Bacterien in bloed

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 102

Bacterien in bloed

Ey mensen,

Ik wilde graag weten welke bacterien in het bloed zitten, dit moet ik weten voor ons project. De bacterien in het bloed doen normaal gesproken niets, maar bij een transplantatie van bijv. een heup kunnen deze bacterien vooral infecties veroorzaken, maar ik heb nergens kunnen vinden welke bacterie/bacterien het zijn.

Misschien dat iemand het weet,

Bedankt,

Broekhem

Berichten: 740

Re: Bacterien in bloed

Normaal gesproken komen er geen bacteriën in je bloed voor.

Bij een scpesis is dit wel het geval.

Ik denk dat bij transplantatie er via buiten bacteriën in het orgaan komen.

Berichten: 45

Re: Bacterien in bloed

Voor zover ik weet zit er in bloed geen bacterien inderdaad.

Als er een bacterie in het bloed komt wordt deze door je lichaam gezien als een antigen. Je lichaam vuurt daar dan direct antistoffen op af om het onschadelijk te maken. En je witte bloedlichaampjes zouden het opvreten.

Denk er ook aan dat je bloed een pH van rond de 7 heeft en dat het een NaCl concentratie heeft van ongeveer 0.9% als ik me niet vergis.

Als je dus op zoek gaat naar info van een bacterie die in bloed zou moeten kunnen leven moet je met deze dingen rekening houden. (de meeste bacterien kunnen hier niet tegen doordat door osmose de bacterie zich volzuigd en ontploft als het ware). Ze zijn dus osmotisch resistent.

Ze zitten dus niet in het bloed maar komen van buitenaf.

Bij deze operaties worden meestal een strip met stoffen waar bacterien niet tegen kunne (ben totaal de naam vergeten van dit soort stoffen ;) ). Mijn leraar is daar fel tegen omdat als je deze te veel gebruikt er zich een gemuteerde versie die er wel resistent tegen is zich kan gaan voortplanten waardoor er een nog groter risico is dat andere mensen het zeker krijgen. Maar dit is een discussie appart :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Bacterien in bloed

Nog even wat extra informatie:

Als je bacteriën in je bloed hebt zitten en het immuunsysteem kan ze niet meer verwijderen spreken we van een bloedvergiftiging. Het gevolg hiervan is dat het immuunsysteem van het lichaam hierop reageert. Het gevolg van deze reacties zijn dat de bloedvaten verwijderen open komen staan met het gevolg een verlaging van je bloeddruk met een shocktoestand tot gevolg. Een kwart van patiënten met een bloedvergiftiging overlijdt doordat het lichaam de bacteriën niet meer kunnen opruimen zelfs met antibiotica.

De bekendste bacteriën zijn meningokokken.

MvG Ron

Berichten: 740

Re: Bacterien in bloed

idd antibiotica komt vaak te laat. Bloed is de ideale voedingsbodem voor bacteriën; alles is aanwezig wat de bacterien nodig hebben om snel te groeien.

Berichten: 740

Re: Bacterien in bloed

Bart Jac schreef:

Bij deze operaties worden meestal een strip met stoffen waar bacterien niet tegen kunne (ben totaal de naam vergeten van dit soort stoffen ;) ). Mijn leraar is daar fel tegen omdat als je deze te veel gebruikt er zich een gemuteerde versie die er wel resistent tegen is zich kan gaan voortplanten waardoor er een nog groter risico is dat andere mensen het zeker krijgen. Maar dit is een discussie appart :) .
Deze soort stoffen zijn antibiotica, dit is de beste methode om bacteriën snel en doelgericht op te ruimen. Het gebruiken van antibiotica is zeer essentieel bij het remmen van een infectie.

Bij een goede antibioticakuur is de kans dat er resistente bacteriën ontstaan niet zo groot, als er echter onjuist wordt omgegaan met deze stoffen, zoals bijvoorbeeld in Spanje en Portugal waar iedereen zonder recept antibiotica kan kopen is de kans op resistente bacterien groter.

Een bekend voorbeeld is de Methicilline Resistente Staphylococcus Aureus (MRSA). Ook wel bekend als de ziekenhuisbacterie. Ook van de Tubercolose bacterie zijn al veel resistente soorten.

Berichten: 45

Re: Bacterien in bloed

Antibiotica, die bedoelde ik ;) .

De kans is idd klein maar als ze er eenmaal zijn, kom je er niet makkelijk vanaf.

Reageer