Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3

Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Hoi allemaal,

Ik zit momenteel in 5VWO en ik doe met iemand anders een profielpracticum over chemiluminiscentie (lichtreacties). Ons eerste experiment zou gaan over het aantonen van bloed door middel van luminol en waterstofperoxide.

Helaas is deze proef mislukt (er kwamen wel hele korte lichtflitsjes bij sommige, maar het gloeide niet langdurig op.)

Onze proef zag er als volgt uit:

Code: Selecteer alles


(1)	180mL demiwater wordt in een bekerglas gedaan.

(2)	Hierbij word 10g Natriumcarbonaat (Na2CO3) toegevoegd , zodat er   een basisch milieu ontstaat.

(3)	180mL 3% H2O2 wordt toegevoegd aan de natriumcarbonaat -oplossing.

(4)	0,2g Luminol word toegevoegd, waardoor er een lichtreactie ontstaat. (deze zal dan gekatalyseerd worden door het Fe2+ uit het bloed. Zowel Fe2+ als Fe3+ zijn getest) 

(5)	3 druppels bloed worden verdeeld over 3 bekerglaasjes.

(6)	In het vierde bekerglaasje komt een Fe2+ oplossing.

(7)	De luminol oplossing wordt bij het bloed gedruppeld in bekerglaasje nummer 1 door middel van een pipet.

(8)	Bij de bloedoplossing in bekerglas nummer 2, word eerst een bepaalde hoeveelheid water toegevoegd, totdat de rode kleur nauwelijks meer zichtbaar is.

(10)	Ook bij bekerglaasje nummer 2 word nu de luminol oplossing toegevoegd door middel van een pipet.

(11)	Bij bekerglaasje nummer 3 word allesreiniger toegevoegd. 

(12)	De luminol -oplossing wordt toegevoegd bij bekerglaasje nummer 3.

(13)	In bekerglaasje 4 bevind zich een Fe2+ oplossing. Hier word de luminol -oplossing aan toegevoegd, en hiermee willen we aantonen dat Fe2+ (dat ook in bloed zit in de vorm van hemoglobine) als katalysator werkt voor de lichtreactie.

Tijdens het uitvoeren van de proef hebben we ook Fe3+ nog getest.

Helaas is de pref mislukt, en verscheen er alleen een lichtflits. (Ik weet niet meer precies wat de verhouding was tussen het Fe2+ en water)

Mijn vraag is dus hoe we het experiment aan kunnen passen zodat de lichtreactie goed verloopt.

Bedankt bij voorbaat,

Jasper.

Berichten: 740

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Luminol is dacht ik heel gevoelig voor licht, probeer reagentia te gebruiken die vrij nieuw zijn en die niet te lang aan het licht zijn blootgesteld.

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

De reactie moet in absoluut donker omgeving plaats vinden inderdaad. Ik heb hier de hoeveelheden die ze bij de technische recherche gebruiken.

Samenstelling voor 1 Liter:

1 gram Luminol

1,8 gram natriumhyrdoxide

0,15 volume % waterstofperoxide

- Voeg 1,8 gram NaOH aan een kleine hoeveelheid demiwater (100ml).

- Los 1 gram luminol op in deze geconcentreerde NaOH oplossing. (luminol lost beter op in een basische omgeving, onder vorming van het di-anion (dubbel negatief geladen molecuul))

- Vul aan tot 1 liter met demiwater als de luminol volledig is opgelost.

Deze oplossing kan je een tijdje bewaren.

-Vlak voor gebruik voeg je dan nog 5ml 30% waterstofperoxide toe per liter.

Misschien moet je nog maar even op luminol zoeken op dit forum, er zullen enkele posts tussen kunnen staan over bloed en luminol. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Wat veel mensen niet weten is dat luminol maar een keer de lichtreactie geeft. Op bloed zal dit ca. 30 seconden duren. Daarnaast is de gekatalyseerde reactie erg gevoelig voor de concentratie aan katalysator. Te veel metaalionen en er zullen geen lichtverschijnselen te zien zijn
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Wat veel mensen niet weten is dat luminol maar een keer de lichtreactie geeft.
Daar heb je gelijk in, het luminol-molecuul veranderd en zorgt ervoor dat het niet meer bruikbaar is voor een chemiluminescentie.

