Titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Titratie

Hey,

Als je na een verzepingsreactie de overmaat base titreert gebruik je als indicator normaal gezien fenolftaleïne, ik vroeg mij af of je ipv fenolftaleïne ook methyloranje kan gebruiken als indicator. Nu omdat methyloranje oranje kleurt rondt 4,4 pH denk ik van niet want dan zou je het neutralisatiepunt missen toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Titratie

Bij zwakke zuren getitreerd met een sterke base ligt het equivalentiepunt in de buurt van pH 9, dus in het omslaggebied van Phenolphtaleïne.

Maar dat wist je toch???

Berichten: 22

Re: Titratie

Je titreert de overmaat base (die ontstaat bij je verzeping) met waterstofchloride, dus je titreert een base met een zuur. Als je in het begin fenolftaleine toevoegt kleurt het roze, en bij het equivalentiepunt zal de oplossing kleurloos worden juist? Mijn vraag was of je nu als indicator ook methyloranje kan gebruiken, nee toch?

Berichten: 1.122

Re: Titratie

Als het omslaggebied van Phenolphtaleïne in de buurt van pH 9 ligt en het omslaggebied van methyloranje in de buurt van pH 4,4 ligt dan kun je deze twee indicatoren met geen mogelijkheid voor eenzelfde titratie c.q omslagpunt gebruiken.

Grtz

Bas

Reageer