[scheikunde] reactie cola

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] reactie cola

welke stof zorgt er voor dat als je bijvoorbeeld een roestige spijker of vlees in cola stopt dat er zo'n reactie komt?

En hoe gaat die reactie in zijn werk?

Hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen Afbeelding

Berichten: 205

Re: [scheikunde] reactie cola

wat zit er allemaal in cola en wat zou daarvan de reactie kunnen veroorzaken?

hier kom je wel verder mee denk ik ;)

Berichten: 2

Re: [scheikunde] reactie cola

ja volgens mij zijn het voedingszuren maar heeft die ook nog een mooie scheikundige naam ;) en door die verzuring gebeurt dat allemaal heeft dat ook een mooie naam :)

Berichten: 857

Re: [scheikunde] reactie cola

Een roestige spijker moet men zien als een base en zoals je zelf al hebt gezegt zal deze weer mooi worden door een zuur-base reactie.

2 H3O+ + O2- --> 3 H2O

in colo zit zowel fosforzzur als koolzuur

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] reactie cola

Ontroesten m.b.v. cola is een "broodje aap" verhaal.... kijk maar in deze forumtopic, en ook in deze!

Zoeken op ons mooie forum levert vaak al meteen de juiste antwoorden op! ;)

Berichten: 161

Re: [scheikunde] reactie cola

Cola bevat inderdaad fosforzuur - maar in een héél lage concentratie (Coca Cola heeft indertijd in Frankrijk politici moeten "masseren" om toegelaten te worden onder andere omdat er een miniscule hoeveelheid fosforzuur in zit).

De concentratie fosforzuur is wel significant groter dan de concentratie cocaine die er in zit; deze is chemisch gewoon niet meer aantoonbaar (de naam coca cola komt van de combinatie coca blad - kola noot).

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] reactie cola

Ontroesten m.b.v. cola is een "broodje aap" verhaal.... kijk maar in deze forumtopic, en ook in deze!
Ik geloof niet dat het hier om een broodje aap gaat. (eerlijk gezegd vind ik de bronnen ook niet echt betrouwbaar aagezien Coca Cola zelf antwoord geeft op broodje aap verhalen over haar eigen product!).

Ik kan mij toch herinneren dat ik als klein kind metaal (gedeeltelijk) ontroestte en kippenbotjes buigzaam/flexibel maakte door ze een nachtje in de cola te laten liggen.

De werking komt trouwens niet alleen door het fosforzuur maar natuurlijk simpelweg ook door het koolzuur!

Grtz

Bas

ps: Ik heb altijd een beetje moeite met 'de geloofwaardigheid' van sites waar broodje-aap verhalen op staan. Het simpelweg "zeggen" dat een verhaal/gebeurtenis broodje-aap is is natuurlijk volledig ongegrond. Zoiets zul je natuurlijk als beste zelf moeten proberen. (of Mythbusters kijken ;) ) (of in het geval van de beroemde 'hond in de magnetron' weet je het simpelweg gewoon nooit zeker wat waar is)

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] reactie cola

Ook in een "broodje-aap" verhalen heb je nuances..... Cola ontroest inderdaad, maar de verhalen gaan altijd over "half weggevreten" spijkers, "verdwenen kippebotten" en dergelijke... duidelijk niet realistisch ;)

Ik weet ook niet of die Broodje-aap sites waar jij nu aan refereert alles wat er staat uit hun dikke duim zuigen (net als de verzinners van de originele verhalen zelf!)... ik neem aan dat een deel van de demystificaties wel degelijk afkomstig is uit proefondervindelijke waarnemingen! :)

De waarheid zal as usual wel in het midden liggen Afbeelding

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] reactie cola

helemaal waar ;)

Gelukkig is het met de spijkers en de botjes niet zó erg. Anders was er weinig van mijn gebit overgebleven na het leegdrinken van een blikje cola.

De waarheid ligt in het midden. Jammer dat het midden zo moeilijk te bereiken is...

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] reactie cola

Cola heeft toch wel duidelijk een meer dan gemiddelde ontroestende werking. Dat beetje koolzuur is daarin niet relevant. Probeer maar eens een roestige spijker te leggen in spa-rood. Dan gebeurt er niet zo veel.

Fosforzuur vormt een complex met ijzer (III) ionen. Dit is een behoorlijk stabiel complex en dit maakt roest beter oplosbaar.

Voeg maar eens een oplossing van verdund fosforzuur toe aan een oplossing van een ijzer (III) zout, bijv. FeCl3. De bruine/gele kleur zal direct verdwijnen en de oplossing wordt volkomen helder en kleurloos. Het fosfato-complex van ijzer (III) is nl. kleurloos.

Verdund fosforzuur kun je ook prima gebruiken als een middel tegen roestvlekken. Het bruine ijzer (III) oxide/hydroxide lost op en vormt een kleurloos complex, dat uit te spoelen is met water.

Berichten: 2.035

Re: [scheikunde] reactie cola

Weer wat geleerd... bedankt maar weer eens Wilco! Afbeelding

Er zijn volgens mij nog wel meer cola/roest topics geweest waarin men koolzuur als de "ontroester" aanwees....

Berichten: 1.122

Re: [scheikunde] reactie cola

Er zijn volgens mij nog wel meer cola/roest topics geweest waarin men koolzuur als de "ontroester" aanwees....
Toch denk ik wel dat het een 'meewerkend voorwerp' is. Zou cola zonder koolzuur net zo ontroestend werken als met koolzuur? Daarvoor zit er denk ik te weinig fosforzuur in. of? Het citroenzuur (voedingszuur) zou ook nog een rol kunnen spelen.

Bas

Berichten: 1

Re: [scheikunde] reactie cola

Hallo,

Zou iemand antwoord kunnen geven op deze vraag:

Lost cola roest op en zo ja hoeveel H+ ionen levert dat?

gr

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] reactie cola

Het antwoord op je eerste vraag staat hierboven (post woelen).

Op je tweede vraag: wat is de reactievergelijking waarop het ontroesten door cola is gebaseerd? Dat levert nl. gelijk antwoord op je vraag op. ;)

Reageer