Berichten: 3

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Hier op school hebben we een aantal gram luminol, maar ik heb geen idee hoe lang did is blootgesteld aan licht.

Maar ik zal de samenstelling van Chemaster eens proberen. En vanaf welke stap moet het donker zijn? kan de luminol oplossing gewoon worden gemaakt als het licht is, en dat het donker moet worden als de katalysator word toegevoegd? (Ijzer).

En de kleur van de lichtrectie, is dat afhankelijk van de katalysator? of veranderd dit door iets anders?

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Lc.Jasper schreef: Hier op school hebben we een aantal gram luminol, maar ik heb geen idee hoe lang did is blootgesteld aan licht.

Maar ik zal de samenstelling van Chemaster eens proberen. En vanaf welke stap moet het donker zijn? kan de luminol oplossing gewoon worden gemaakt als het licht is, en dat het donker moet worden als de katalysator word toegevoegd? (Ijzer).

En de kleur van de lichtrectie, is dat afhankelijk van de katalysator? of veranderd dit door iets anders?
Het maken en dergelijke hoeft niet in het donker hoor. De reactie geeft zowel in licht als donker een lichtreactie. Wat bedoeld wordt is dat je het onstane licht veel beter zal zien in het donker.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

De kleur van de reactie is afhankelijk van de luminiserende stof, in dit geval luminol. Bij al jouw proeven zul je dus blauw licht krijgen. (zie mijn avatar)

Berichten: 2.035

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

De kleur van de reactie is afhankelijk van de luminiserende stof, in dit geval luminol. Bij al jouw proeven zul je dus blauw licht krijgen. (zie mijn avatar)
Bij het aantonen van bloed zal de hoeveelheid luminescentie (let op de spelling!) echter wel wat kleiner zijn dan in Chemaster's avatar! ;)

Berichten: 3

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Bloed zal niet het enige zijn waarbij we de luminol oplossing gaan doen.

Ik wil het oko bij Fe2+ gaan doen. Wat voor een soort oplossing kunnen jullie aanbevelen? (ik heb Fe2+ in vaste vorm geloof ik). En in welke verhouding moet de Fe2-oplossing zijn ten opzichte van de luminol oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Fe2+ is een ion, en bestaat dus niet in vaste vorm. Je kan echter wel een zout hebben zoals FeCl2.

Je kan ook een oplossing met Cu2+ -ion gebruiken als katalysator. (oplossing van kopersulfaat)

De verhoudingen moet je een beetje proberen. Des te geconcentreerder de oplossing die als katalysator werkt, des te sneller de reactie verloopt.

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Probeer eens kobalt, dit geeft de meest intense lichtvorming
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 2.035

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Fe2+ is een ion, en bestaat dus niet in vaste vorm. Je kan echter wel een zout hebben zoals FeCl2.


Is ijzer neutraal in FeCl2? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 183

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Euuh nee? ;) Zeg ik dat dan?
ik heb Fe2+ in vaste vorm geloof ik
Ik bedoelde het zo, je hebt geen vast Fe2+ ion, er moet dan altijd een anion in de buurt zijn om een zout te vormen waarbij je wel Fe2+ krijgt als je het oplost. (FeCl2(s) --oplossen--> Fe2+(aq) + 2 Cl-(aq))

Berichten: 2.035

Re: Bloed aantonen door middel van chemiluminiscentie

Je begrijpt mijn opmerking niet geloof ik ;)

In FeCl2 heb je wel degelijk te maken met Fe2+ in vaste vorm... Fe2+ ionen zitten in een kristalrooster gecoordineerd met Cl- ionen.

Conclusie: Fe2+ bestaat wel degelijk in vaste vorm, en jouw "terechtwijzing" aan het adres van Lc. Jasper was dus niet op zijn plaats! :)

Reageer