verzeping acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

verzeping acetylsalicylzuur

halo ik heb een vraagje over verzeping

voor een opdracht op sgool was er de volgende opdracht;

een klein deel acetylsalicylzuur wordt gehydrolyseerd in basisch milieu(verzeept).

bij de verzeping ontstaan uit acetylsalicylzuur mbv NaOH de natriumzouten van salicylzuur en azijnzuur(salicylaat en acetaat). Bij de proef maken we eerst een oplossing van acetylsalicylzuur in water. en daarna verdunnen nog eens en met 1 ml NaOH erbij. wanneer treed nou de verzeping op? in water? of met NaOH?

zijn dit nou 2 verschillende reacties? ik dacht aan zoiets;

H2O + C9H8O4 > C7H6O3 + CH3-COOH dit gebeurt dan in de water oplossing

dan wordt verdunt met water en ook 1 ml NaOH toegevoegd;

OH- + C7H6O3 + CH3-COOH > C7H5O3- + CH3COO-

Na+ + C7H5O3- + CH3COO- > C7H5O3Na + CH3COONa



ergens kloppen de verhoudingen niet geloof ik...kan iemand me helpen en misschien ook vertellen of het, gezien de stoffen in de reactieverglijkingen zelf wel kloppen?

Berichten: 7

Re: verzeping acetylsalicylzuur

ohja en dus is de verhouding acetylsalicylzuur waar salicylzuur uit ontstaat dus 1:1?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Eerst dit: kijk je nog even in de help hoe je sub- en superscript gebruikt? Ik heb de eerste post vast voor je aangepast.

En dan het tweede punt: wat is de brutoformule van acetylsalicylzuur? Ik tel nl. meer koolstoffen dan 7!

In water zal er al wel wat van de reactie optreden, maar dat zal maar een heel klein beetje zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.035

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Water onstaat bij de reactie vanzelf ;)

We zullen je wat verder helpen:

1e reactie: a C9H8O4 + b OH- -> c C7H5O3-+ d CH3COO- + e H2O

Maak de reactie nu kloppend door a,b,c,d en e zelf in te vullen....

2e reactie:

a C7H5O3- + b CH3COO- + c Na+ -> d C7H5O3Na + e CH3COONa

Maak ook hier de reactievergelijking weer kloppend!

ps: het is al eerder gezegd: "sgool" is geen Nederlands! :)

Berichten: 7

Re: verzeping acetylsalicylzuur

heel erg bedankt jullie hebben me echt op weg geholpen.....maar nog een vraagje, die natriumzouten lossen toch weer op in de oplossing van water en NaOH, heb ik dan uiteindelijk niet weer het salicylaat-ion, C7H5O3-?

Berichten: 857

Re: verzeping acetylsalicylzuur

vrijwel alle natriumzouten zijn goed oplosbaar. Je zal dus ook vrijwel altijd de geïoniseerde vormen in water tegenkomen.

Berichten: 7

Re: verzeping acetylsalicylzuur

yepppp ik begrijp het helemaal...heel erg bedankt allemaal!

Berichten: 4

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Ik had dezelfde vraag en zie hem nu hier staan, maar als ik de 1e reactievergelijking kloppend maak krijg ik dit:

C9H8O4 + 2 OH- -> C7H5O3- + CH3COO- + H2O

Begrijp ik het dan goed als ik zeg dat 1 OH--ion met de estergroep binnen het acetylsalicylzuur reageert en het andere OH--ion met de zuurgroep?

En als dit waar is en ik zou met behulp van een titratie met NaOH het acetylsalicylzuurgehalte willen bepalen in een oplossing. Moet ik dan mijn resultaten (dus hoeveelheid NaOH dat nodig was) delen door 2 om tot het acetylsalicylzuurgehalte te komen? Want dat zegt deze vergelijking toch eigenlijk?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Ik vroeg mij dit ook af. En kan het ook zo zijn dat je het zelfs moet delen door 3 als de fenolgroep ook nog zuur reageert? Of gebeurt dit niet?

Berichten: 2.337

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Sorry van de dubbelpost, er gebeurde iets raars.

Berichten: 2.337

Re: verzeping acetylsalicylzuur

inderdaad die fenol reageert ook nog eens zuur bij een overmaat aan NaOH. Dus de coefficiënt is 3.

Aangezien de topic van 2008 is, dit is de juiste vergelijking:

C9H8O4 + 3 OH- -> C7H4O32- + CH3COO- + 2 H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: verzeping acetylsalicylzuur

Heel veel dank!

Reageer