Wittig reactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Wittig reactie

Ey

Ik ben net begonnen met een wittig reactie, ik heb alle mechanismen al alleen zoek ik nog een goed (voorbeeld) voorschrift. Mischien dat iemand er nog eentje ergens heeft liggen.

alvast bedankt

Berichten: 2.035

Re: Wittig reactie

Er staan hier drie voorschriften ;)

Berichten: 6

Re: Wittig reactie

Heb je misschien ook een makkelijker voorschrift voor me?

Ik wil graag een wittig reactie uitvoeren tussen benzofenol

en een ylid (trifenylfosfine met een alkyl Halogenide alleen hoe ik het maak geen idee ;) ik weet alleen dat het kan met een sterke base)

alvast bedankt

Berichten: 2.035

Re: Wittig reactie

Ik denk niet dat veel eenvoudiger kan... een Wittig reactie is nu eenmaal een Wittig reactie ;)

Het eerste voorschrift in de link die ik gaf (6 regels dus niet echt "moeilijk"!) gaat over de reactie tussen trifenylfosfine en bromo-benzeen.... waarom zou je die niet toe kunnen passen voor jouw reactie? Met inderdaad een sterke base voor de deprotonatie zou het moeten lukken!

Misschien dat onze synthese-goeroe Wilco zijn licht hier even over kan laten schijnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Wittig reactie

woutern schreef: Heb je misschien ook een makkelijker voorschrift voor me?

Ik wil graag een wittig reactie uitvoeren tussen benzofenol

en een ylid (trifenylfosfine met een alkyl Halogenide alleen hoe ik het maak geen idee ;) ik weet alleen dat het kan met een sterke base)

alvast bedankt
Eigenlijk staat dit in het voorbeeld wat the Herminator geeft al weergegeven. Enkel de reagentia zijn wat anders maar je kunt dit voorschrift gewoon gebruiken. Vervang benzylbromide voor je alkyl halogenide en benzaldehyde voor benzofenon in natuurlijk de juiste molverhoudingen.

stap 1: fosfoniumzout maken

Trifenylfosfine reageert met een alkyl halogenide in een tot een alkyltrefenylfosfonium halogenide zout. Dit zout slaat neer in een apolair oplosmiddel (hexaan).

stap 2: fosfonium zout deprotoneren tot het Wittig reagens. Dit kan met een sterke base zoals een alcoholaat (kalium tert-butoxide of natrium ethoxide zoals in het voorbeeld) of met een alkyl lithium of natriumhydride. Het proton alfa tov het fosforatoom wordt gedeprotoneerd en je vormt je Wittig reagens.

stap 3: reactie met je keton

Je voegt je keton (benzofenon) toe aan je Wittig reagens en de eigenlijke Wittig-reactie vindt plaats. Naast het alkeen (1,1'-difenyl-2-alkyletheen) vorm je trifenylfosfine oxide als bijproduct.

Je kan de bereiding van het fosfoniumzout en de daarop volgende Wittig reactie wel in one-pot doen, maar omdat het fosfoniumzout bijzonder gemakkelijk te isoleren is leidt de beschreven methode waarbij het eerst geisoleerd wordt tot betere resultaten.

Reageer