te warm wordt reageert je NaBH4 sneller weg met methanol waardoor je keton geen kans krijgt om gereduceerd te raken. Daarom koel je de reactie tot 0 graden celcius.

Bij de enzymatische reactie voeg je natriumdiwaterstoffosfaat toe om als buffer te dienen. Enzymen hebben een pH waarde waarbij ze optimaal functioneren, ook kunnen ze stuk gaan oiv grote pH wijziging. Daarom dus een fosfaatbuffer.

Berichten: 22

Re: reductie ethylacetoacetaat

Daar had ik niet aan gedacht, nu ben ik weer wat wijzer geworden en snap ik waarom ik dat moest doen ;)

bedankt!

Berichten: 3

Re: reductie ethylacetoacetaat

Waarom wordt er natriumdiwaterstoffosfaat toegevoegd in stap 1 van de enzymatische reductie van ethylacetoacetaat? Want dit snap ik niet zo goed.. En hoe kan je dit dan aantonen aan de hand van pH-berekeningen?

op voorhand bedankt!

Berichten: 1

Re: reductie ethylacetoacetaat

Hallo

Ik zie dat jullie het al een hele tijd geleden over deze vraag gehad hebben, maar ook ik snap niet waarom er natriumdiwaterstoffosfaat wordt toegevoed in stap 1 van de enzymatische reductie van ethylacetoacetaat en hoe je dat kan zie adhv een pH berekening.

Ik begrijp wel de verklaring bij de vraag" waarom de reductie van ethylacetoacetaat met NaBH4 bij 0°C wordt uitgevoerd", maar hoe kan je dat in een reactieschema zetten ?

Re: reductie ethylacetoacetaat

wat gebeurt er als je natriumdiwaterstoffosfaat hebt opgelost en je voegt er zuur of base aan toe?

Berichten: 1

Re: reductie ethylacetoacetaat

Hallo,

wij moeten ethylacetoacetaat reduceren met NaBH4 in ethanol.

Nu begrijp ik niet hoe NaBH4 met ethanol kan reageren.

Met een aldehyd/keton kan het vrijgekomen hydride-ion (H-) met het carbonyl reageren ter vorming van een negatief O-atoom dat dan bindt met BH3, maar dit gaat toch niet bij Ethanol :-s ...

Kan iemand mij helpen?

Groeten

Reageer