Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met een project waarbij ik water moet besmetten met een bekend hoeveelheid E.coli. Laten we zeggen 4*10^4 KVE/ml. Het besmetten wordt gedaan van een overnachtcultuur E.coli.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik weet dat een overnacht cultuur van de E.coli 10^9 KVE/ml bevat, maar dit is dus niet precies. Is afhankelijk van het medium en tijd etc.

Hoe kan ik van dit overnachtcultuur een bekend hoeveelheid E.coli oplossing maken?

Hoop dat iemand me kan helpen

Maaij

Berichten: 740

Re: Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Je kan met behulp van een spectrometer de hoeveelheid bacteriën in een oplossing bepalen. Hierna kan je de overnachtcultuur eventueel verder uitverdunnen.

Berichten: 45

Re: Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Je kunt het ook gewoon overenten en dan steeds na een bepaald aantal uren tellen in een telkamer (Bürker modellen gebruiken wij op school).

Daarmee kun je de op dat moment aantal bacterien berekenen en zo je gewenste hoeveelheid maken. Dit is wel allemaal gemiddeld en je moet er dan wel rekening mee houden dat je hem eerst in water moet doen enz enz.

Als ik het zelf zou mogen doen (ik ben geen bioloog of microbioloog) Zou ik een staafje maken waarmee ik uit de agar 1cm2 kan prikken. Dan die alles in water gooien, beetje schuddelen zodat alle bacterien er af zijn. Agar er uit halen en dan je gewenste concentratie maken vanuit de oplossing (door verdunnen).

Maar dit zal waarschijnlijk niet mogen wegens arbo wetten enz ;) .

Berichten: 25

Re: Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Ik had iets gelezen over een groeicurve.

Van een overnachtcultuur een groeicurve inzetten. Ieder 15 min een monster overenten op platen en de extinctie meten. Dan doorgaan tot de stationaire fase.

Snap alleen niet hoe je hier dan de hoeveelheid bacterie kan bepalen in het monster.

Hoeveelheid zal toch te hoog zijn om te kunnen tellen?

m.b.v spectrofotometer lijkt me ook wel iets. Zal even kijken of daar meer info over is.

Berichten: 740

Re: Bekend hoeveelheid bacterie maken?

Probeer google effe ja, er zijn geloof ik vaste getallen voor te vinden die een bepaalde hoeveelheid aangeven, net als bij kwantitatieve DNA metingen.

Reageer