Conductometrie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 115

Conductometrie

Mijn vraag is in principe simpel.

A = y / c

A= molaire geleiding (S . mol-1 . m2)

y= specifieke geleiding voor een bepaalde stof opgelost (omega-1 . m-1)

c= concentratie (mol . m-3)

De molaire geleiding van een stof is de specifieke geleiding van 1 mol stof / m3.

De molaire geleiding van een stof bij oneidige verdunning is de specifieke geleiding van 1 mol stof oneindig verdund.

Nu snap ik dat wanneer je oneidig verdund de molaire geleiding de specifieke geleiding wordt. Alleen begrijp ik niet waarom dit voor elke stof anders is. Bij oneidigende verdunning zou de specifieke geleiding toch naar die van water moeten gaan?

Alvast bedankt als iemand mij dit kan uitleggen.

Mercy

Berichten: 677

Re: Conductometrie

Hoi,

De molaire geleidbaarheid is op zich een beetje functie van de concentratie. Om die onafhankelijk te maken van de concentratie wordt de molaire geleidbaarheid bepaald bij verschillende concentraties, en dan geëxtrapoleerd naar concentratie nul.

Die waarde is dus niet de geliedbaarheid van zuiver water, maar de theoretische geleidbaarheid die de elektrolytoplossing zou hebben bij oneindige verdunning. Deze waarde kan uiteraard nooit rechtsteeks gemeten worden, vandaar de extrapolatie

Berichten: 115

Re: Conductometrie

Hallo,

Verder had ik nog een vraag.

Op deze site staat een formule voor de bijdrage aan de geleiding per ion in oplossing. Ik vroeg mij af wat de "f" betekend in deze formule. Het gaat om formule 10/11.

http://www.thuisexperimenteren.nl/science/...ductometrie.htm

Alvast bedankt,

Mercy

P.S.:Wordt conductometrie nog maar weinig gebruikt omdat er zo weinig over te vinden is?

Berichten: 90

Re: Conductometrie

Hallo,

f staat voor equivalentgeleidbaarheden.

paar regels onder formule 11 staat de tabel met de equivalentgeleidbaarbaarheiden voor de verschillende `f-fen`.

Berichten: 115

Re: Conductometrie

;) Duh!!! Ik moet de volgende keer wat beter opletten :)

Bedankt,

Mercy

Reageer