neerslag?

Moderator: ArcherBarry

Reageer

neerslag?

ik heb een vraagje:

Waarom slaan ionen eigenlijk neer?

heeft dit iets met de bindingen of de ladingen te maken?

Berichten: 3.145

Re: neerslag?

Wat bedoel je precies? Wees a.u.b. wat specifieker. Ionen slaan niet altijd neer, denk aan NaCl, opgelost in water.

Waarom de ene stof neerslaat en de andere niet kan met heel veel verschillende dingen te maken hebben (kristalrooster energie, condensatie/coordinatie van ionen: "samenklonteren", chemische reactie). Geef eerst een voorbeeld van een stof en dan kunnen we misschien meer roepen.

Berichten: 45

Re: neerslag?

Als je een zout oplost in water vallen deze uit elkaar in ionen. Bijvoorbeeld NaCl wordt NaCal -> Na+ = Cl- Ik krijg de + en - er niet boven maarja....

ALs je hierbij een ander opgelost zout bijgooid kunnne deze elkaar aantrekken. De negatieve kant van het ene zout zal naar de Na+ gaan en de positieve kant van het ander ion zal naar de Cl- gaan. Als deze zout slecht oplosbaar is zal deze neerslaan.

Het komt dus door ionen. Als je wilt weten welke ionen neerslaan moet je naar deze oplosbaarheidstabel kijken. ALs er s staat is de stof slecht oplosbaar en zal dus neerslaan.

Ook kan het zijn dat je een te grote hoeveelheid stof wilt oplossen. an berijk je de Kz van de stof (maximale oplosbaarheid) en zal een deel dus niet oplossen. Dit kun je ook verstaan onder neerslag maar het heeft er eigenlijk niets mee te maken. ;)

Sorry ik was vergeten te antwoorden op je vraag. Dus ik bewerk mijn antwoord even: Ionen hebben geen bindingen omdat het geen moleculen zijn. Dus het komt door de lading van deze ionen.

Berichten: 3.145

Re: neerslag?

Bart Jac, het zit toch wel iets gecompliceerder in elkaar dan jij suggereert. Jij verklaart hiermee niet, waarom bijv. NaCl goed oplost en AgCl niet. In beide gevallen heb je aantrekking tussen positieve en negatieve ionen.

Het heeft ook te maken met hoe energetisch gunstig het kristalrooster van de vaste stof is en hoe energetisch gunstig het is om de ionen in sterk gehydrateerde vorm in oplossing te hebben.

Een ander effect is de invloed van complex-vorming. Een voorbeeld hiervan wordt gevormd door veel metaal hydroxiden. De OH- ionen vormen coordinatie-bindingen met meerdere metaal ionen en je krijgt zo grotere ionen, met eenheden als Fe-(OH)-Fe. Dit soort eenheden kunnen ook weer aan elkaar gaan zitten en zo kunnen er enorme "klonten" ontstaan van metaal-ionen en hydroxide ionen, welke macroscopisch groot worden. Dit soort neerslagen zijn vaak slijmachtige neerslagen, met veel water in de klonten ingekapseld.

Berichten: 45

Re: neerslag?

Ik ging er van uit dat hij het over zouten had :S

Over complexen weet ik nog niet zoveel. Ik weet dat een voorwaarde voor een complex is dat hij gedeeltelijk in water oplosbaar moet zijn maar meer ook niet ;)

Re: neerslag?

ik heb inderdaad over zouten.

maar waarom slaat NaCl niet neer en BaSO3 wel.

heeft BaSO3 een sterkere lading waardoor ze neerlaan?

of is het iets met het ionrooster?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: neerslag?

Nou kijk, het ligt er gewoon aan wat het meest energetisch gunstig is. Bij NaCl is dit in een oplossing, bij BaSO3 (let je op sub- en superscript?) is dit als vaste stof.

Waar dit allemaal mee te maken heeft is de ΔG, ofwel de Gibbs-vrije energie.

Berichten: 3.145

Re: neerslag?

Maadje schreef: ik heb inderdaad over zouten.

maar waarom slaat NaCl niet neer en BaSO3 wel.

heeft BaSO3 een sterkere lading waardoor ze neerlaan?

of is het iets met het ionrooster?
Zoals ik al aangaf, het heeft met het ion-rooster (kristalrooster) te maken, zie vorige post.

Ik heb het met die complexen ook over zouten hoor. Veel neerslagen ontstaan, doordat ionen zgn. coordinatie-bindingen vormen met andere ionen. Als er bruggen kunnen ontstaan, dan kunnen complete netwerken van ionen ontstaan, allemaal verbonden aan elkaar. Zo'n netwerk is electrisch gezien neutraal en kan macroscopisch groot worden. Dan is het neerslag dus een feit.

Het meest sprekende voorbeeld hiervan is metaalhydroxide. In water lossen veel metaal-ionen op als aqua-complex. Deze aqua-complexen zijn ietwat zuur, omdat een OH2 groep (oftewel, een water molecuul, dat via de zuurstof aan het metaal is gekoppeld) een H+ ion kan afstaan.:

Bijv. Fe(OH2)63+ <--> Fe(OH2)5(OH)2+ + H+.

Als er nu hydroxide in water aanwezig is, dan wordt die H+ snel weggenomen en het evenwicht loopt af naar rechts. Het aqua-ion kan zelfs meerdere H+ ionen afgeven. Wat er dan gebeurt is dat er ionen ontstaan met OH-bruggen. Deze bevatten structuren als volgt:

[(H2O)nFe:O(H):Fe(OH2)m]k+, met de beide Fe-atomen gecoordineerd aan een O-atoom. Als er meerdere OH-groepen ontstaan, dan kunnen die ook weer bruggen vormen. Uiteindelijk kan er een structuur ontstaan die in de limiet (voor zeer grote n) de volgende benaderende formule heeft: Fen(OH)3n(OH2)3n. Daarnaast kunnen in dat netwerk nog allerlei losse watermoleculen ingekapseld zijn en evt. ook andere tribune ionen (dat zijn dus onzuiverheden in het neerslag).

Dit netwerk wordt vaak gewoon geschreven als Fe(OH)3 neerslag, maar de werkelijke mechanisme hierachter zijn echt heel wat ingewikkelder dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Een nog veel fraaier voorbeeld van deze condensatie reacties, waarbij steeds grotere "klonten" ontstaan, totdat een macroscopisch neerslag ontstaat, heb ik op mijn website staan. Het metaal vanadium in de +5 oxidatie toestand kan er helemaal wat van. Dit experiment heb ik gedaan en foto's staan op mijn website. Kijk maar eens op deze pagina en bekijk dan het deel voor oxidatie toestand +5:

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/solutions/v.html

Dit mechanisme van neerslag vorming is een ander mechanisme dan dat waarbij uit een oplossing een neerslag ontstaat, omdat de kristalstructuur energetisch gunstiger is dan de opgesplitse en in gehydrateerde uiteengevallen structuur.

Reageer