Springen naar inhoud

[scheikunde] titratie paracetamol

• Log in om te kunnen reageren

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 16:52

hallo,

ik moet voor het vak scheikunde een titratie paracetamol uitvoeren.
ik heb al wat informatie verzameld. zo weet ik dat paracetamol bevat:

Acetaminophen C8H9NO2 (negatief)
Ma´szetmeel
Lactose
Natriumzetmeelglycolaat
Cellulose
Magnesiumstearaat
Voorverstijfseld ma´szetmeel

Ook weet ik dat paracetamol een inhibitor is en dat paracetamol basisch is met een pkz van 9,5.

Op grond van deze informatie had ik een manier bedacht om bij de titratie acetaminophen aan te tonen.namelijk:

- los paracetamol op in water.
- alles zal oplossen behalve het zetmeel, dat slaat neer en moet dus eruit gefilterd worden.
- ik doe de gefilterde vloeistof in een erlemijer (bepaalde hoeveelheid).
- dan doe ik HCL in de buret. Ik kies voor HCL omdat dat een sterk zuur is en paracetamol een sterke base is.
- ik gebruik als indicator: fenolftale´en. ( omslagtraject = 8,2- 10,0). 3 druppels.

als je nu de titratie uitvoert moet de vloeistof in de erlemeijer van kleurloos naar paarsrood veranderen. Maar dit gebeurde niet toen ik het oefende.

Ik heb alles bedacht maar heb geen idee waar de fout zit....wie kan me helpen???????(een tip?)

alvast bedankt ;) ...andrea

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 18 april 2006 - 18:55

Laten we bij het begin beginnen! Denk je dat zetmeel het enige is dat niet oplost? ;)

Maar goed, daar gaat het niet echt over. Het gaat om de titratie.

Hoe zit het met fenolftaleine? Is het juist in het zure of basische gebied rozerood van kleur?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

rappe28

rappe28

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 21:56

Is het de bedoeling dat het met een titratie wordt bepaald? Wij voeren deze gehaltebepaling altijd uit met een UV-spectrofotometer. Dit gaat naar behoren...

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 11:10

ik geef even antwoord op jullie beide in 1x.

ja we moeten het bepalen via een titratie denk ik, ik zal dat even overleggen met mijn leraar, maar dat was wel een prioriteit volgens mij.

ik het zure gebied is fenolftale´en rozerood van kleur. dus als ik heb in de base (in de erlemeijer) doe dat is hij eerst kleurloos en door hcl toetevoegen (een zuur) kleurt hij rozerood toch???

groetjes andrea

(dinsdag heb ik deze titratie....het telt als examencijfer, alle handige tips zijn welkom [!] ;) )

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 11:11

kan het zijn dat ik de verkeerde indicator gebruik????

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 19 april 2006 - 11:31

ik het zure gebied is fenolftale´en rozerood van kleur. dus als ik heb in de base (in de erlemeijer) doe dat is hij eerst kleurloos en door hcl toetevoegen (een zuur) kleurt hij rozerood toch???

Ik quote van Wikipedia:

Fenolftale´ne is een indicator, die gebruikt wordt om bij een titratie het omslagpunt te bepalen.

Zoals veel indicatoren heeft een oplossing van deze stof bij lagere pH-waarden een andere kleur dan bij hogere: fenolftale´ne is bij een pH van 8,2 of lager kleurloos en bij een pH van 10,0 of hoger paarsrood. Echter, in een sterk basisch milieu (pH > 13,0) ontkleurt fenolftale´ne na korte tijd.

Dus, het is precies andersom! En dan komen we meteen bij je andere vraag:

kan het zijn dat ik de verkeerde indicator gebruik????

Lijkt me heel redelijk om dat te concluderen!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Bart Jac

Bart Jac

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 14:50

Als je een stof gaat titreren met een pkz van 9,5 lijkt het me zowieso niet handig.
Als mijn leraar het me goed uitgelegd heeft is de pH dan ook 9,5.

Dan zou ik ook nog aan de concentraties van alles stoffen denken. Ons wordt geleerd uit te gaan van 16 ml titrant. Met de pkz kun je dus de H3O+ concentratie berekenen. Maar dan moet je wel de reactie weten en de concentratie van het zure gedeelte.

