[Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 51

[Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Hello,

Hoe kan ik de geleverde energie berekenen als ik U en I heb?

En mss een moeilijkere vraag, hoe kan ik de energie berekenen van waterstof als ik bv. 2mL waterstof verbrandt met zuurstof? :roll: Is dit een vaste waarde?

Kan het dit zijn? Bij de verbranding van waterstof met zuurstof komt 144.000 kJ/kg aan warmte vrij.

THx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Volt= Joule per Coulomb

Ampere = Coulomb per seconde

Volt x Ampere = J/C x C/s = J/s

Joule per seconde (lees energie per seconde), is de eenheid van vermogen, die we ook wel Watt noemen

Dus 2 V x 4 A is 8 Watt

ook 1 V x 8 A is 8 W

En 230 V x 10 A is 2300 W, en dat is dus het maximale vermogen dat je veilig in de huiskamer op de stopcontacten kan aansluiten.....

Want anders smelt die 10 A-zekering....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

En 230 V x 10 A is 2300 W


Ohzo werkt dat dus :roll: Ik heb me altijd al afgevraagd wanneer de zekering nu precies afspringt :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

En mss een moeilijkere vraag, hoe kan ik de energie berekenen van waterstof als ik bv. 2mL waterstof verbrandt met zuurstof?  Is dit een vaste waarde?  

Kan het dit zijn? Bij de verbranding van waterstof met zuurstof komt 144.000 kJ/kg aan warmte vrij.
Met andere woorden, je kent de verbrandingswarmte per kg al, je weet hoeveel mL je hebt, nou moet je alleen die mL nog zien om te rekenen naar kg.

Hamvraag: Die 2 mL waterstof, is die vloeibaar of gasvormig? Indien gasvormig, welke druk? vervolgens: zie BINAS. En kom terug met wat jij denkt dat het is, dan checken we het.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Volt= Joule per Coulomb
E=U*I*t

U=E/(I*t)

in eenheden:

volt = joule / (ampere*seconde)

dus volt is joule per ampere per seconde.

of doe je amepre (coulomb per seconde*seconde=coulomd?)

In mijn binas staat ook dat volt is joule per ampere per seconde

Berichten: 26

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

E is toch het vermogen ? volgensmij moet je voor de energie hebben

P=U . I

kan me vergissen hoor haal vaak dingen door elkaar heen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Antoon schreef:
In mijn binas staat ook dat volt is joule per ampere per seconde
Ik denk dat BINAS zegt dat volt is joule per ampereseconde, en dat zeg je eerder in hetzelfde bericht ook:
volt = joule / (ampere*seconde)
ikzelf schreef eerder:
Volt= Joule per Coulomb

Ampere = Coulomb per seconde  

Volt x Ampere = J/C x C/s = J/s
en dus, als je maar substitueert en wegstreept, kun je dezelfde formule op veel manieren schrijven
volt = joule / (ampere*seconde)
want (coulomb per seconde) maal seconde is Coulomb.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

ariekanarie9 schreef:
E is toch het vermogen ? volgensmij moet je voor de energie hebben  

P=U . I
nee dus.

P is het symbool voor vermogen (Power), eenheid watt (W), E staat voor energie, eenheid joule,(J)

vermogen is dus niets anders dan de energie die per seconde geleverd kan worden.

P=E/s

weer even breuken rekenen:

P/1=E/s , beide zijden vermenigvulsigen met s levert:

Ps/1=E, dus E= vermogen vermenigvuldigd met de tijd dat dat vermogen wordt geleverd.

En nou mag je zelf uitzoeken of de kilowatturen die je energiebedrijf in rekening brengt eigenlijk een rekening is voor het geleverde vermogen of voor de geleverde energie........
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

in de elektrische wereld, wordt E als Ems beschouwd.

dit wil zeggen: de Elekro Motorische Spanning

Ems =B * L *v

B:magnetisme

L:zelfinductie

v: snelheid -omtreksnelheid- (v= pi*diametervdschijf*n toerental)

[vgl het met uw fietsdynamo: hoe raper u rijdt, hoe feller de lamp :wink: ]

drie zaken dat je ook moet weten id elek.

het actieve vermogen=> P =U*I*cos fi.gif (W)

het schijnbare vermogen=> P =U*I (VA)

het reactief vermogen=> P =U*I*sin fi.gif (VAR)

bij ohmse belasting (gloeilampen;verwarming is fi.gif = 1)

bij elek motoren =>fi.gif 0,7 à0,9

maar da's elektrisch :wink:

het gaat om 'vloeistof omzetten in energie', als ik mij niet vergis.

dus:
SurfboY schreef:Hoe kan ik de geleverde energie berekenen als ik U en I heb?  

En mss een moeilijkere vraag, hoe kan ik de energie berekenen van waterstof als ik bv. 2mL waterstof verbrandt met zuurstof?  Is dit een vaste waarde?  

Kan het dit zijn? Bij de verbranding van waterstof met zuurstof komt 144.000 kJ/kg aan warmte vrij.  
ik zou eens willen weten waar je dat vanhaalt hebt? "2ml verbrand met zuurstof' en daaruit 144.000kJ/kg" :roll:

goed, eventjes reken,

Kilocalorie eenheid van energie

Kilocalorie (kcal) is een eenheid van energie (arbeid). Omrekening naar de SI-eenheid van energie: 1 kilocalorie (kcal) = 4 187 joule (J)

voor Kilocalorie eenheid van soortelijke warmte

Kilocalorie/(kilogram-graad Celsius) (kcal/kg oC) is een eenheid van soortelijke warmte.

144.000kJ=144.000.000Joule

dus: 144.000.000J / 4187J =34392kcal

kcal/min=>24000321Watt =24MWatt

:P :P

of te wel kan ik niet meer rekenen ('t zondag, hé) of te wel klopt er hier iets niet in deze topic.

dit vraagt om uitleg aub.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

144.000kJ/kg is de verbrandingswaarde van waterstof. Die 2mL heeft er helemaal niets mee te maken, was maar een vb.
Met andere woorden, je kent de verbrandingswarmte per kg al, je weet hoeveel mL je hebt, nou moet je alleen die mL nog zien om te rekenen naar kg.  

Hamvraag: Die 2 mL waterstof, is die vloeibaar of gasvormig? Indien gasvormig, welke druk? vervolgens: zie BINAS. En kom terug met wat jij denkt dat het is, dan checken we het.
BINAS?

De waterstof is gasvormig. Ik moet eigenlijk weten hoeveel energie x (in mL) waterstof geeft bij de verbranding met x (in mL) zuurstof.

De hele bedoeling is het rendement bepalen van een brandstofcel, het staat op http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....article&sid=958 maar kan moeilijk volgen als het om vaste waarden of metingen gaat.

Stel dus dat ik 2 cylinders heb van 30 mL, 1 met zuurstof en 1 met waterstof (beide in gasvorm). Ik laat deze samen reageren en krijg een bepaalde energie... hoe moet ik die berekenen? Volgens mij is dus de verbrandingswaarde van waterstof 144.000kJ/kg.

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Eeerst zet ik die liter om naar cm^3.

2 mL = 2 cm^3

En ik weet dat de dichtheid van waterstof

0,0899.10 -3 g.cm -3

is dus is het gewicht van de waterstof

0,0899.10 -3 g.cm -3 * 2cm-3 = 0,0001798 g

In kilogram is dit 0,0000001798 kg

En de verbrandingswaarde is 144.000kJ/kg dus is de hoeveelheid energie die ik er kan uithalen

144.000 kJ/kg * 0,0000001798 kg = 0,0258912 kJ = 25,8912 J

Met 30 mL is dit dus 25,8912 * 15 = 388,368 J

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

Surfboy schreef:
BINAS?
binas is in Nederland een in alle middelbare-schoolopleidingen standaard gebruikt tabellen- en formuleboek voor BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde. Ik kon aan jouw profiel niet zien dat je geen Nederlander was, sorry als ik je in de war heb gebracht.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: [Elektriciteit] Bereken energie uit voltage en stroom

geen probleem

bedankt voor de antwoorden, het gaat nu wel lukken om het rendement te berekenen :wink:

Reageer