Ik zou me zelf ook niet de moeite nemen het uit te rekenen maar het kan best zijn dat een paracitamol bufferent werkt en dat je misschien een halve liter titrant moet toevoegen, of misschien reageerd een deel van de stof met water, dit weet ik niet.

Een handige tip bij titreren lijkt mij. Doe nooit iets waar de leraar naast staat dan gaat het toch fout ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2006 - 17:44

Als je een stof gaat titreren met een pkz van 9,5 lijkt het me zowieso niet handig.
Als mijn leraar het me goed uitgelegd heeft is de pH dan ook 9,5.

Dan zou ik ook nog aan de concentraties van alles stoffen denken. Ons wordt geleerd uit te gaan van 16 ml titrant. Met de pkz kun je dus de H3O+ concentratie berekenen. Maar dan moet je wel de reactie weten en de concentratie van het zure gedeelte.

Ik zou me zelf ook niet de moeite nemen het uit te rekenen maar het kan best zijn dat een paracitamol bufferent werkt en dat je misschien een halve liter titrant moet toevoegen, of misschien reageerd een deel van de stof met water, dit weet ik niet.

Een handige tip bij titreren lijkt mij. Doe nooit iets waar de leraar naast staat dan gaat het toch fout :)

Dat geldt dus alleen als de zuurconcentratie 1M is ;)

Het laatste geldt bij ELK practicum Geplaatste afbeelding

Veranderd door FsWd, 19 april 2006 - 17:45

Apotheker

Apotheker

• >100 berichten
  • 158 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 20:27

Even voor de duidelijkheid: Paracetamol bevat gewoon paracetamol. In de Verenigde Staten wordt daarvoor het woord acetaminophen gebruikt. Hoe jij het schrijft lijkt het alsof Paracetamol een merkgeneesmiddel is met daarin het werkzame bestanddeel acetaminophen: niets is minder waar.

andrea_CF

andrea_CF

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:22

okee...even op een rijtje zetten wat ik denk:

mijn manier die ik wou doen (zie helemaal bovenaan) klopt, maar ik gebruik de verkeerde indicator! ik moet een andere indicator kiezen...hoe doe ik dan? moet ik dan kijken naar het omslagtraject van het zuur hcl in de buret? dan moet ik toch de ph van hcl weten??

what to do?

groetjes andrea!!!;)!!!

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:29

Nee bij een volumetrische meting (titratie), wil je kijken wanneer bijvoorbeeld alle base geneutraliseerd is. Bij welke pH was dat ook alweer? ;)

Bart Jac

Bart Jac

• >25 berichten
  • 45 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:30

Nou... het lijkt me handig dat je bij elke titratie weet wat de concentratie van je titrant is ;).

En omdat je van een zuur naar een base gaat en je een duidelijk omslaggebied wilt zien zou ik een stof pakken die omslaat rond een ph van 6 ofzo. Zodat je zeker weet dat je minsten 5 ml moet titreren, of meer.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:39

Volgens mij is paracetamol echt basisch hoor en je titrant zuur. Je gaat dus van basisch naar zuur. Een goede indicator hiervoor lijkt me broomfenolrood (traject 5,2-6,8 omslag paarsrood naar geel). Het maakt niet uit of je precies in pH=7 zit, aangezien pH=5,2 ook nog in het steile gebied zit van de curve.

MaartenB_CF

MaartenB_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 januari 2007 - 14:36

ik heb al wat informatie verzameld. zo weet ik dat paracetamol bevat:

Acetaminophen C8H9NO2 (negatief)
Ma´szetmeel
Lactose 
Natriumzetmeelglycolaat
Cellulose
Magnesiumstearaat
Voorverstijfseld ma´szetmeel

Ook weet ik dat paracetamol een inhibitor is en dat paracetamol basisch is met een pkz van 9,5.

Hey Andrea,
ff een vraagje, waar heb jij gevonden wat er naast de werkzame stof ook nog in de pil zit? Op de verpakking kon ik het ook niet vinden!
En de pkz, zelf gemeten?

Alvast bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures